مهران محمدی امین

چین مهم‌ترین بازار خودروی جهان محسوب می‌شود. این کشور نه تنها از لحاظ حجم فروش بزرگ‌ترین است، بلکه حالا از نظر تحقیق و توسعه نیز جایگاه بسیار پر اهمیتی دارد. در کنار ای

1401\06\30 23:00:26


آیا کیفیت یک خودروی چینی مشابه خودروسازان غربی است؟

چین مهم‌ترین بازار خودروی جهان محسوب می‌شود. این کشور نه تنها از لحاظ حجم فروش بزرگ‌ترین است، بلکه حالا از نظر تحقیق و توسعه نیز جایگاه بسیار پر اهمیتی دارد. در کنار این‌ها باید گفت ...

چین مهم‌ترین بازار خودروی جهان محسوب می‌شود.

این کشور نه تنها از لحاظ حجم فروش بزرگ‌ترین است، بلکه حالا از نظر تحقیق و توسعه نیز جایگاه بسیار پر اهمیتی دارد. در کنار این‌ها باید گفت چین بهشت خودروهای ارزان‌قیمت الکتریکی است و با بودجه‌ خیلی کمتر از سایر نقاط دنیا، می‌توان یک مدل برقی خریداری کرد.

درست است که ایالات متحده، اروپا، ژاپن و کره جنوبی بازارهای مهمی هستند، اما روند رشد آنها به نوعی متوقف شده و یا بسیار کند است. در عوض بازار چین کماکان با شتابی بالا رشد می‌کند و خودروسازان مختلف سود سرشاری از آن به جیب می‌زنند.

این امر در میزان تقاضا ریشه دارد و هر شرکتی که رضایت مشتریان چینی را جلب کند، می‌تواند سهمی از خان گسترده آن داشته باشد!

سلیقه مشتریان چینی خاص است. آنها به خودروهای کوچک، اسپرت و ون علاقه چندانی ندارند. در عوض تمامی مدل‌های شاسی‌بلند، سدان‌های کامپکت و بزرگ و حتی پیکاپ‌ها در بین مشتریان چینی محبوب هستند.

حمایت دولت دیگر فاکتور مهمی است که باید به آن اشاره کنیم.

شاید بدانید که حزب کمونیست روی رشد اقتصادی تمرکز کرده و قصد دارد چین را از این نظر به جایگاه مطلوبی در جهان برساند. برای تحقق این هدف، سیاستمداران بطور ویژه روی صنعت خودرو تمرکز کرده‌اند و آن را بازوی محرک اصلی می‌دانند. چنین سیاستی زمینه پیشرفت خودروسازان داخلی را فراهم کرده و رشد آنها کاملا قابل توجه است.

حال یک سوال مهم پیش می‌آید و آن اینکه آیا با وجود این همه پیشرفت، یک خودروی چینی الان با خودروهای اروپایی، آمریکایی، کره‌ای و ژاپنی قابل قیاس است؟

فاکتور طراحی

از نظر طراحی باید گفت مسلما بله، خودروهای چینی از این جهت هم‌تراز با رقبای مطرح بین‌المللی هستند. مدل‌های جدید چینی هویت مستقل خود را دارند و طراحی آنها خیلی مدرن و جذاب است. به عبارت دقیق‌تر، دیگر خبری از کپی‌کاری یا طراحی ضعیف و زشت در این مدل‌ها نیست.

پیشرفت چینی‌ها در زمینه طراحی، نتیجه جذب طراحان بزرگ یا همکاری با غربی‌هاست.

شمار زیادی از خودروسازان چینی حالا در اروپا یا آمریکا استودیوی طراحی دارند. حتما می‌دانید که فاکتور طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌ویژه برای برندهایی که در بازارهای بین‌المللی ناشناخته هستند.

نادر فقیه زاده طراح سابق ب ام و که حالا برای برند تازه تاسیس Avatr کار می کند

محصولات جدید برند NIO جزو مثال‌های خوب برای یک خودروی چینی با طراحی جذاب و بروز هستند؛ بی وای دی هان و تانگ هم همینطور. اگر بخواهیم مثال‌های بیشتری بیاوریم، باید به چری آریزو 8، چانگان SL03 و سری UNI از این برند، Avatr 11، هاوال Big Dog و Cool Dog و البته GAC GS8 اشاره کنیم.

در بین برندهای لوکس، هونگچی با مدل‌هایی مثل H9 و E-HS9 دلبری می‌کند.

جیلی هم با دو مدل Xingyue L و Preface توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده است. زیرمجموعه لوکس‌ساز جیلی یعنی ZEEKR نیز با سدان 001 نشان داده دپارتمان طراحی قدرتمندی دارد. لینک اند کو (Lynk & Co) هم دیگر زیرمجموعه جیلی است.

این برند هویت کاملا مستقلی دارد و محصولات آن کاملا متمایز از رقبا هستند.

تانک 500، شیائوپنگ G9، نتا S و MG7 برخی دیگر از خودروهای چینی با طراحی پیشرفته و قابل قیاس با مدل‌های مطرح بین المللی به شمار می‌روند.

تکنولوژی و کیفیت

اما فارغ از طراحی زیبا و مشتری پسند، چینی‌ها سخت در تلاشند تا کیفیت خودروهای تولیدی خود را ارتقا دهند. طوری که می‌توان گفت کیفیت مواد موجود و فرایندهای ساخت یک خودروی چینی اکنون تفاوت فاحشی با رقبای غربی ندارد. این امر در مورد تکنولوژی نیز صادق است و مدل‌های چینی از حیث سیستم مسیریاب، سیستم‌های ارتباطی و راهکارهای نرم‌افزاری اکثرا فراتر از میانگین خودروهای خارجی هستند.

کابین خودروی چینی بایتون M

سه مانع بزرگ بر سر راه موفقیت یک خودروی چینی

یک خودروی چینی برای فتح بازارهای بین المللی با سه مانع بزرگ روبروست.

این موانع عبارتند از آگاهی کم نسبت به آنها، اعتبار و اصالت. دو مانع اول را می‌توان با تبلیغات و تولید خودروهای زیبا و با کیفیت‌ از سر راه برداشت. زیرا مشتریان در نقاط مختلف جهان به محض ورود خودروهای چینی به کشورشان شروع به تحقیق و یادگیری درباره آنها خواهند کرد.

مقصدهای خارجی خودروهای تولید چین در سال 2021؛ آمریکای لاتین بزرگ ترین و خاورمیانه دومین بازار خارجی خودروهای چینی

کالاهای چینی تا همین چندی قبل عمدتا به کیفیت پایین معروف بودند، اما خودروسازان می‌توانند مثل برندهای سازنده تلفن همراه و سایر تجهیزات دیجیتال، این تصویر بد را از اذهان پاک کنند. در واقع چین الان درست در همان شرایطی است که ژاپن و کره جنوبی چند دهه قبل مشابه آن را تجربه کرده‌اند.

هونگچی S9 ابرخودرویی که گفته می شود شتاب آن 1.9 ثانیه است

برای فاکتور اصالت، قضیه کمی متفاوت و یا به عبارت بهتر پیچیده‌تر است. چین در صنعت خودروسازی تجربه و تاریخچه درازی ندارد.

به همین جهت کار برای خودروسازان این کشور، بویژه برندهای لوکس، بسیار دشوارتر است.

با احتساب تمامی شرایط و فاکتورها، چینی‌ها مسیری طولانی پیش روی خود دارند. در سال 2021 بیش از 125 برند خودروساز چینی 13.2 میلیون خودرو در سرتاسر دنیا عرضه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال 2020 برابر با 21 درصد بیشتر است.

برای اینکه درک بهتری از این رقم رشد داشته باشید، باید گفت میزان رشد صنعت خودروی دنیا در سال 2020 تنها 6 درصد بود.

مقایسه آمار فروش برندهای چینی در سال 2020 و 2021 - رنگ نارنجی روشن مربوط به خارج از مرزهای چین است

نگاهی دقیق‌تر به آمارهای موجود حکایت از آن دارد استقبال از خودروهای چینی در بازارهای بین المللی با رشدی چشمگیر همراه است. در سال گذشته 885 هزار دستگاه خودروی چینی در خارج از مرزهای این کشور به فروش رسیده است. هر چند این رقم کمتر از 7 درصد از تولید کل را شامل می‌شود، ولی در مقایسه با سال 2020 رشدی 113 درصدی را نشان می‌دهد.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو