مهران محمدی امین

تورم آمریکا در ماه ژانویه ۰. ۵ درصد اعلام شد مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : سه شنبه, 25 بهمن 1401 21:16 نرخ تورم کشور آمریکا برای ماه ژانویه عدد ماهان

1401\11\25 22:36:14


تورم آمریکا در ماه ژانویه ۰.۵ درصد اعلام شد

تورم آمریکا در ماه ژانویه ۰. ۵ درصد اعلام شد مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : سه شنبه, 25 بهمن 1401 21:16 نرخ تورم کشور آمریکا برای ماه ژانویه عدد ماهانه ۰

تورم آمریکا در ماه ژانویه ۰.۵ درصد اعلام شد مجموعه: اخبار اقتصادی و بازرگانی تاریخ انتشار : سه شنبه, 25 بهمن 1401 21:16 نرخ تورم کشور آمریکا برای ماه ژانویه عدد ماهانه ۰.۵ درصد را به ثبت رساند که بیشترین میزان در سه ماه گذشته بود. به گزارش فردای اقتصاد، ساعاتی قبل نرخ تورم کشور آمریکا برای ماه ژانویه (اولین ماه سال ۲۰۲۳) منتشر شد و برخلاف انتظارات عدد ماهانه ۰.۵ درصد و سالانه ۶.۴ درصد را به ثبت رساند.

به این ترتیب نرخ تورم ماهانه ایالات متحده بالاترین مقدار در سه ماه اخیر را به خود اختصاص داد. انتظارات تا قبل از انتشار آمار رسمی، از یک تورم ۰.۵ درصد ماهانه و ۶.۲ درصد سالانه خبر داده بودند. نرخ تورم این کشور در ماه گذشته عدد ۶.۵ درصد را به ثبت رسانده بود و در ماه مارس ۲۰۲۲ نیز در اوج خود عدد ۹.۱ درصد را نیز لمس کرده بود.

نرخ ۶.۴ درصدی امروز اگرچه نسبت به ماه قبل کاهش داشته اما علاوه بر اینکه همچنان تا هدف ۲ درصدی فاصله معناداری دارد، از انتظارات نیز بیشتر بوده و این موضوع می‌تواند به تشدید سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو منجر شود. به گفته وزارت کار، افزایش هزینه‌های سرپناه بزرگترین عامل افزایش تورم در ماه گذشته میلادی بوده است و نیمی از افزایش ماهانه ۰.۵ درصدی قیمت‌ها و ۶۰ درصد از نرخ تورم سالانه ۶.۴ درصدی را به خود اختصاص داده است. هزینه‌های سرپناه در ماه گذشته ۰.۷ درصد افزایش یافته و نسبت به سال گذشته ۷.۹ درصد افزایش یافته است.   در هفته‌های گذشته و پس از اولین نشست فدرال رزرو در سال ۲۰۲۳ برای افزایش نرخ بهره که پس از مدت‌ها با یک افزایش تنها ۰.۲۵ درصدی همراه بود، جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، طی سخنان خود تایید کرد که اکنون می‌توان گفت که روند شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور نزولی شده است.

اکنون ثبت دوباره عدد مورد انتظار کارشناسان نشان می‌دهد که قدم‌های برداشته شده از سمت فدرال رزرو اگرچه تاثیرگذار بوده اما همچنان در برخی ماه‌ها خلاف انتظار حرکت می‌کند.   دو هفته پیش بود که نرخ بیکاری آمریکا با ثبت عدد ۳.۴ درصدی و رکوردی ۵۶ ساله، نشان داد که حداقل این بازار خلاف انتظارات فدرال رزرو در حرکت است و برخلاف چیزی که انتظار می‌رفت، همچنان در جهت بهبود قدم برمی‌دارد، درحالی که پیش‌بینی‌ها پس از افزایش‌های سنگین نرخ بهره طی یکسال گذشته از احتمال بالای افزایش نرخ بیکاری خبر می‌دادند. جرومی پاول در همان زمان نیز به این موضوع واکنش داد و تاکید کرد که آمار خوب بازار کار نشان می‌دهد که ممکن است فعلا به افزایش‌های بیشتر نرخ بهره نیاز باشد.   در کنار این موضوع، به نظر می‌رسد که وجود ریسک‌های سیاسی در سطح جهانی، احتمال بالای یک رکود اقتصادی همه‌گیر در دنیا، افزایش کمتر از انتظار تقاضای چین پس از بازگشایی و...، همچنان باعث شده است نگرانی‌ها در رابطه با چشم‌اندازهای پیش رو ادامه داشته باشد و اجازه رشدهای چشمگیری همچون سال ۲۰۲۱ و نیمه ابتدایی ۲۰۲۲ را به بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها ندهد.   بازارهای جهانی سهام و کالایی که طی روزهای گذشته با معاملات کم‌رمق و کم‌نوسان خود در انتظار این آمار بودند، هم‌زمان با انتشار آن ممکن است با شدت بیشتری کاهش یابند. در زمان نگارش این گزارش، نفت که این روزها محرک دیگری به دلیل کاهش تولید نفت روسیه دارد، در محدوده ۵.۸۵ نوسان می‌کند، انس جهانی طلا حوالی ۱۸۶۵ دلار معامله می‌شود، مس نیز در ۹۰۲۵ دلار قرار گرفت و روی نیز حوالی ۳۱۲۰ دلار قیمت می‌خورد.

این موضوع می‌تواند برای مدتی کاهش قیمت کامودیتی‌ها را تشدید کند تا اینکه واکنش فدرال رزرو به این موضوع مشخص شود.      . .


بازنشر از : بیتوته