مهران محمدی امین

ب ام و XM با یک پیشرانه بسیار قدرتمند و طراحی رادیکال آمده تا شاسی‌بلندهای اسپرت گران قیمت را به چالش بکشد.

1401\07\07 14:46:14


قدرتمندترین مدل تاریخ بی ام و معرفی شد؛ سوپرشاسی‌بلندی با توان 735 اسب بخار

ب ام و XM با یک پیشرانه بسیار قدرتمند و طراحی رادیکال آمده تا شاسی‌بلندهای اسپرت گران قیمت را به چالش بکشد.

سوپر شاسی‌بلند بی ام و XM رونمایی شد.

این خودروی 159 هزار دلاری اولین مدل با نشان M است که از یک پیشرانه برقی‌شده (هیبریدی) بهره می‌برد. از نظر طراحی این شاسی‌بلند باواریایی به مدل مفهومی سال قبل وفادار باقی مانده و از چهره خشن و رادیکالی برخوردار است. از لحاظ پیشرانه نیز این خودرو بسیار پیشرفته بوده و حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

اولین مدل اختصاصی M پس از خودروی افسانه‌ای M1

شاید بدانید ب ام و قبلا مدل‌های برقی مثل i4 M50، iX M60، i7 M70 و مدل هیبریدی M760e را معرفی کرده است. اما تمامی این مدل‌ها در حقیقت همانند نسخه لایت گوشی‌های پرچمدار هستند و نمی‌توان آنها را یک خودروی پرچمدار دانست. اما XM برخلاف آنها، از پایه و اساس توسط بخش M توسعه یافته و درست مثل M4، M3 و M5 اتومبیلی پرچمدار است.

صفر تا صد پروژه ب ام و XM توسط بخش M انجام شده و از این نظر مشابه با مدل افسانه‌ای M1 است.

سوپرشاسی‌بلند ب ام و XM وزن بالایی دارد و روی باسکول عدد 2750 کیلوگرم را نشان می‌دهد.

با چنین رقمی باید گفت وزن این خودروی تازه‌وارد 2.4 برابر مدلی مثل M3 اتاق E30 است.

وزن بالای ب ام و XM در قوای محرکه آن ریشه دارد. پیشرانه این خودرو شامل موتور V8 و سامانه تقویت‌کننده هیبریدی است که توسط پک باتری 25.7 کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. با اتکا به این باتری، امکان پیمایش 30 مایل یا 50 کیلومتر مسافت در حالت تمام الکتریکی وجود دارد که با احتساب ظرفیت باتری رقم چندان چشمگیری نیست.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که در XM مهندسان روی عملکرد بالا تمرکز کرده‌اند تا مصرف کم یا برد حرکتی بالا. حداکثر سرعت در این حالت به 87 مایل یا 140 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

قوی‌ترین خودروی خیابانی تاریخ ب ام و M

قلب اصلی پیشرانه هیبریدی ب ام و XM را موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربو تشکیل می‌دهد. این موتور توانایی تولید 483 اسب بخار قدرت و 653 نیوتن متر گشتاور را دارد.

مکمل این موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی است که مهندسان آن را درون جعبه دنده کار گذاشته‌اند. این موتور هم 194 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا مجموع قدرت و گشتاور به 644 اسب بخار و 800 نیوتن متر برسد.

با تکیه بر این پیشرانه توانمند، ب ام و XM قادر است در عرض 4.3 ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر (صفر تا 60 مایل برابر با 4.1 ثانیه) در ساعت برساند. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم، امکان دستیابی به نهایت سرعت 250 کیلومتر در ساعت وجود دارد.

اگر این رقم مورد رضایت نباشد، خریدار می‌تواند با سفارش آپشن M Driver’s Package حداکثر سرعت را به 270 کیلومتر در ساعت افزایش دهد.

ب ام و XM در دو نسخه استاندارد و Label Red راهی بازار خواهد شد. مشخصاتی که در بالا اشاره کردیم، مربوط به نسخه استاندارد بود. اما نسخه Label Red که تابستان سال آینده وارد بازار می‌شود، قدرتمندتر و سریع‌تر است و 185 هزار دلار قیمت دارد.

پیشرانه این نسخه 735 اسب بخار قدرت و 997 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. درباره شتاب و سرعت این نسخه فعلا اطلاعاتی در دست نیست.

ب ام و XM قبل از سال جدید و در کارخانه اسپارتانبورگ واقع در کارولینای جنوبی وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

رقابتی سخت و دشوار در انتظار ب ام و XM

با آنکه ب ام و XM مشخصات خوبی دارد، اما واقعیت این است که در پس رقبای مستقیم و غیرمستقیم خود قرار می‌گیرد. برای مثال X6M شتابی برابر با 3.8 ثانیه دارد، آن هم با 54 هزار دلار قیمت کمتر! کوپه M240i نیز که فقط 49900 دلار قیمت دارد، سریع‌تر از برادر تنومند خود است!

از بین سایر مدل‌ها، باید به پورشه کاین توربو S E-Hybrid اشاره کرد.

این کراس‌اوور سایز متوسط با پرداخت 173800 دلار قابل خرید است و شتابی 3.6 ثانیه‌ای دارد. حداکثر سرعت آن هم به 295 کیلومتر در ساعت می‌رسد. نقطه ضعف این خودرو در برابر رقیب باواریایی برد حرکتی 24 کیلومتری در حالت تمام الکتریکی است.

توزیع وزن ایده‌آل

هر چند از نظر شتاب و سرعت ب ام و XM وضعیت درخشانی ندارد، اما توزیع وزن آن تقریبا 50/50 است.

این امر در کنار فاصله محوری طولانی و مرکز ثقل پایین، عملکرد و راحتی مناسبی را برای سوپر شاسی‌بلند جدید باواریایی‌ها به ارمغان می‌آورد.

در XM قدرت پیشرانه همواره به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. البته در صورت انتخاب حالت رانندگی4WD Sport، قدرت با اولویت محور عقب انتقال پیدا می‌کند. همچنین دیفرانسیل M اسپرت، هنگام عبور از پیچ می‌تواند قدرت بیشتری را به چرخ حاضر در بیرون پیچ انتقال دهد.

این دیفرانسیل به قفل نیز مجهز است و در مسیرهای شنی و یا مواقعی که چسبندگی چرخ‌های دو طرف متفاوت از همدیگر است، می‌تواند یاری‌رسان راننده باشد. در حالت استاندارد، XM از میله‌های ضد واژگونی فعال بهره می‌برد. این خودرو اولین مدل با نشان M است که چرخ‌های محور عقب آن فرمان‌پذیر هستند.

طراحی بیرونی خشن و رادیکال

ب ام و XM روی رینگ‌های غول پیکر 23 اینچی و تایرهای 275 در جلو و تایرهای 375 در عقب حرکت می‌کند.

البته خریداران امکان انتخاب رینگ‌های 22 اینچی و حتی 21 اینچی را دارند. با توجه به جثه درشت، رینگ‌های 21 اینچی برای XM همانند دکمه پیراهن خواهد بود!

رینگ‌های 23 اینچی به خاطر افزایش جرم فنربندی نشده احتمالا از راحتی سواری خواهد کاست.

دستگیره‌های در کشویی و چراغ‌های عقب بومرنگی شکل، دو ویژگی نسخه کانسپت هستند که در مدل تولید انبوه XM حذف شده‌اند. بجز این دو، بقیه المان‌ها کمابیش همانند نسخه کانسپت هستند.

جلوپنجره حجیم نورپردازی‌شده، خطوط تیز و برجستگی‌های زیاد بدنه، چراغ‌های اصلی دو تکه و آرایش عمودی اگزوزها از جمله خصوصیات بارز ب ام و XM در نمای بیرونی به شمار می‌روند.

با آنکه چراغ‌های عقب XM به اندازه چراغ‌های نسخه کانسپت جلب توجه نمی‌کنند، اما طراحی خلاقانه‌ای دارند. سه خط موجود در قیمت بیرونی این چراغ‌ها در واقع به نوارهای لوگوی بخش M اشاره می‌کنند.

تا زمان فرا رسیدن نسخه Label Red در تابستان آینده، مشتریان ب ام و XM می‌توانند از بین 50 رنگ اختصاصی نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند. یکی از این رنگ‌ها NightGold نام دارد که با انتخاب آن حاشیه جلوپنجره و دیفیوزر طلایی‌رنگ می‌شود.

در صورت سفارش، رینگ‌های 23 اینچی نیز با همین رنگ تزئین خواهند شد.

کابینی لوکس و با کیفیت

در داخل کابین با فضایی کاملا آشنا روبرو هستیم، چرا که مدل iX در ذهن تداعی می‌شود! ب ام و می‌گوید کیفیت مواد موجود در قسمت‌های مختلف در بین تمامی مدل‌های بنزینی کمپانی بی‌رقیب است. این سوپر شاسی‌بلند آلمانی از آخرین نسخه سیستم اینفوتینمنت ب ام و یعنی iDrive 8 بهره می‌برد و اطلاعات مورد نیاز راننده از طریق یک نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان ارائه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های خاص کانسپت ب ام و XM پوشش سقف مجهز به چراغ‌های LED بود. این ویژگی به نسخه تولید انبوه هم منتقل شده و صد LED در سقف وجود دارد.

میزان و نحوه روشن شدن این LEDها، بسته به نوع حالت رانندگی انتخابی متغیر است.

از آپشن‌های خاص ب ام و XM باید به چرم مرینوی قهوه‌ای کلاسیک اشاره کرد. این آپشن چرم با کیفیت را به پنل درها و بالای داشبورد اضافه می‌کند. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که XM با وجود هیکل تنومند و فاصله محوری 3.1 متری، یک خودروی چهار نفره است و تنها 4 صندلی دارد.

این در حالی است که X7 با همین میزان فاصله محوری و 60 هزار دلار قیمت کمتر، توانایی حمل هفت سرنشین را دارد.

قیمت و زمان عرضه ب ام و XM

همانطور که در لابلای مطلب اشاره شد، ب ام و XM تا پایان امسال و با قیمت پایه 159 هزار دلار به فروش خواهد رسید. به این رقم 995 دلار دیگر بابت هزینه حمل و تحویل اضافه می‌شود.

. .


بازنشر از : دیجیاتو