مهران محمدی امین

هدف رصدخانه پویایی‌شناسی افزایش درک علمی از جنبه‌های سامانه خورشید-زمین است که به‌طور مستقیم زندگی جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

1401\11\25 15:05:01


امروز در فضا: رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید به فضا پرتاب شد

هدف رصدخانه پویایی‌شناسی افزایش درک علمی از جنبه‌های سامانه خورشید-زمین است که به‌طور مستقیم زندگی جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۱۱ فوریه ۲۰۱۰، ناسا رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید را برای مطالعه عملکرد درونی خورشید به فضا پرتاب کرد.

این رصدخانه برای انجام دقیق‌ترین و جامع‌ترین اندازه‌گیری‌های خورشید ساخته‌ شده‌ است.

درباره رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید

رصدخانه خورشیدی، از سال ۲۰۱۰ میلادی توسط ناسا مأموریت رصد خورشید را بر عهده دارد و تلسکوپ فضایی درست به‌موقع برای دیدن خورشید در اوج چرخه یازده‌ساله خورشیدی خود به فضا پرتاب شده است.

ماهواره به دور زمین می‌چرخد، اما مدارش به آن اجازه می‌دهد به‌طور مداوم به خورشید نگاه کند. این تلسکوپ به‌دنبال فعالیت‌هایی مانند لکه‌های خورشیدی و شراره‌های خورشیدی است، اما میدان مغناطیسی خورشید را نیز مطالعه می‌کند.

دانشمندان امیدوارند با درک بهتر میدان‌های مغناطیسی شدید و منحرف‌شده خورشید، رویدادهای آب‌وهوای فضایی را که تشعشعات مضر به‌سمت زمین پرتاب می‌کنند، بهتر پیش‌بینی کنند.

تصویری که رصدخانه پویایی‌شناسی از تغییرات چرخه خورشیدی در تاج خورشیدی گرفت

دستاوردها

این رصدخانه به مدت یک دهه در فضا بوده و یک چرخه‌ خورشیدی ۱۱ساله را دیده‌ است.

توسط یافته‌های این تلسکوپ، دانشمندان می‌توانند تفاوت دمای چند میلیون درجه‌ای میان سطح خورشید و جو آن را توضیح دهند.

رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید همچنین انواع فوران‌های سریع و کوتاه را روی ستاره کشف کرد. تصاویری که توسط این تلسکوپ از خورشید تهیه شد، وجود پدیده‌ بازاتصال خودجوش مغناطیسی را نیز تأیید کرد. این تصاویر همچنین اطلاعات جدیدی را درباره‌ واکنش خورشید با دنباله‌دارها نشان داد.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو