مهران محمدی امین

به گفته یکی از افشاگران حوزه‌ی فناوری، پیکربندی پردازنده‌ی متعلق به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ آینده کوالکام، بسیار متفاوت از اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ خواهد بود

1401\07\07 10:43:22


اسنپدراگون ۸ نسل ۲ پیکربندی متفاوتی نسبت به نسل قبلی خواهد داشت

به گفته یکی از افشاگران حوزه‌ی فناوری، پیکربندی پردازنده‌ی متعلق به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ آینده کوالکام، بسیار متفاوت از اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ خواهد بود

به گفته یکی از افشاگران حوزه‌ی فناوری، پیکربندی پردازنده‌ی متعلق به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ آینده کوالکام، بسیار متفاوت از اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ خواهد بود.

او همچنین بیان می‌کند که پیشرفت‌های دیگری نیز در این تراشه‌ی پرچم‌دار وجود خواهد داشت که می‌تواند در مجموع حرف‌های بسیار زیادی برای زدن داشته باشد.

  • کوالکام شاید در کنار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از یک تراشه قدرتمندتر هم رونمایی کند

بر خلاف چیپست‌های قبلی کوالکام، گفته می‌شود که تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دارای پردازنده‌ای مبتنی بر پیکربندی «۱+۲+۲+۳» خواهد بود. طبق اطلاعاتی که افشاگر معروف حوزه‌ی فناوری یعنی «Ice Universe» در توییتر به اشتراک گذاشته، این تراشه همانند A16 بایونیک اپل با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود. لیتوگرافی ۴ نانومتری، در واقع همان فرآیند ساخت تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ است که البته به جای فرآیند ساخت ۴ نانومتری سامسونگ، به کمک فرآیند ۴ نانومتری TSMC تولید شده است.

این تراشه همچنین به عنوان نسخه‌ی بهبود یافته‌تر اسنپدراگون ۸ نسل ۱ روانه‌ی بازار خواهد شد.

پیش‌تر نیز دیگر افشاگر حوزه تکنولوژی یعنی «Digital Chat Station»، اظهار داشت که طراحی پردازنده‌ی این تراشه بسیار متفاوت از نسل قبلی خواهد بود و همچنین تراشه‌ی جدید کوالکام با پردازنده گرافیکی جدید Adreno عرضه خواهد شد.

اسنپدراگون 8 نسل 2

آن طور که گفته می‌شود، در این پردازنده قرار است هسته‌های زیر به انجام وظیفه بپردازند:

  • یک هسته‌ی Cortex-X3 با حداکثر فرکانس کاری ۳.۲۰ گیگاهرتز
  • دو هسته Cortex-A715 با حداکثر فرکانس ۲.۸۰ گیگاهرتز
  • دو هسته‌ی Cortex-A710 با حداکثر فرکانس کاری ۲.۸۰ گیگاهرتز
  • سه هسته‌ی Cortex-A510 با حداکثر فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز

چندی پیش، ARM طراحی‌ جدید پردازنده‌ی این تراشه را اعلام کرد که شامل هسته‌های Cortex-X3 ،Cortex-A715 و Cortex-A510 می‌شد، بنابراین طبق گفته‌ی Ice Universe، تنها دو هسته از طراحی پردازنده‌ی نسل قبل در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده خواهد شد که ممکن است منجر به بهینه‌سازی مصرف انرژی شود. این موضوع که کوالکام ظاهراً توانسته راهی برای کاهش مصرف انرژی پردازنده‌هایش پیدا کند، خبر امیدوارکننده‌ای است، به این دلیل که در حال حاضر تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۸ نسل ۱ از لحاظ توان گرافیکی حتی تراشه‌ی A15 اپل با گرافیک ۶ هسته‌ای قدرتمندش را هم پشت سر می‌گذارد، اما مصرف زیاد انرژی آن موجب می‌شود بعد از مدتی، بخش زیادی از قدرت خود را از دست بدهد و خیلی نمی‌تواند کاربران را راضی کند.

همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه مدل دیگری از این چیپست روانه‌ی بازار خواهد شد و می‌توان آن را در مدل‌های گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر، مانند برخی از گوشی‌های گیمینگ که از سیستم خنک‌کننده قدرتمندی برخوردار نیستند، مورد استفاده قرار داد. اطلاعات منتشر شده قبلی ادعا می‌کردند که بالاترین سرعت کلاک هسته Cortex-X3 تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در آزمایشات حدود ۳.۵۰ گیگاهرتز است.

در مورد پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه باید بگوییم اگرچه تحلیلگران نام آن را فاش نکرده‌اند، اما می‌گوید که NPU (واحد پردازش عصبی)، ISP (پردازنده سیگنال تصویری) و پردازنده گرافیکی بسیار بهبود یافته‌‌تری دارد.

اسنپدراگون 8 نسل 2

البته صحت ادعای فعلی افشاگران چندان قابل استناد نیست، زیرا نمی‌دانیم که NPU ،ISP و GPU این تراشه نسبت به کدام تراشه پیشرفت داشته است. اما انتظار می‌رود که این بهبودها نسبت به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ مورد بررسی قرار گرفته باشد. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، تنها شرکت TSMC وظیفه‌ی ساخت و تأمین تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را از کوالکام دریافت خواهد کرد.

اما این چیپست با فناوری ساخت ۳ نانومتری TSMC ساخته نخواهد شد. دلیل این موضوع این است که اپل پردرآمدترین مشتری TSMC است و پیش‌تر همه‌ی ظرفیت تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس ۳ نانومتری این شرکت را برای محصولات خود رزرو کرده است.

ظاهراً کوالکام ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱ (۱۵ نوامبر ۲۰۲۲) در اجلاس سالانه اسنپدراگون خود از تراشه‌ی پرچم‌دار جدیدش رونمایی خواهد کرد. از آن جا که تا زمان رونمایی از آن فاصله‌ی چندانی نداریم، انتظار می‌رود که در روزهای آینده اخبار بیشتری در این مورد منتشر شود.

  • کوالکام از تراشه‌های اسنپدراگون ۶ نسل ۱ و اسنپدراگون ۴ نسل ۱ رونمایی کرد

منبع: wccftech

/*/ .

.


بازنشر از : digimag