مهران محمدی امین

رافائل گروسی اتحادیه اروپا اوکراین مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی هشدار داد: ایمنی بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی ار

1402\02\18 00:07:14


گروسی: ایمنی بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا به شدت نگران کننده است

مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی هشدار داد: ایمنی بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا به شدت نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی به نقل از کارشناسان این نهاد که در نیروگاه زاپروژیا مستقر هستند، اعلام کرد که صدای گلوله‌ باران منطقه به طور مدام شنیده می‌ شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی پیش از انتشار تازه‌ ترین گزارش آژانس، هشدار داد: وضعیت عمومی در منطقه نزدیک نیروگاه اتمی زاپروژیا به طور فزاینده‌ ای غیرقابل پیش‌ بینی و خطرناک شده است؛ چنانکه من به شدت نگران خطراتی هستم که متوجه ایمنی و امنیت این نیروگاه است. هشدار گروسی پس از آن منتشر شد که یوگنی بالیتسکی، فرماندار روسی استان زاپروژیا پیشتر از صدور دستور تخلیه غیرنظامیان از ۱۸ شهرک مستقر در نزدیکی و مجاورت بزرگ‌ ترین نیروگاه اتمی اروپا خبر داده بود. این شهرک‌ ها در فاصله ۵۰ تا ۷۰ کیلومتری از خط مقدم نبرد میان نیروهای اوکراینی و روسی قرار دارند.

بالیتسکی دلیل صدور دستور تخلیه این شهرک‌ ها را تشدید حملات نیروهای اوکراینی به این منطقه اعلام کرد. با این وجود، گروسی گفت که کارکنان عملیاتی نیروگاه هسته‌ ای، که ۶ راکتور آن کاملا خاموش شده است، هنوز تخلیه نشده‌ اند، اما اکثر آنها که در شهرک مجاور نیروگاه زندگی می‌ کنند، تحت شرایط پرتنش و استرس‌ زا قرار دارند. این مقام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در ادامه تاکید کرد که این تاسیسات هسته‌ ای بزرگ باید با ایفای تعهدات طرفین درگیر (روسیه و اوکراین) محافظت شود..

.


بازنشر از : مهر

رافائل گروسی

اتحادیه اروپا

اوکراین