مهران محمدی امین

ینس استولتنبرگ قطب شمال چین روسیه سخنگوی دفتر ریاست جم

1401\06\07 18:58:14


کرملین: ناتو در صدد مقابله با منافع روسیه در قطب شمال است. همکاری مسکو و پکن برای توسعه این منطقه

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات «ینس استولتنبرگ» تصریح کرد: ناتو در صدد مقابله با منافع روسیه در قطب شمال است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترفکس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز دوشنبه در سخنانی از اظهارات اخیر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو درباره لزوم افزایش حضور این ائتلاف نظامی در قطب شمال انتقاد کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این باره گفت که دیدگاه مسکو در این باره منفی است؛ زیرا این منطقه مربوط به فعالیت‌ های مختلف اقتصادی مسکو است. «دیمیتری پسکوف» در این باره اضافه کرد: ما اظهارات دبیرکل ناتو را منفی می‌ بینیم. قطب شمال حوزه فعالیت اقتصادی و تولیدی روسیه است و این فعالیت‌ ها امنیت روسیه راتضمین می‌ کند.

همکاری با سایر کشورها به ویژه با چین فقط با هدف توسعه بیشتر این منطقه صورت می‌ گیرد و هیچ کشور یا گروه دیگری را تهدید نمی‌ کند. این مقام روسیه در ادامه افزود: کرملین چنین اظهاراتی را نشانه تلاش ناتو برای مقابله با منافع روسیه در قطب شمال می‌ داند و مسکو منافع خود را در سطح لازم و قابل اطمینان تضمین خواهد کرد. گفتنی است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز گذشته در سخنانی اعلام کرده بود که این ائتلاف نظامی باید نقش خود در قطب شمال را با توجه به فعالیت‌ های روسیه و چین در این منطقه تقویت کرده و حضورش در آنجا را افزایش دهد.

استولتنبرگ گفته بود:‌روسیه اخیرا در این منطقه غنی از منابع فعال شده است، پایگاه‌های دوران شوروی را بازگشایی کرده و سلاح‌های مدرن از جمله موشک‌های فرا صوت را در آنجا مستقر و آزمایش کرده است. چین که خود را کشوری نزدیک به منطقه قطب شمال می‌داند، اهمیت روز افزونی را به این منطقه به دلیل اهمیت فزاینده آن برای حمل و نقل دریایی در سایه تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد.. .


بازنشر از : مهر

ینس استولتنبرگ

قطب شمال

چین

روسیه