مهران محمدی امین

تولید یک خودرو مشترک بین چهار خودروساز کشور شاید برای اولین بار باشد که در ایران انجام می شود.

1401\06\07 19:41:18


تولید انبوه کلوت، دایون V5 و وانت آمیکو در کنار شاسی بلند زامیاد؛ تفاهم نامه ای برای مونتاژ یک خودرو توسط چهار شرکت

تولید یک خودرو مشترک بین چهار خودروساز کشور شاید برای اولین بار باشد که در ایران انجام می شود.

طی روزهای گذشته، مدیران ارشد صنایع ایلیا، مکث موتور، آمیکو و زامیاد در نخستین روز از نمایشگاه تحول صنعت خودرو، تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که مبنی بر تولید یک پلتفرم شاسی بلند مشترک بین چهار خودروساز برتر کشور است.

این چهار مسئول محترم به تازگی در یک نشست عمومی در محل برگزاری نمایشگاه دستاوردهای خودرو، در مورد جزئیات همکاری و اهداف مختلف آن صحبت کرده و به مزایای مختلف تولید محصولات مشترک اشاره کردند.

طبق اظهارات مدیر ارشد گروه مکث موتور، هم‌افزایی در عمق خودکفایی هدف اصلی این تفاهم به حساب می‌آید.

این همکاری چهارجانبه می‌تواند بستر تولید قطعات و اجزای خودروهای آفرودی، خصوصا موتور و گیربکس را یکسان‌سازی کند.

از طرف دیگر، عرضه بیشتر خودروهای آفرودی جهت تأمین نیاز بازار با قیمت رقابتی، هدف اصلی این همکاری از جانب معاون مدیرعامل زامیاد اعلام شد.

همچنین مدیرعامل ایلیا در مورد تولید پلتفرم شاسی بلند مشترک بین چهار خودروساز گفت که چنین همکاری‌هایی چندان خاص و نوآورانه نیست، چرا که اکثر شرکت‌های بزرگ به دلایل مختلف از جمله کاهش هزینه‌ها و بهره‌گیری از امکانات و دانش یکدیگر، اقدام به تولید محصولات مشترک می‌کنند.

ناگفته نماند که در این تفاهم‌نامه، صحبتی از صادرات پلتفرم به میان نیامده، ولی در صورت کاهش قیمت تمام‌شده محصول می‌توان انتظار صادرات داشت. بنابراین تکلیف صادرات پس از تعیین و اصلاح قیمت تمام‌شده مشخص می‌شود. به گفته مدیرعامل گروه ایلیا، این طرح می‌تواند امکان داخلی سازی محصول را از ۸۰ درصد بیشتر کرده و تیراژ را به ۱۰۰ هزار دستگاه برساند.

به دنبال امضای این تفاهم‌نامه، زامیاد زاگرس، دایون Y5، آمیکو آسنا و مکث کلوت جزو نخستین محصولاتی به حساب می‌آیند که بر اساس پلتفرم شاسی بلند مشترک بین چهار خودروساز مطرح کشور عزیزمان ساخته می‌شوند.

 طرفین این تفاهم‌نامه جدید همچنین قرار است در تولید اجزا و قطعات مختلف برای انواع وانت‌های دو دیفرانسیلی دوکابینه با یکدیگر همکاری کنند.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو