مهران محمدی امین

در رابطه با این که چه مقدار رم برای کاربران کافی است، اختلاف نظر زیادی وجود دارد

1401\08\30 21:47:08


آیا بالاخره زمان استفاده از رم ۳۲ گیگابایتی فرا رسیده است؟

در رابطه با این که چه مقدار رم برای کاربران کافی است، اختلاف نظر زیادی وجود دارد

در رابطه با این که چه مقدار رم برای کاربران کافی است، اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

اما در این میان به نظر می‌رسد که بالاخره زمان استفاده‌ی گسترده از رم های ۳۲ گیگابایتی فرا رسیده است.

خرید رم کامپیوتر و لپ‌تاپ از دیجی‌کالا

عبور نیاز کاربران حرفه‌ای از رم ۳۲ گیگابایتی

قبل از اینکه به موضوع مناسب بودن رم‌های ۳۲ گیگابایتی برای کاربران معمولی بپردازیم، باید این حقیقت را مطرح کنیم که مدت‌هاست کاربران حرفه‌ای از سیستم‌های مبتنی بر رم ۶۴ گیگابایتی و حتی بیشتر بهره می‌برند. برخی از لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای موجود در بازار از ۶۴ گیگابایت رم بهره می‌برند و افرادی که از سیستم‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند معمولا به مقادیر بسیار بالای رم نیاز پیدا می‌کنند.

رم 32 گیگابایتی

کاربران حرفه‌ای بدون شک از نیازهای مربوط به رم سیستم به‌خوبی اطلاع دارند. زمانی که برنامه‌های متعدد برای پروژه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، پردازنده برای استفاده از تمام ظرفیت و توانایی خود به ظرفیت بالای رم نیاز دارد و در غیر این صورت بخشی از این فشار بر عهده‌ی حافظه SSD قرار می‌گیرد که طبیعتا جایگزین ایده‌آلی برای رم به حساب نمی‌آید.

افزایش نیازهای مربوط به سیستم‌های گیمینگ

برای بخشی از گیمرها واقعیت این است که باید به طور میانگین از رم ۳۲ گیگابایتی بهره ببرند.

به عنوان مثال بازی Star Citizen برای اجرا شدن به حداقل ۱۶ گیگابایت رم نیاز دارد و در صورتی که بخواهید بازی Spider-Man Remastered را با بهترین تنظیمات و قابلیت ری تریسنیگ اجرا کنید، به ۳۲ گیگابایت رم نیاز دارید. بازی Elden Ring هم ۱۲ گیگابایت رم را به عنوان حداقل ظرفیت موردنیاز ذکر کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد نسل بعدی بازی‌های open-world به حداقل ۱۶ گیگابایت رم نیاز خواهند داشت.

رم 32 گیگابایتی

با توجه به اینکه روز‌به‌روز شمار بیشتری از بازی‌ها رم ۱۶ گیگابایتی را به عنوان حداقل ظرفیت موردنیاز مطرح می‌کنند، بنابراین گیمرهایی که از سیستم‌های مبتنی بر رم ۱۶ گیگابایتی استفاده می‌کنند به زودی تحت فشار زیادی برای ارتقای رم قرار می‌گیرند.

بنابراین با توجه به تنظیمات کانال‌های رم سیستم شما، به ناچار باید ظرفیت ۲۴ یا ۳۲ گیگابایتی را برای رم سیستم انتخاب کنید.

نیاز شدید مرورگر به رم

طبیعتا بسیاری از کاربران گیمر حرفه‌ای نیستند یا ساعات زیادی را برای طراحی‌های سه‌بعدی پیچیده صرف نمی‌کنند. اما در این میان، همانطور که احتمالا می‌دانید مرورگرها بخش قابل توجهی را از رم اشغال می‌کنند و با توجه به محتوای تب‌ها، ممکن است هر تب تا ۱۰۰ مگابایت از ظرفیت رم را از آن خود کند.

رم 32 گیگابایتی

در کامپیوترهایی که مجهز به ظرفیت رم پایینی هستند، در صورت پر شدن ظرفیت رم، هارد درایو یا حافظه SSD مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه حافظه‌های SSD از سرعت بالایی بهره می‌برند، اما در هر صورت سرعت آن‌ها به پای حافظه‌های رم نمی‌رسد و به همین خاطر با افت سرعت محسوسی روبرو می‌شوید.

البته واقعیت این است که کمتر کاربری صرفا برای وب‌گردی به ۳۲ گیگابایت رم نیاز پیدا می‌کند ولی اگر مثلا برنامه‌نویس هستید و حین کدنویسی باید تب‌های متعددی را برای پیدا کردن راهکار موردنظر باز کنید، این موضوع به همراه محیط برنامه‌نویسی و دیگر برنامه‌های وابسته، فشار زیادی به رم سیستم شما وارد می‌کند. بنابراین در چنین شرایطی با استفاده از رم ۳۲ گیگابایتی می‌توانید سرعت بالاتری را تجربه کنید.

ظرفیت اضافی رم هدر نمی‌رود

سیستم‌عامل‌های جدید مانند ویندوز ۱۱ به اندازه‌ی کافی هوشمند هستند تا از ظرفیت رم اضافی بهره ببرند. در این شرایط مثلا سیستم‌عامل می‌تواند برنامه‌ها و داده‌های مختلفی را از قبل بارگذاری کند تا در صورت نیاز به آن‌ها، با سرعت بیشتری به این اطلاعات دست پیدا کنید.

بنابراین در شرایط مختلف بهره‌گیری از رم مبتنی بر ظرفیت بیش از حد انتظار، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

اهمیت مولتی‌تسکینگ

ظرفیت رم در زمینه‌ی مولتی‌تسکینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور مشخص اگر به دنبال اجرای همزمان چندین برنامه در کنار یکدیگر هستید، به ظرفیت رم بالایی نیاز دارید. اگر در این شرایط ظرفیت رم پایین‌تر از حد مشخصی باشد، به ناچار هارد درایو یا حافظه SSD وارد عمل می‌شود که همانطور که گفتیم، در این شرایط سرعت سیستم به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

در حال حاضر پردازنده‌های جدید با پیشرفت قابل توجهی روبرو شده‌اند و از چندین هسته‌ی پرسرعت بهره می‌برند.

بهره‌گیری از این هسته‌ها به این معناست که می‌توانند چندین کار سنگین را به طور همزمان انجام دهند. اما اگر پردازنده به ظرفیت رم کافی دسترسی نداشته باشد، نمی‌تواند تمام توان خود را برای کاربران ارائه کند. بنابراین اگر از پردازنده‌ی قدرتمندی استفاده می‌کنید، بهتر است ظرفیت رم سیستم هم بالا باشد تا در این زمینه به مشکل برنخورید.

چه افرادی به رم ۳۲ گیگابایتی نیاز ندارند؟

گیمرهای متوسط و حرفه‌ای و افرادی که کارهای سنگین را به طور همزمان انجام می‌دهند، بهتر است از رم ۳۲ گیگابایتی بهره ببرند.

با این حال طبیعتا چنین ظرفیتی برای تمام کاربران لازم و واجب نیست. اما در هر صورت حداقل برای کامپیوترهای ویندوزی، رم ۸ گیگابایتی هم دیگر کافی محسوب نمی‌شود زیرا خود ویندوز بخش قابل توجهی از این ظرفیت را اشغال می‌کند.

گیمرهایی هم که در آینده مشکلی با اجرای بازی‌های مختلف با حداقل تنظیمات ندارند، می‌توانند از رم ۱۶ گیگابایتی استفاده کنند. همچنین باید به کاربران معمولی هم اشاره کنیم که از سیستم برای کارهایی مانند وب‌گردی ساده، انجام کارهای معمولی مانند تماشای فیلم، تایپ کردن و ادیت‌های ساده استفاده می‌کنند.

بنابراین اگر ظرفیت رم سیستم شما کمتر از ۱۶ گیگابایت است، وقت آن فرا رسیده که رم را ارتقا دهید و اگر می‌بینید ۱۶ گیگابایت هم دیگر جوابگوی نیازهای شما نیست، پس هرچه زودتر ظرفیت رم را به ۳۲ گیگابایت یا بیشتر برسانید.

  • رم دو کاناله چیست و چه تأثیری بر عملکرد کامپیوتر دارد؟

منبع: HowToGeek

/*/ . .


بازنشر از : digimag