مهران محمدی امین

در این مطلب می‌خواهیم شما را با اولین موشک کروز هایپرسونیک دنیا به نام «موشک کروز حمله‌ای هایپرسونیک» (HACM) آشنا کنیم.

1401\07\07 23:41:11


با اولین موشک کروز هایپرسونیک دنیا آشنا شوید

در این مطلب می‌خواهیم شما را با اولین موشک کروز هایپرسونیک دنیا به نام «موشک کروز حمله‌ای هایپرسونیک» (HACM) آشنا کنیم.

سریع‌تر و مرگبارتر! موشک‌های هایپرسونیک در راه ورود به ارتش‌های کشورهای مختلف هستند تا جنگ‌ها بی‌رحمانه‌تر از گذشته شوند.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با اولین موشک کروز هایپرسونیک دنیا به نام «موشک کروز حمله‌ای هایپرسونیک» (HACM) آشنا کنیم؛ موشکی که قدرتش را از یک اسکرم‌جت می‌گیرد.

پنتاگون یا همان مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده در زرادخانه‌اش موشک‌های کروز بی‌شماری دارد، اما موشک جدیدی که از سال 2027 به خدمت وزارت دفاع درمی‌آید، با بقیه آن‌ها متفاوت است.

نگاهی به اولین موشک کروز هایپرسونیک دنیا

این موشک که HACM نام دارد، از نوع هایپرسونیک است و تا 20 برابر سریع‌تر از سایر موشک‌های آمریکا حرکت می‌کند. بنابراین دشمن زمان بسیار کمتری برای فرار از دست آن دارد. علاوه بر این، HACM اولین جنگ‌افزار تولید انبوهی خواهد بود که از موتورهای اسکرم‌جت تنفس هوا استفاده می‌کنند.

این راکت توسط شرکت‌های «ریتیان» و «نورثروپ گرامن» طی یک قرارداد 985 میلیون دلاری برای ایالات متحده و همچنین استرالیا توسعه پیدا می‌کند.

این موشک که از هوا پرتاب می‌شود، می‌تواند به سرعت اهداف زمینی را نابود کند. طبق قرارداد، اولین نمونه‌های عملیاتی سال 2027 در اختیار پنتاگون قرار می‌گیرند.

در سال 2020 ایالات متحده و استرالیا برنامه‌ای به نام SCIFiRE را آغاز کردند که هدفش توسعه یک سیستم جنگ‌افزار تنفس هوای هایپرسونیک برای استفاده در جنگنده‌های آمریکایی و استرالیایی از جمله «بوئینگ اف/ای-18 سوپر هورنت» است.

HACM یک جنگ‌افزار تاکتیکی است که از همان روز اول می‌توان برای جنگ‌ها به سراغ آن رفت. این موشک می‌تواند با سرعت 5 ماخ یا حتی بیشتر حرکت کند، البته هنوز اطلاعی از سرعت دقیق آن نداریم.

برای مقایسه باید بگوییم که سریع‌‌ترین موشک کنونی می‌تواند حداکثر سرعت بیش از 3 ماخ را تجربه کند.

موشک HACM همچنین اولین سیستم جنگ‌افزار دنیا خواهد بود که از موتور اسکرم‌جت بهره می‌برد. این موتورها مانند موتورهای توربوفن، از اکسیژن اطرافشان به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

یکی از تفاوت‌های اصلی میان این دو موتور، مربوط به سرعت مکش اکسیژن است. در حالی که یک موتور توربوفن با سرعت‌های زیر صوت اکسیژن را جمع می‌کند، اسکرم‌جت این کار را با سرعت مافوق صوت انجام می‌دهد.

این یعنی سوخت بیشتری در اختیار موتور اسکرم‌جت قرار می‌گیرد و موشک می‌تواند سریع‌تر حرکت کند.

در حال حاضر اطلاعات بیشتری درباره HACM نداریم و نمی‌دانیم دقیقا با چه سرعتی حرکت می‌کند و یا برد حرکتی‌اش چقدر است. با این حال می‌دانیم به اندازه‌ای کوچک است که می‌توان آن را روی جنگنده‌ها نصب کرد و البته سال 2027 عملیاتی می‌شود. با توجه به فاصله زیادی که تا سال 2027 داریم، همچنان باید منتظر انتشار اطلاعات جدید و جامع‌تر درباره آن باشیم.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو