مهران محمدی امین

سامانه حمل‌ونقل ریلی از پتانسیل خوبی برای استفاده از فناوری اینترنت اشیا برخوردار است.

1401\11\25 14:36:14


اینترنت اشیا چه کمکی به حمل‌ونقل ریلی می‌کند؟

سامانه حمل‌ونقل ریلی از پتانسیل خوبی برای استفاده از فناوری اینترنت اشیا برخوردار است.

با فراگیری روزافزون اینترنت اشیا، مهندسان حوزه حمل‌و‌نقل همواره به‌دنبال فرصت‌های تازه‌ برای استفاده از آن می‌گردند؛ به‌خصوص سامانه حمل‌ونقل قطاری که از پتانسیل خوبی برای بهره‌بری از این تکنولوژی برخوردار است.

در مطلب پیش رو مزیت‌های اینترنت اشیا در حمل‌ونقل ریلی را بررسی می‌کنیم. 

۱. قابلیت اطمینان و ایمنی بیشتر 

اگر یک قطار در طول مسیر دچار نقص و خرابی شود، گذشته از اینکه روز تمام مسافران را خراب می‌کند، موجب ایجاد تأخیری در سراسر شبکه حمل‌و‌نقل ریلی می‌شود که کل برنامه زمانی مسیر ریلی را به‌هم می‌ریزد؛ اما به‌لطف اینترنت اشیا و پیشرفت‌های اخیر در شیوه‌های نگهداری پیشگیرانه قطارها، قابلیت اطمینان قدیمی‌ترین دارایی‌های این سیستم افزایش یافته و ایمنی به‌مراتب بیشتر شده است. همچنین با ادغام اجزای حیاتی حسگرهای IoT مانند ترمزها، چرخ‌ها و موتورها، حساسیت عملکرد بخش‌های مختلف قطار بیشتر از قبل می‌شود. 

از طرفی، تعمیر و نگهداری خطوط ریلی یکی از مزیت‌های مهم اینترنت اشیا است.

به‌موجب استقرار سنسورها در سراسر مسیر، اپراتورها قادرند تنش، شرایط مسیر، دما و سایر متغیرها را برای تیم‌های تعمیر و نگهداری ارسال کنند. طبیعتاً درصورت شناسایی مشکلات ریزودرشت، آغاز اقدامات پیشگیرانه جهت ایمن‌سازی کارایی سیستم حمل‌و‌نقل به‌مراتب راحت‌تر از قبل خواهد بود. 

۲. امکان تجزیه‌و‌تحلیل پیشرفته 

ردپای اینترنت اشیا در سیستم ریلی کمک بزرگی به ردیابی بهتر قطارها در سراسر شبکه و کنترل پردازش داده‌ها می‌کند.

برای مثال حسگرهایی که در بخش‌های مختلف قطار تعبیه شده‌اند، شرایط و عملکرد آن‌ها را در قالب داده‌های خام و قابل‌پردازش در فضای ابری بارگذاری می‌کنند تا وضعیت قطار و عملکرد آن در لحظه برای کاربران قابل‌ردیابی باشد. 

جالب است بدانید برخی از شرکت‌ها از اینترنت اشیا برای بررسی جریان مسافران استفاده می‌کنند؛ اینکه چه‌ کسانی در ایستگاه قطار منتظر می‌مانند، مسافران هر واگن چه‌ کسانی هستند یا بیشترین ترافیک مسافر متعلق به چه بازه زمانی است. تجزیه‌و‌تحلیل این داده‌ها زمینه بهینه‌سازی برنامه‌ سفر براساس نیازها و خواسته‌های مسافران را فراهم می‌کند. 

برای مثال، یکی از مسائلی که بر عملکرد سیستم ریلی یک منطقه تأثیر می‌گذارد و نظم آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، مسئله آب‌و‌هواست. اپراتورهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا می‌توانند با مدل‌سازی پیش‌بینی آب‌وهوایی، با آمادگی کامل جلوی وقفه‌های خدماتی ناشی از شرایط نامساعد جوی را بگیرند. 

۳.

کاهش مشکلات و خرابی‌ها 

اینترنت اشیا مشکلات ناشی از خرابی‌ها و تعمیرات ناگهانی را به حداقل می‌رساند؛ چرا که نگهداری پیش‌بینی‌کننده و پیشگیرانه را امکان‌پذیر می‌کند. به‌لطف حسگرهای هوشمند و ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل در سراسر قطار، واگن‌ها و ریل‌ها، مشکلات کوچک قبل از آنکه به خرابی‌های بزرگ تبدیل شوند، از راه دور قابل‌بررسی و رفع هستند. در یک کلام می‌توان گفت بینش اینترنت اشیا با کاهش تأخیرهای تعمیر و نگهداری، عمر زیرساخت ریلی را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اینترنت اشیا در سیستم حمل‌و‌نقل ریلی است. 

۴.

مقابله با ازدحام مسافران 

ازدحام بیش‌ازحد جدا از وضعیت ناخوشایندی که در ایستگاه راه‌آهن و فضای تنگ واگن‌ها به‌وجود می‌آورد، از جهات مختلف خطرناک است. چه بسا که امکان انتقال انواع بیماری‌ها و حوادثی همچون جیب‌بری را بیشتر می‌کند. حال آنکه ابزارها و تکنیک‌های اینترنت اشیا با نظارت بر تراکم مسافران، این خطر را تا حد زیادی کم‌رنگ می‌کنند.

برای مثال کارکنان ایستگاه راه‌آهن با مشاهده ازدحام مسافران در دوربین‌ها و هشدار حسگرهای ایستگاه، می‌توانند مسافران را به سکو‌های دیگر هدایت کنند و یا تعداد گیشه‌های فروش بلیت قطار را افزایش دهند. 

۵. نظارت بر شرایط محیطی ایستگاه و قطار 

بخش عمده کیفیت تجربه مسافر به شرایط محیطی ایستگاه راه‌آهن بازمی‌گردد؛ چرا که عملاً راحتی مسافر را در طول سفر تضمین می‌کند. زمانی که تمام فن‌ها، بخاری‌ها و کولرهای ایستگاه به سنسور متصل هستند، اطلاعات درجه حرارت و رطوبت در اختیار هر سه قرار می‌گیرد تا به‌طور لحظه‌ای شرایط محیط را متعادل کنند.

این نظارت همیشگی و تعادل خوب ایستگاه، به‌طور مستقیم بر اشتیاق مسافر به حمل‌ونقل ریلی تأثیرگذار است. 

۶. بهبود تجربه مسافر

مصرف‌کننده امروزی به‌سرعت با حضور تکنولوژی در فضای خرده‌فروشی و بانکی سازگار شده و حالا نوبت سیستم حمل‌و‌نقل است. کل صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه شرکت‌های مسافربری ریلی تلاش می‌کنند با پذیرش تکنولوژی و ارائه بلیت‌های الکترونیکی، اطلاعات برنامه زمانی، توقف‌های بعدی در مسیر قطار، تغییرات غیرمنتظره در مواقع اضطراری و مسائل دیگر از طریق تلفن هوشمند، قدمی به جلو بردارند.

از طرفی، اپراتورها می‌توانند تجربه سفر را برای هر مسافر با توجه به تعداد سفرها، مسیر سفرها، میزان وفاداری و موارد دیگر شخصی‌سازی کنند تا تجربه سفر برای مسافر به‌مراتب دل‌پذیرتر شود. 

به‌علاوه می‌توان از ابزارهای اینترنت اشیا برای سرگرم‌کردن مسافران در طول سفر استفاده کرد. مشاهده اخبار زنده، پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا، نمایش فیلم و سریال و ارائه وای‌فای ازجمله خدمات رایج برای بهبود تجربه مسافر در قطارهای مبتنی بر اینترنت اشیا است. 

۷. نظارت بر کیفیت هوا 

اگرچه اتومبیل‌های شخصی متهم ردیف اول آلودگی هوا هستند، سیستم حمل‌و‌نقل ریلی نیز با انتشار ذرات آلاینده سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوا دارد و به‌نوبه‌خود سلامت افراد را به‌خطر می‌اندازد؛ به‌خصوص مسافرانی که با مشکلات تنفسی یا بیماری‌های خاص دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ درحالی‌که حسگر‌های اینترنت اشیا با قابلیت نظارت بر کیفیت هوا و هشدار سطح مشخصی از آلودگی، سلامت مسافران مسیرهای ریلی را تا حد خوبی تضمین می‌کنند. 

۸.

اطمینان از بهداشت ایستگاه و قطار

با وجود ویروس‌ها و بیماری‌های همه‌گیر که طی چند سال اخیر سلامت جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند، مسئله بهداشت ایستگاه راه‌آهن و فضای داخلی قطار بی‌نهایت مهم و حساس تلقی می‌شود؛ به‌طوری که کوچک‌ترین نشانه‌های آلودگی در بخش‌های مختلف مثل نرده‌ها، پله‌ها و سرویس بهداشتی به‌سرعت مسافر را از سیستم حمل‌و‌نقل ریلی دلسرد می‌کند. 

مزیت اینترنت اشیا تضمین پاکیزگی با قابلیت نظافت هوشمند است. به‌این‌ترتیب خدمه به‌محض هشدار حسگرها، به بخش‌ موردنظر هدایت می‌شوند و عملیات پاک‌سازی را اجرا می‌کنند و مواقعی که احتیاجی به تمیزکاری نیست، وقت خود را تلف نخواهند کرد. 

کلام آخر 

در دنیای امروز، فناوری‌های مدرن و پیشرفته تمام جنبه‌های حمل‌ونقل عمومی را متحول کرده‌اند تا دسترسی به این خدمات برای مسافران راحت‌تر و تجربه سفر دل‌پذیرتر از قبل شود. دگرگونی دیجیتال در حوزه‌های مربوط به شبکه راه‌آهن مثل جمع‌آوری اطلاعات مسافران، درخواست بلیت و رزرو قطار، بیشتر از هرچیز مدیون اینترنت اشیا بوده که نقاط ضعف سیستم‌های مدیریت راه‌آهن قدیمی را جبران و آن را به‌مراتب متصل‌تر، ایمن‌تر، تعاملی‌تر، تحلیلی‌تر و هوشمندتر کرده است. 

شما بگویید 

به نظر شما چه آینده‌ای در انتظار سیستم حمل‌و‌نقل ریلی است؟ فکر می‌کنید تا جایگزینی شبکه‌های راه‌آهن قدیمی با سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا چقدر فاصله داریم؟ 

.

.


بازنشر از : دیجیاتو