مهران محمدی امین

خشکسالی گرم شدن کره زمین منابع آبی روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارشی نوشت: با تشدید بحران کمبود منابع آبی در جها

1401\05\30 20:19:05


۱۲ نقطه تنش آبی در جهان کجاست؟

روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارشی نوشت: با تشدید بحران کمبود منابع آبی در جهان در کنار افزایش جمعیت، مناطق تنش آبی در جای جای جهان در حال افزایش است.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارشی نوشت: با تشدید بحران کمبود منابع آبی در جهان در کنار افزایش جمعیت، مناطق تنش آبی در جای جای جهان در حال افزایش است.

لوفیگارو در ادامه این گزارش ۱۲ منطقه تنش آبی در جهان را به شرح زیر معرفی کرده است: سد دیاما؛ سنگال و موریتانی این نگرانی وجود دارد که با آغاز آب‌گیری سد دیاما در سنگال، تنش های آبی میان این کشور و موریتانی تشدید شود. به ویژه اینکه این سد ممکن است باعث بر هم خوردن توازن شکننده در دستیابی دامپروران و کشاورزان به منابع آبی شود. پیشینه درگیری در این موضوع به دهه ۹۰ میلادی باز می گردد.

نبرد رودخانه دانوب؛ اسلواکی و مجارستان در اروپا این مساله به طور گسترده رایج است که روابط میان مجارستان و اسلواکی بر اساس تنظیم منابع آبی رودخانه دانوب تعریف می شود. دو کشور در سال ۱۹۷۷ در این باره توافق مشترکی به امضا رسانده اند اما عدم پایبندی آنها به این توافق در سال‌های اخیر مکررا رخ داده است. کانال کریمه؛ اوکراین و روسیه از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ، تنش ها بر سر استفاده از منابع آبی در کانال کریمه که از آبهای رودخانه دنیپرو سرچشمه می گیرد، افزایش پیدا کرده است.

لبنان؛ منابع آبی در خطر براساس گزارش نهادهای بین المللی در اثر تشدید گرم شدن زمین و معضلات عدیده آب و هوایی، کشور لبنان با از دست دادن منابع آبی در این کشور روبرو است که ممکن است در آینده نزدیک شامل دیگر کشورهای منطقه (اطراف لبنان) نیز شود. دجله و فرات؛ ترکیه، عراق و سوریه در سال های اخیر به دلیل پروژه های متعدد سد سازی از سوی ترکیه، میزان آب رودخانه های دجله و فرات کاهش پیدا کرده است. عراق برای سومین سال پیاپی با خشکسالی روبروست و در سوریه نیز در صورت کاهش میزان آب این دو رودخانه، منابع آبی برای میلیون ها شهروند سوری قطع می شود.

سد النهضه؛ اتیوپی، سودان و مصر آغاز روند فعالیت سد بزرگ النهضه بر روی رود نیل نگرانی های جدی سودان و مصر را در پی داشته است. این دو کشور در مسیر رود نیل قرار دارند و از اتیوپی خواسته اند تا زمان انعقاد توافق سه جانبه آب گیری سد را متوقف کند. قات و کمبود آب در یمن از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ موضوع منابع آبی به یک موضوع اساسی در این کشور تبدیل شده، به ویژه اینکه در سال های اخیر در یمن کشت گسترده قات، موجب مصرف ۶۰ درصد از منابع آبی در این کشور می شود.

هند و پاکستان؛ اختلافات درباره رودخانه سند رودخانه سند از منطقه تبت سرچشمه می گیرد و با عبور از هند به پاکستان می رسد. از زمان توافق درباره تقسیم آب این رودخانه در سال ۱۹۴۷ هند بیشترین بهره را از منابع آبی این رود برده است. تنش ها در منطقه کشمیر اختلافات درباره منابع آبی رود سند تشدید کرده است.

رود میکونگ؛ چین، لائوس و ویتنام ایجاد سد های برق آبی از سوی چین بر بلندترین رود جنوب شرق آسیا، منابع آبی برای ۶۰ میلیون نفر در مناطقی از لائوس ، ویتنام و حتی میانمار، تایلند و کامبوج را در معرض تهدید قرار داده است. رودخانه کلمبیا؛ آمریکا و کانادا بر اساس توافقی که دو کشور آمریکا و کانادا در سال ۱۹۶۴ به امضا رساندند، چهار سد بر روی رودخانه کلمبیا ایجاد شده است. اما اخیرا دولت آمریکا خواستار بازنگری در طرح ایجاد این چهار سد شده است.

آمریکا و مکزیک؛ خشکسالی تهدیدآمیز رودخانه ایالت کلرادو در مرزهای میان آمریکا و مکزیک که در معرض خشکسالی شدید قرار دارد، تنش های آبی میان این دوکشور را تشدید کرده است. بر اساس توافقی که میان این دو کشور در سال ۱۹۴۴ به امضا رسیده ، آمریکا حق استفاده از ۴۵۰ میلیارد لیتر از آب این رودخانه در هر سال را دارد. رودخانه بارانا؛ برزیل، آرژانتین و پاراگوئه در سال ۱۹۷۹ پس از ۱۰ سال اختلاف میان این سه کشور توافقی به امضا رسید که موعد آن در سال ۲۰۲۳ به پایان می رسد.

پاراگوئه از اصلی ترین طرف هایی است که با برخی بندهای این توافقنامه مخالف است.. .

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.


بازنشر از : مهر

خشکسالی

گرم شدن کره زمین

منابع آبی