مهران محمدی امین

وزیر صمت در جدیدترین مصاحبه خود، به آغاز صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت که در سال جاری به دلیل تمرکز بیشتر روی بازار داخلی، تنها حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو به ...

1401\06\23 18:50:13


وزیر صمت: تنها 20 هزار خودرو صادر می‌شود

وزیر صمت در جدیدترین مصاحبه خود، به آغاز صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت که در سال جاری به دلیل تمرکز بیشتر روی بازار داخلی، تنها حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو به ...

وزیر صمت در جدیدترین مصاحبه خود، به آغاز صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت که در سال جاری به دلیل تمرکز بیشتر روی بازار داخلی، تنها حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر خواهد شد.صادرات خودرو جزو یکی از برنامه‌های چهارساله وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب می‌آید که علیرغم برآورد هدف ناچیز در سال جاری، انتظار می‌رود در سال‌های آینده با تیراژ بالاتری همراه باشد.

به گفته وزیر صمت، برنامه صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود، هرچند که مشکلات بازار داخلی هنوز حل نشده‌اند.

احتمال می‌رود که با آزادسازی واردات خودرو، میزان عرضه و تقاضا در بازار به حالت تعادل رسیده و خودروسازان بتوانند تیراژ محصولات خود را افزایش دهند. با این وجود مشخص نیست که تا سال ۱۴۰۲ چه تحولاتی در بازار خودرو ایجاد می‌شود. سرنوشت برجام می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه را دچار اختلال کرده و شرکت‌های خودروسازی داخلی را با بحران شدید روبه‌رو کند.

ناگفته نماند که در حال حاضر نیز خودروسازان کشور با ۱۴۰۰۰ مطالبه معوق مواجه هستند و نمی‌توان به طور قطع تضمین داد که این مطالبه را تا قبل سال ۱۴۰۲ با مشتریان خود تسویه کنند.

به هر حال طبق برنامه‌ریزی‌های چهارساله وزارتخانه صمت، صادرات خودرو باید ۴۰ درصد واردات خودرو باشد. بنابراین با توجه به سقف ۱ میلیارد یورویی واردات خودرو، خودروسازان در سال ۱۴۰۲ باید حدود ۴۰۰ میلیون یورو صادرات خودرو داشته باشند! این در حالی است که میزان صادرات خودرو در امسال نهایتا به ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید و البته هیچ آماری درباره فعالیت صادراتی خودروسازان برجسته کشور، یعنی سایپا و ایران‌خودرو در دسترس نیست.

با تمام این اوصاف، وزیر صمت از صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲ خبر داده و باید منتظر بود و دید که این وعده به چه صورت تحقق پیدا می‌کند و چه تأثیر قابل‌توجهی در صنعت خودروسازی کشور و وجهه بین‌المللی آن خواهد گذاشت.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو