مهران محمدی امین

تقریبا دو هفته پیش بود که شنیدیم AMD قیمت کارت‌های سری RX 6000 خود را کاهش داده اما الان متوجه شدیم که اصلا چنین چیزی واقعیت نداشته است

1401\07\13 18:21:09


برخلاف شایعات، AMD قیمت گرافیک‌های خود را کاهش نداده است

تقریبا دو هفته پیش بود که شنیدیم AMD قیمت کارت‌های سری RX 6000 خود را کاهش داده اما الان متوجه شدیم که اصلا چنین چیزی واقعیت نداشته است

تقریبا دو هفته پیش بود که شنیدیم AMD قیمت کارت‌های سری RX 6000 خود را کاهش داده اما الان متوجه شدیم که اصلا چنین چیزی واقعیت نداشته است.

بعد از اینکه انویدیا از کارت‌های سری RTX 40 خود با قیمتی بیشتر از قیمت کارت‌های نسل قبل رونمایی کرد، مدیرعامل این شرکت مدعی شد که دوران کاهش قیمت‌ها به سرآمده و دیگر قرار نیست چنین چیزی را برای کارت‌های انویدیا شاهد باشیم.

در این میان، خبر کاهش قیمت کارت گرافیک‌های AMD هم حسابی سر و صدا به پا کرد. اما به نظر می‌رسد این موضوع شایعه‌ای بیش نبوده و چارتی هم که از قیمت کارت‌های سری RX 6000 شرکت AMD منتشر شده مربوط به قیمت آن‌ها در فروشگاه اینترنتی Newegg بوده است.

این خبر در ابتدا توسط وب‌سایت‌های معتبر و موثقی از جمله TechPowerUp و Wccftech پوشش داده شد و حتی PCMag هم روی آن صحه گذاشت. هرچند وب‌سایت PCMag کمی بعد این خبر را با ذکر صحبت‌های خود AMD ویرایش کرد تا بدین ترتیب مطمئن شویم خبری از کاهش قیمت یا تخفیف برای کارت‌های سری RX 6000 نیست.

  • آیا کارت گرافیک‌های پرچم‌دار در تمام شرایط برق زیادی مصرف می‌کنند؟
AMD graphics cards prices versus Nvidia.

مقایسه‌ی نسبت قیمت به عملکرد کارت‌های AMD و انویدیا

/*/

یکی از سخنگویان AMD در گفت‌و‌گویی با وب‌سایت منبع این خبر یعنی Digital Trends گفته که این شرکت اصلا قصد کاهش قیمت گرافیک‌های یادشده را نداشته است.

او افزود این چارتی هم که به بیرون درز پیدا کرده لیست قیمت این کارت‌ها در فروشگاه Newegg از تاریخ ۱۵ سپتامبر بوده است.

اگرچه AMD هیچوقت رسما اعلام نکرده که قصد دارد قیمت کارت گرافیک‌های خود را کاهش دهد اما عجیب نیست که دیدیم خیلی از پایگاه‌های خبری به سرعت خبر کاهش قیمت سری RX 6000 را بدون اینکه از بابت آن مطمئن شوند پوشش دادند. اواخر ماه آگوست بود که شنیدیم شرکای تجاری AMD و انویدیا به این دو شرکت اعلام کرده‌اند که برای کاهش قیمت گرافیک‌ها آماده هستند. انویدیا در ماه جولای اندکی از قیمت کارت‌های خود کم کرد و از آن‌جایی هم که گرافیک‌ها بیش از تعداد مورد نیاز تولید شده‌اند، انتظار می‌رفت این کاهش قیمت ادامه‌دار هم باشد.

تبلیغات
طراحی سایت و سئو
طراحی سایت و سئو

گروه مشاوره و توسعه مدیریت، ارائه خدمات طراحی سایت شرکتی و فروشگاه اینترنتی و سئو

از طرفی دیگر، این چارت دقیقا دو روز بعد از اینکه AMD اعلام کرد می‌خواهد در تاریخ ۳ نوامبر (۱۲ آبان) از کارت‌های سری RX 7000 خود رونمایی کند منتشر شد.

معمولا اینطور است که وقتی نسل جدیدی از یک محصول راهی بازار می‌شود، قیمت نسل‌های قدیمی کاهش پیدا می‌کند تا فضا برای حضور نماینده‌های جدید در بازار فراهم شود. این موضوع در کنار کاهش قیمت کارت‌های انویدیا و همچنین تولید بیش از حد کارت گرافیک سبب شد تا بسیاری از پایگاه‌های خبری به سرعت خبر کاهش قیمت کارت‌های AMD را هم منتشر کنند در حالی که اصلا چنین چیزی درست نبود.

AMD RX 6950 XT graphics card on a pink background.

اگرچه این موضوع یک سو تفاهم بوده اما مشکل هم دقیقا همین است. دو هفته بود که کاربران تصور می‌کردند قیمت کارت‌های AMD پایین آمده تا اینکه خود این شرکت دو روز قبل اعلام کرد چنین چیزی صحت ندارد.

البته قیمت محصولات اغلب به خرده‌فروش‌ها بستگی دارد اما قیمت اعلام شده از سوی شرکت هم در مشخص شدن میزان حدودی آن تأثیر زیادی دارد.

به صورت کلی قیمت کارت گرافیک‌ها نسبت به چند ماه اخیر کاهش قابل توجهی داشته و عجیب هم نیست که AMD کارت‌های خود را با قیمت کمتری از آنچه که در ابتدا اعلام کرده به فروش برساند. اما باید این را در نظر داشت که اگر کاهش قیمت هم وجود داشته باشد فقط به خاطر تقاضای بسیار کم است، نه تصمیمی که این شرکت به صورت خودجوش اتخاذ کرده باشد.

  • AMD شاید اینتل را مجبور کند قیمت پردازنده‌های جدیدش را کاهش دهد

منبع: Digital Trends

/*/ . .


بازنشر از : digimag