مهران محمدی امین

اگر نمی‌دانید برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق باید چه کارهایی را انجام دهید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید چرا که در آن به بایدها و نبایدها در یک جلسه‌ی مصاحبه پرداخته‌ایم

1401\07\14 01:10:25


برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر نمی‌دانید برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق باید چه کارهایی را انجام دهید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید چرا که در آن به بایدها و نبایدها در یک جلسه‌ی مصاحبه پرداخته‌ایم

اگر نمی‌دانید برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق باید چه کارهایی را انجام دهید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید چرا که در آن به بایدها و نبایدها در یک جلسه‌ی مصاحبه پرداخته‌ایم.

همه ما می‌دانیم که قطعا تاثیر اولیه در مصاحبه کاری نتیجه‌ی مستقیم روی استخدام نهایی‌مان دارد.

از همین رو بسیاری از افراد استرس و اضطراب زیادی را طی این جلسات متحمل می‌شوند که متأسفانه در اغلب مواقع نتیجه‌ای جز شکست در مصاحبه ندارد. اگر می‌خواهید در اولین برخورد شغلی‌تان یعنی در مصاحبه‌ی کاری خود تاثیرگذار باشید و بدانید چه کارهایی را باید و نباید انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه‌مان باشید.

در درجه‌ی اول، نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که اکثر افراد به اشتباه فکر می‌کنند که داشتن رزومه و نقاط قوت‌شان، برای پیروزی در مصاحبه کاری کفایت می‌کند که کاملا اشتباه است؛ موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که بر کیفیت مصاحبه‌ی کاری شما تاثیر مستقیم می‌گذارند. همان‌طور که می‌دانید اولین برخوردها همیشه از اهمیت بالایی برخوردار هستند چراکه برای همیشه خاطره‌ای هرچند کوچک در ذهن‌ها باقی می‌گذارند؛ از همین رو در ادامه‌ی مطلب به بررسی چند نکته‌‌ای که در مصاحبه‌‌ی کاری‌تان حائز اهمیت است می‌پردازیم.

  • چگونه در محل کار اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشیم؟

کارهایی که باید برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق انجام دهید


در این قسمت‌ به بررسی و یادآوری چند چیزی که باید در جلسه‌ی مصاحبه و یا قبل از شروع آن انجام دهید می‌پردازیم.

از به همراه داشتن اسناد حرفه‌ای گرفته تا لوازم جانبی شخصی، داشتن برنامه‌ریزی دقیق و یا حتی نحوه‌ی صحبت کردن که به شما کمک می‌کند خود را برای هر کاری آماده و کاملا مناسب نشان دهید و در نتیجه مصاحبه را با تسلط بیشتری پیش ببرید.

۱. یک کپی از رزومه

Resume Skills Employers Will Actually Read (With Examples!) | Robert Half

کسی که قرار است شما را استخدام کند قطعا رزومه‌ی کامل‌تان در اختیارش قرار داده شده اما بهتر است یک کپی از رزومه‌ی کامل خود را هم همراه‌تان داشته باشید تا چیزی از قلم نیفتد و تمام موارد به صورت کامل ذکر شود که از جمله این موارد می‌توان به نقاط قوت شما و تمامی تجربه‌های کاری و هنری که تا به حال داشته‌اید اشاره کرد. داشتن یه کپی از رزومه‌‌تان باعث می‌شود که قبل از مصاحبه‌ی کاری نگاهی به آن انداخته و با تسلط بیشتری راجع به مهارت‌ها و نیازهای خود صحبت کنید.

۲.

مکان مصاحبه و زمان شروع آن را یادداشت کنید

مورد دیگری که از استرس و اضطراب شما می‌کاهد داشتن نقشه دقیق مکان مصاحبه و زمان درست رسیدن به محل است. این دو مورد به شما کمک می‌کنند که بدون اتلاف وقت، در زمان درست به قرار ملاقات خود برسید و دیگر استرس پیدا کردن مکان مورد نظر را نخواهید داشت چرا که نقشه‌ی آماده و کامل را در دست دارید. البته معمولا از قبل به شما اطلاع داده می‌شود که چه زمانی و در چه محلی حضور پیدا کنید اما چه بهتر که خودتان با انجام تحقیق و یا رفتن به محل مصاحبه یک روز قبل از برنامه‌ی اصلی، کاملا خود را آماده‌ی شرایط کنید.

۳.

پوشه کار خود را به همراه داشته باشید

مصاحبه‌ی کاری

نگه داشتن پوشه کار‌تان یا همان Portfolio نیز در جلسه مصاحبه مهم است. ممکن است در روند مصاحبه، مصاحبه‌گر بخواهد مهارت‌ها و توانایی‌های شما را در انجام کار‌ها ببیند و از همین رو بسته به کاری که می‌خواهید در آن استخدام شوید، بهتر است نمونه‌ کارهای خود را به همراه‌تان داشته باشید تا در توانایی‌ و استعداد‌تان شکی باقی نماند.

۴. پرینتی از توضیحات شغل مورد نظر

چهارمین چیزی که نیاز است قبل از انجام مصاحبه به همراه خود داشته باشید پرینی است از شرح و توضیح کامل و جامع شغلی که می‌خواهید در آن استخدام شوید.

سعی کنید سوالات احتمالی و پاسخ‌شان را یادداشت کنید. داشتن این پرینت به شما کمک می‌کند که به سوالات احتمالی تا جایی که امکان دارد پاسخ دهید و یا هنگام شنیدن سوالات راجب شغل مدنظرتان غافلگیر نشوید و استرس نگیرید. به صورت کلی این کار باعث می‌شود یک ایده از پرسش‌های احتمالی در ذهن خود داشته باشید و برایشان پاسخ مناسبی را آماده کنید.

۵.

فهرستی از ۳ شخص حرفه‌ای

در اینجا منظورمان از اشخاص حرفه‌ای افرادی هستند که فرد مصاحبه‌گر برای اطلاعات بیشتر بتواند با آن‌ها تماس بگیرد. البته معمولا فرد مصاحبه‌گیرنده خودش پیش‌قدم شده و به شما می‌گوید که چه زمانی به این اطلاعات نیاز دارد اما چه بهتر است که خودتان همه چیز را از قبل مهیا کرده باشید چون یک موضوع ساده مثل این می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی ذهنیت شخص مقابل داشته باشد. این افراد می‌توانند اساتید دوران دانشگاه، کارمندانی که در حوزه‌ی مشابهی فعالیت می‌کنند یا افرادی از این قبیل باشند.

۶.

یک قلم و کاغذ

مصاحبه کاری

پیشنهاد می‌شود در مصاحبه کاری خود یک کاغذ و یک مداد به همراه داشته باشید. اهمیت به همراه داشتن یک قلم و کاغذ آن‌ قدر زیاد است که توضیح‌اش در یک بند نمی‌گنجد. نگه داشتن این دو وسیله باعث می‌شود فرد مصاحبه‌گر به این نکته دقت کند که حسابی آماده هستید، توجه می‌کنید، برای یادداشت مسائل یا مواردی که ممکن است در حین مصاحبه رخ دهد آمادگی کامل دارید و حسابی منظم هستید.

همین امر سبب می‌شود که شانس پیروزی‌تان دوچندان شود.

۷. لیستی از سوالات راجب شغل و شرکت

یکی دیگر از چیزهایی که ممکن است برایتان سودمند باشد لیستی از سوالات راجع به شرکت و یا آن شغلی است که قرار است در آن استخدام شوید. قبل از اینکه به جلسه مصاحبه‌ی کاری خود بروید حتما وب‌سایت و یا صفحه‌های اجتماعی شرکت مدنظر را چک کنید و شرایط استخدام آن‌ها را نیز با دقت بخوانید.

نه تنها باید در جلسه‌ی اصلی مصاحبه به بهترین نحو به سوالات پاسخ دهید و کاملا آماده باشید بلکه باید خودتان هم سوالاتی در رابطه با فرهنگ تیمی که قرار است با آن کار کنید، محیط کاری، مسئولیت‌ها و… از فرد مصاحبه‌کننده بپرسید تا او متوجه شود شما فردی جست‌و‌جوگر و محققی هستید.

۸. کارت‌های شناسایی و گواهی‌نامه

حتما کارت‌های شناسایی خود همانند شناسنامه، کارت ملی، کارت دانشجویی و همین‌طور گواهی نامه را به همراه داشته باشید. این موارد یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی هستند که به احتمال زیاد در جلسه‌ی مصاحبه‌ی کاری خود به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

برای محکم کاری چند قطعه عکس ۳ × ۴ و چند کپی از صفحه‌های اول شناسنامه و کارت ملی خود را هم به همراه داشته باشید. داشتن گواهی‌نامه‌ی رانندگی هم از این جهت کمک زیادی به شما می‌کند چرا که شاید نیاز باشد یک سری فرم‌ها را پر کنید و در آن اطلاعاتی از گواهی‌نامه‌ی شما هم باید وارد شود.

۹. یک‌ سری وسایل بهداشت فردی

اهمیت ظاهر و تاثیر اولیه‌ی آن روی افراد مختلف، بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که که در نخستین برخورد، معمولا ظاهر افراد برای همیشه در ذهن باقی می‌ماند.

از همین رو آراسته باشید و ترجیحا لباس رسمی به تن کنید. علاوه بر این موارد، قبل از آنکه مصاحبه‌کاری شما آغاز شود بهتر است اگر آقا هستید یک شانه‌ی دستی کوچک به همراه خود داشته باشید تا اگر موهای‌تان بهم ریخت آن‌ها را شانه کنید.

یکی دیگر از چیزهایی که بهتر است با خود نگه دارید آدامس نعنا یا بوگیر دهان است تا دهان شما رو خوش‌بو کند. اگر خانم هستید می‌توانید چند لوازم آرایش که جای کمی را نیز اشغال می‌کنند به همراه داشته باشید تا قبل از شروع مصاحبه، در صورت وجود هرگونه مشکل به ظاهر خود رسیدگی کنید.

گاهی اوقات نیاز است تا به سرویس بهداشتی رفته و آبی به دست و صورت خود بزنید. در این شرایط به همراه داشتن لوازم آرایشی و بهداشتی می‌تواند نجات‌بخش باشد.

۱۰.  یک ژاکت، روسری و یا کلاه

مورد دهمی که پیشنهاد می‌شود در جلسه‌ی مصاحبه‌ی کاری خود به همراه داشته باشید داشتن ژاکت یا روسری است. دمای دفتر می‌تواند کاملا غیر قابل پیش‌بینی باشد.

بنابراین بسته به فصلی که در آن قرار دارید، آب و هوا را جدی بگیرید. اگر داخل دفتر و یا راهرو به طور غیر عادی و یا به شکل قابل توجهی سرد باشد از لباس‌های گرم خود استفاده کنید تا بدین ترتیب از هر لحاظ آسوده باشید. فقط دقت کنید که لباس‌های اضافه خود را به طور حرفه‌ای جا سازی کنید و با خود نگه دارید تا مجبور نباشید یک ساک بزرگ برای حمل آن‌ها همراه داشته باشید.

۱۱.

اشتیاق و نگرش مثبت درباره‌ی شغل مورد نظر

مصاحبه کاری

مهم نیست چه رزومه‌ی قدرتمندی در اختیار دارید یا چقدر در کارهای قبل‌تان حرفه‌ای بوده‌اید. اگر نگرش مثبتی نداشته باشید یا شور اشتیاق شما برای کاری که قصد دارید انجام دهید کافی نباشد، این موارد هیچ فایده‌ای نخواهند داشت. هر چه با دید بهتر و مثبت‌تری به شرایط و شغل مدنظر نگاه کنید کارها به طور معجزه‌آسایی برایتان آسان‌تر می‌شوند.

باید آنقدر برای شغلی که در انتظارش هستید شور و اشتیاق نشان دهید که شخص مصاحبه کننده را به وجد بیاورید. کسانی که با شما مصاحبه می‌کنند معمولا از دور منفی به نظر می‌آیند چون باید جدی به نظر برسند بنابراین حتما لبخند رضایت‌بخشی به لب داشته باشید و حسابی اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. همینکه مثبت باشید خودش گویای کیفیت کار شما خواهد بود.

۱۲.

یک وعده غذایی کوچک

داشتن یک وعده غذایی کوچک، کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. همان‌طور که می‌دانید بدن ما در طول روز به انرژی زیادی نیاز دارد و یکی از مهم‌ترین راه‌های فراهم نمودن این نیاز، خوردن غذا است. غذای خوب باعث می‌شود که بدنتان انرژی از دست رفته‌ی خود را دوباره به دست بیاورد و صد البته تاثیر غذای سالم روی بدن، امروزه بر کسی پوشیده نیست.

داشتن خوراکی باعث می‌شود که استرس‌تان کاهش یابد و در حین مصاحبه دچار افت فشار یا مواردی از این قبیل نشوید. از آن‌جایی هم که این جلسات به خودی خود سطح استرس و اضطراب را افزایش می‌دهند، بنابراین این توصیه را حتما جدی بگیرید.

۱۳. کارت مخصوص خود را طراحی کنید

در درجه‌ی اول اگر شغلی دارید و به دنبال این هستید که جای دیگری استخدام شوید حتما برای خود یک کارت ویزیت کاری طراحی کنید و آن‌ها را همه جا پخش کنید.

هرگز نمی‌دانید چه کسی را می‌توانید در خیابان، فرودگاه و جاهای دیگر پیدا کنید. فرصت‌ها همه جا هستند. بله، ممکن است کارت‌های ویزیت کمی قدیمی به نظر برسند ولی واقعا تأثیرگذار هستند.

چند کارت ویزیت از کار خود را به همراه داشته باشد و پس از اتمام مصاحبه‌ یکی را به شخص مصاحبه‌ گیرنده بدهید. برای مثال اگر معلم زبان انگلیسی هستید یک کارت ویزیت از کار تدریس که آدرس، شماره تلفن و مواردی از این قبیل روی‌شان درج شده است را در اختیار آن شخص قرار دهید تا از مصمم و حرفه‌ای بودنتان اطمینان حاصل کند. سعی کنید تمامی اطلاعات تماس شخصی خود را در کارت درج کنید همانند ایمیل و حتی نام کاربری‌تان در شبکه‌های اجتماعی تا آن‌ها راحت‌تر بتوانند اطلاعات بیشتری از شما کسب کنند و با شما در تماس باشند.

تبلیغات
فروشگاه لوازم هنری
فروشگاه لوازم هنری

آرت ویم، تهیه و توزیع لوازم هنری در سطوح مبتدی و حرفه ای،، ارائه رنگ و مدیوم ، بوم و کاغذ ، قلم مو ، ابزار هنری با کیفیت های متنوع و قیمت مناسب سراسر ایران !

۱۴.

زندگی‌نامه شما

در اینجا قطعا منظورمان تمامی داستان زندگی شما نیست اما باید چند جمله خوب آماده کنید تا توضیح دهد شما چه کسی هستید، چرا به این شغل علاقه‌ دارید، چگونه این علاقه در شما شکل گرفته و به طور کلی اصلا به چه چیز‌های دیگری علاقه‌مند هستید. نیازی نیست که کلمات عجیب و غریب و سخت به کار ببرید و برعکس سکوت هم نباید بکنید. حتما چند جمله‌ی خوب و آسان را تمرین کنید تا به پرسش‌هایی از این قبیل پاسخ دهید.

۱۵.

قدر دانی

مصاحبه کاری

اما می‌رسیم به آخرین مورد که از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار است و باید حتما به آن توجه داشته باشید. احترام و ادب شما تاثیر بسیار خوب و مستقیمی روی مصاحبه‌گر می‌گذارد بنابراین هرگز کلمه‌ی مهم «متشکرم» را فراموش نکنید و دائما به شخص مصاحبه‌گر این حس را القا کنید که از وقتی که برایتان گذاشته متشکر هستید. حتما بگویید که چقدر از فرصتی که برای پیوستن به شرکت‌شان به شما داده شده هیجان‌زده و خوش‌حال هستید.

می‌توانید مستقیما در طول انجام مصاحبه از آن‌ها قدردانی کنید و یا بعد از اتمام مصاحبه یک یادداشت تشکر برای‌شان ارسال کنید.

باری دیگر تمامی ۱۵ مورد ذکر شده را بخوانید و مواردی را که به نظرتان از اهمیت بالاتری برخوردارند حتما به همراه خود داشته باشید تا در حین مصاحبه کم‌ترین فشار و سختی را متحمل شوید.

اما حالا می‌پردازیم به نبایدهای یک مصاحبه‌ی کاری. اینکه چه کاری را نباید انجام دهید یا چه لوازمی را نباید به محل مصاحبه ببرید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.

  • ۱۰ گام برای برای غلبه بر ترس از شکست خوردن

کارهایی که نباید برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق انجام دهید


۱. بی‌صدا نکردن گوشی

مصاحبه کاری

اولین و بدترین چیزی که می‌تواند طی یک مصاحبه‌ی کاری‌تان رخ دهد زنگ خوردن گوشی همراه آن هم با صدای بلند است.

فقط کافی‌ است آن لحظه‌ای که گوشی‌تان هنگام مصاحبه زنگ می‌خورد را تصور کنید. چه فاجعه‌ای! تلفن همراه خود را تا جایی که امکان دارد وارد جلسه‌ی مصاحبه کاری نکنید، اگر هم می‌خواهید ببرید، حتما آن را خاموش کنید و یا روی حالت هواپیما، حالت مزاحم نشوید و یا سکوت قرار دهید. این یک قرار ملاقات ساده نیست و شما برای استخدام شدن در شغل خاصی وارد جلسه می‌شوید که می‌تواند روی آینده‌تان تأثیر بگذارد.

از همین رو برای اینکه فرصت شغلی خود را همان ابتدا از دست ندهید حتما مراقب گوشی همراهتان باشید.

۲. جویدن آدامس

جویدن آدامس تاثیر بسیار بد و منفی روی شخص مقابل در این شرایط دارد چرا که این کار نوعی بی احترامی تلقی می‌شود و اصلا هیچ جلوه‌ی خوب و زیبایی ندارد. وقتی هدف شما از یک مکالمه آن هم با این جدیت، آشنایی بیشتر با یک کار و استخدام شدن در آن است، هرگز با جویدن آدامس آن را به خطر نیندازید.

۳.

همراه داشتن خانواده و دوستان

کاملا قابل درک است که مصاحبه‌ی کاری حسابی استرس‌زا و ترسناک به نظر می‌رسد اما به جای اینکه همسر، پدر و مادر و یا دوست صمیمی خود را همراه با خود به شرکت و یا دفتر مربوطه بیاورید، فقط به آن‌ها تلفن کرده و با آن‌ها صحبت کنید، از آن‌ها بخواهید کاملا در دسترس باشند و یا دم دفتر، در ماشین منتظرتان بمانند. اگر نیاز به آرامش دارید حتما آب خنک بنوشید و چند نفس عمیق بکشید. بعد از پایان مصاحبه هم می‌توانید با خانواده و آشنایان نزدیک خود که با آن ها صمیمی هستید تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان اتفاقات بگذارید.

۴.

همراه داشتن اقلام با ارزشی که نیاز به نگهداری دارند

اگر به دلیل مصاحبه‌ی کاری باید سفر کنید اجناس قیمتی خود همانند طلا و یا حیوانات خانگی خود را که به مراقبت نیاز دارد در خانه و یا هتل‌تان نگه دارید و آن‌ها را به مکان مصاحبه نبرید. چرا که اجناس قیمتی ممکن است گم شوند و اگر هم این اتفاق رخ ندهد، شاید عاملی باشند برای تشدید استرس شما. برای حیوان خانگی‌تان هم مدتی پرستار بگیرید و یا از خانواده خود بخوانید تا از آن‌ها مراقبت کنند.

بدنی ترتیب دیگر دغدغه‌ی ذهنی و فکری اضافه‌ای نخواهید داشت و حسابی ذهن‌تان باز و بدون اضطراب خواهد بود.

۵. بردن هدفون، بادز و سایر لوازم دیجیتال به جلسه مصاحبه

تا جایی که برای‌تان امکان دارد وسایل دیجیتالی اعم از هدفون و بادز را به همراه خود نداشته باشید چون اکثرا باعث حواس‌پرتی و از بین رفتن تمرکزتان می‌شوند. فرض کنید شخصی که قصد دارد از شما مصاحبه بگیرد اندکی دیر کند.

در این شرایط به جای اینکه ایربادز را درون گوش خود قرار داده و موسیقی یا پادکست گوش دهید، با مسئول پذیرش سر صحبت را باز کنید. با این کار هم اطلاعات بیشتری از شرکت و سیاست کلی آن دریافت می‌کنید و هم اینکه شانس خود را برای داشتن رابطه‌ای خوب با افراد شرکت افزایش می‌دهید.

۶. استفاده‌ی زیاد از عطر یا ادکلن

یک پیس ادکلن هیچ مشکلی ندارد ولی به هیچ عنوان زیاد از آن‌ها استفاده نکنید.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد از زدن عطرهایی با بوی تند خودداری کنید. بوی تند عطر و ادکلن‌ها می‌تواند واکنش آلرژیک برای برخی از افراد به همراه داشته باشد و حتی باعث سردردهای میگرنی شود. به همین خاطر برخی از دفاتر قانون‌های سفت و سختی برای بوهای تند عطر و ادکلن دارند.

هدف این است که در طول مصاحبه بوی خوش بسیار ملایم شما خاطره‌ی خوبی از مصاحبه‌تان بسازد، نه برند ادکلن شما. بنابراین این نکته را هم حتما به خاطر داشته باشید.

مصاحبه کاری

۷. پوشیدن لباس‌های پر زرق و برق

مورد هفتمی که بهتر است در جلسه‌ی مصاحبه حتما به آن توجه کنید نوع لباس شماست.

به هیچ عنوان لباس‌های عجیب و غریب و یا پر زرق و برق خود را که حسابی باعث جلب توجه می‌شوند نپوشید. صد البته همه‌ی افراد سلیقه‌ی خاصی در پوشش دارند و همه‌ی آن‌ها قابل احترام هستند اما تاکید می‌کنیم که در جلسه‌ی مصاحبه حتما لباسی بپوشید که ظاهری بسیار آراسته و رسمی به شما بدهد. بدلیجات‌هایی که چشم نواز و زیبا هستند را در خانه بگذارید و به جای‌ش سعی کنید ظاهرتان که بسیار در تاثیر اولیه مهم است، ساده و در عین حال شیک باشد.

۸.

بردن غذا سر جلسه‌ی مصاحبه

سعی کنید تا جایی که امکانش هست غذای سبکی قبل از شروع مصاحبه‌ی کاری خود بخورید تا خدایی نکرده حالتان در حین مصاحبه بد نشود، مشکلات معده پیدا نکنید و مواردی از این دست. اگر غذای‌تان گوشتی یا ساندویچی بود به هیچ عنوان باقی مانده‌اش را با خود به همراه نداشته باشید چرا که ممکن است بوی آن حس بدی را به دیگران منتقل کند و اصلا جالب نیست که در آن شرایط مهم بوی غذا بدهید. پس بهتر است خوراکی خود را سبک انتخاب کنید که قبل از انجام مصاحبه آن را بخورید.

۹.

بی‌صبری و منفی‌نگری

تمام سعی‌تان را بکنید که در روز مصاحبه‌ی کاری کاملا مثبت‌نگر باشید. درست است که گاهی کاملا خوشنود و خوش‌حال بودن اندکی برای‌مان دشوار است ولی نشدنی نیست. اگر تلاش کنید می‌توانید به آسانی افسار ذهن‌تان را در دست بگیرید و آن را کنترل کنید تا سمت چیزهای منفی و بد سوق پیدا نکند.

اگر در ترافیک مانده‌اید و یا حتی چند قطره قهوه روی لباس‌تان ریخته، خودتان را جمع و جور کنید و اجازه ندهید روزتان به طور کل خراب شود. نوع برخورد شما با این اتفاقات باعث می‌شود طرف مقابل بفهمد که هنگام رویارویی با مشکلات، شما چقدر به خود مسلط هستید.

بهتر از هر کسی می‌دانید که مصاحبه‌ی کاری لحظه‌ی سرنوشت سازی برایتان است. بنابراین حتی اگر خدایی نکرده مشکلی قبل از مصاحبه برای‌تان رخ داد، اجازه ندهید تا تمامی زحمات شما را بر باد دهد.

به جای آشفتگی، سردرگمی و یا نا امیدی افسار حال خود را خودتان به دست بگیرید و تحت تاثیر اتفاقات به ظاهر بد قرار نگیرید. می‌توانید با پیش‌بینی وضعیت ترافیک، کمی زودتر از خانه حرکت کنید و یا یک پیراهن تمیز هم در خودروی شخصی یا در یک کیف به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید قبل از مصاحبه آن را بر تن کنید.

مصاحبه کاری

۱۰. استرس

اما می‌رسیم به آخرین و مهم‌ترین چیزی که باید آن را تا جایی که امکان دارد رها کنید؛ استرس! پدیده‌ای که هم بودنش نیاز است و هم نبودنش.

کاملا طبیعی و نرمال است که مصاحبه‌ی کاری استرس‌زا و پر از فشار باشد به خصوص هم زمانی که یه شغل مد نظرتان علاقه زیادی داشته باشید. به طور کلی استرس باعث می‌شود شما حواستان بیشتر جمع باشد اما اگر از حد فراتر برود، می‌تواند مشکل‌ساز شود. باید تمام تلاش‌تان را بکنید تا به هیچ عنوان به خاطر موارد غیرضروری استرسی به خود راه ندهید.

برای اینکه از حجم استرس‌تان کم شود، به خدا توکل کنید و نتیجه را به او و سپس به مدیران شرکت بسپارید. اگر تمام تلاش‌تان را کرده‌اید و فقط نگران مصاحبه‌ی کاری خود هستید چیزی را نمی‌توانید کنترل کنید جز خودتان، پس این را بپذیرید و بدون استرس و صاف بایستید و اعتماد به نفس داشته باشید. اگر هم شرایط مهیا بود، می‌توانید قبل از مصاحبه به جلسات مشاوره هم بروید و از او برای کنترل احساسات خود کمک بگیرد.

امیدوار هستیم این موارد به شما در داشتن یک مصاحبه‌ی کاری موفق کمک کنند.

اگر تمامی موارد ذکر شده را اجرا کنید و حسابی قبل از مصاحبه آماده باشید، می‌توانید از تمامی رقبای خود آماده‌تر باشید و در نتیجه شانس پیروز‌ی‌تان دو چندان می‌شود.

  • آیا دروغ گفتن در رزومه واقعاً می‌تواند مفید باشد؟

منبع: Ramsey Solutions

/*/ . .


بازنشر از : digimag