مهران محمدی امین

طبق اظهارات اخیر رییس کمیسیون صنایع و معدن، ظرفیت خودروهای وارداتی به بازار نهایتا یک میلیارد یورو خواهد بود.

1401\07\22 16:03:11


آیا ظرفیت قانونی واردات خودرو به کشور کافی است؟

طبق اظهارات اخیر رییس کمیسیون صنایع و معدن، ظرفیت خودروهای وارداتی به بازار نهایتا یک میلیارد یورو خواهد بود.

طبق اظهارات اخیر رییس کمیسیون صنایع و معدن، ظرفیت خودروهای وارداتی به بازار نهایتا یک میلیارد یورو خواهد بود.

این بودجه در مصوبه آیین‌نامه واردات خودرو تعریف شده و مربوط به سال جاری می‌شود. در صورت بهبود و افزایش منابع ارزی، بانک مرکزی برای سال‌های آینده می‌تواند بودجه بیشتری را برای واردات خودرو لحاظ کند، اما در شرایط فعلی می توان گفت که با احتساب سقف قیمتی 20 هزار دلاری، در نهایت امکان واردات 50 هزار دستگاه خودرو به کشور وجود خواهد داشت، هرچند که دولتمردان با تاکید بر اولویت واردات خودروهای اقتصادی، عددی در حدود 70 هزار دستگاه را اعلام می کنند. رقمی که قطعا با توجه به سابقه واردات 100 هزار دستگاه خودرو به صورت وارداتی، قطعا ناکافی است.

گزارش‌های مختلف حاکی از این است که نخستین محموله واردات خودرو حوالی آذرماه وارد بازار کشور می‌شود.

ممکن است در این میان تأخیرها و تعویق‌هایی به وجود آید. ولی بدون شک تا پایان سال جاری، تا سقف 1 میلیارد یورو خودروی وارداتی در بازار توزیع شده و در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

آیین‌نامه واردات خودرو توسط دولت تدوین و اجرا می‌شود، ولی مجلس وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارد. بر همین اساس، هیات تطبیق در حال حاضر مشغول بررسی شکایات واردشده به آیین‌نامه واردات خودرو است، ولی این موضوع به معنی توقف واردات خودرو نیست.

مجلس پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد و اصلاحات لازم را اعمال خواهد کرد. ولی فرایند واردات خودرو به هیچ وجه متوقف نمی‌شود و به زودی شاهد عرضه خودروهای خارجی در نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌ها و جولان آن‌ها در خیابان‌های کشور خواهیم بود.

با توجه به آیین‌نامه واردات خودرو، ظرفیت خودروهای وارداتی به بازار حداکثر 1 میلیارد یورو است. با توجه به سقف قیمت 10 الی 20 هزار یورویی، حداکثر می‌توان 50 هزار دستگاه خودروی 20 هزار یورویی وارد کشور کرد.

اما با توجه به تأکید دولت روی ورود محصولات اقتصادی، ظرفیت خودروهای وارداتی بدون شک بیشتر از 50 هزار دستگاه خواهد بود. اگر قیمت هر خودروی اقتصادی را 10 هزار یورو در نظر بگیریم، حداکثر 100 هزار دستگاه خودروی 10 هزار یورویی وارد کشور می‌شود. بنابراین با ترکیب دو سناریوی بالا می‌توان انتظار ورود حداقل 60 الی 70 هزار دستگاه خودروی خارجی را به بازار داشت.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو