مهران محمدی امین

سریع‌ترین شبکه اینترنت جهان به سرعت خیره‌کننده ۴۶ ترابیت بر ثانیه ارتقا یافت.

1401\07\22 20:22:37


مشخصات باورنکردنی سریع‌ترین اینترنت جهان

سریع‌ترین شبکه اینترنت جهان به سرعت خیره‌کننده ۴۶ ترابیت بر ثانیه ارتقا یافت.

سریع‌ترین شبکه اینترنت در ایالات متحده آمریکا کمی سریع‌تر شده است.

شبکه علوم انرژی(Esnet) به "ESnet۶" ارتقا یافته و به پهنای باند ۴۶ ترابیت بر ثانیه دست یافته‌ است. اگرچه باید خاطرنشان کرد که این شبکه‌ی اینترنت تنها در اختیار دانشمندان قرار می‌گیرد.

"ESnet" ابتدا در سال ۱۹۸۶ برای کمک به ارتباط برقراری دانشمندان در آزمایشگاه‌های مختلف وزارت انرژی(DOE) در سراسر ایالات متحده تأسیس شد و به آنها اجازه می‌داد تا به سرعت مقادیر عظیمی از داده‌های خام را به اشتراک بگذارند. در دهه‌های پس از آن، به‌روزرسانی‌های زیادی برای همگام شدن این شبکه اینترنت با پیشرفت‌های فناوری و حجم عظیم داده‌های تولید شده توسط آزمایش‌های علمی انجام شده است.

در سال ۲۰۲۱، ۱.۱ اگزابایت داده از طریق این شبکه منتقل شد.

و اکنون زمان جهش نسل بعدی فرا رسیده است. "ESnet۶" از ۲۴ هزار کیلومتر کابل فیبر نوری اختصاصی در سراسر کشور تشکیل شده است که ارتباطات شبکه‌ی مازه‌ای(Backbone Network) را قادر می‌سازد تا با سرعت بین ۴۰۰ گیگابیت تا یک ترابایت بر ثانیه داده انتقال دهند. شبکهٔ مازه‌ای(ستون‌فقراتی) بخشی از زیر ساخت یک شبکه رایانه‌ای است که قطعه‌های مختلف شبکه را به هم وصل می‌کند و مسیری برای مبادله اطلاعات بین شبکه‌های محلی و زیرشبکه‌های مختلف را ارائه می‌کند.

این سرعت تا پیش از این بیشترین سرعت انتقال داده در شبکه اینترنتی در جهان بوده است، اما اکنون این شبکه به پهنای باند ارسال ۴۶ ترابیت داده بر ثانیه دست یافته و تقویت شده است.

اگرچه باید گفت که این شبکه رکورد سرعت انتقال داده را در دست ندارد بلکه این افتخار به یک تاسیسات آزمایشی در ژاپن می‌رسد که به سرعت شگفت‌انگیز یک پتابیت در ثانیه(Pbps) یعنی ۱۰۰۰ ترابیت در ثانیه دست یافت.

برای درک بهتر آن می‌توان گفت که اتصال‌ در شبکه معمولی اینترنت چند ده تا چند صد مگابیت بر ثانیه است، در حالی که شبکه اینترنت "ESnet۶" معادل ۴۶ میلیون مگابیت در ثانیه عمل می‌کند.

اینترنت شبکه ESnet۶ به گونه‌ای طراحی شده که به دانشمندان اجازه می‌دهد مجموعه‌های بزرگی از داده را بین تیم‌ها، ابزارها و تاسیسات انتقال دهند و همچنین این شبکه برای کمک به حوزه‌های تحقیقاتی عمده و فشرده مانند مدل‌سازی آب و هوا، مطالعات ژنومی، مشاهدات تلسکوپ‌ها، آزمایش‌های فیزیک و اطلاعات کوانتومی آماده خواهد شد.

. .


بازنشر از : منبع: ايسنا