مهران محمدی امین

شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو تولید تیغ‌های جراحی

1401\06\23 17:44:08


ایران به جمع تولیدکنندگان تیغ‌های جراحی پیوست‌

تولید تیغ‌های جراحی به خاطر ضخامت ۶۰ نانومتری به فناوری خاصی نیاز دارد و ایران با کسب این فناوری، به جمع تولید کنندگان این محصول فناورانه پیوست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهریار همایون فرمنش مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به بهره‌مندی از فناوری بومی تجهیزات پزشکی ایران‌ساخت گفت: دیگر محصول شرکت تیغ‌های جراحی هستند.

تولید تیغه‌های جراحی علیرغم ظاهر ساده‌ای که دارند، نیازمند فرایندی پیچیده و فناورانه است. برای تولید این تیغه‌های جراحی به ۴ گلوگاه تکنولوژیک نیاز است که از جمله آنها می‌توان به فرایند حرارت دهی استیل اشاره کرد. وی افزود: معمولاً بیشترین دقتی که دستگاه‌های CNC از آن برخوردار هستند، یک صدم میلی‌متر است، در حالی که نوک تیغ‌های مخصوص اعمال جراحی ۶۰ نانومتر است که با میکروسکوپ معمولی نیز قابل مشاهده نیست و باید برای سنجش اندازه آن از میکروسکوپ الکترونیک بهره برد.

به گفته مدیران این شرکت در حال حاضر ۶ کمپانی در دنیا تیغ‌های جراحی تولید می‌کنند و ایران نیز، جدیدترین عضو باشگاه تولید کنندگان این محصول به شمار می‌رود. به گفته این فعال فناور، در سال‌های اخیر زیست‌بوم تجهیزات پزشکی به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفته است که صدها شرکت دانش‌بنیان را شامل می‌شود. ما به نوبه خود تلاش کردیم تا بر روی تولید تجهیزات و دستگاه های متمرکز شویم که یا در داخل کشور وجود ندارد و یا آنکه نمونه خارجی گران باشد و تهیه آن به دلیل تحریم با سختی‌های مواجه باشد، تا بتونیم کار را برای پرسنل درمان آسان‌تر کنیم..

.


بازنشر از : مهر

شرکت دانش بنیان

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

فناوری نانو