مهران محمدی امین

تیمی از پژوهشگران دانشگاه مک گیل مکانیسمی را کشف کرده اند که بر اساس آن اضافه وزن می تواند منجر به تخریب بافت های عصبی شود که عامل زوال شناختی است. فرایند فوق به این معنی است که ب

1401\11\25 18:21:33


بلایی که اضافه وزن بر سر شما می‌آورد

تیمی از پژوهشگران دانشگاه مک گیل مکانیسمی را کشف کرده اند که بر اساس آن اضافه وزن می تواند منجر به تخریب بافت های عصبی شود که عامل زوال شناختی است. فرایند فوق به این معنی است که با افزایش سن، انجام اقداماتی برای کاهش وزن و حفظ ترکیب بدنی سالم ضروری است.

در دهه های اخیر نرخ چاقی در سراسر جهان به شدت افزایش یافته است.

این موضوع علاقه محققان را به درک مکانیسم های عصبی پشتوانه چاقی جلب کرد. بر کسی پوشیده نیست که چاقی و اضافه وزن، فرد را در معرض خطر بسیاری از نگرانی‌های سلامتی قرار می‌دهد، اما تحقیقات جدید نشان داده است که این موضوع حتی می‌تواند با آلزایمر مرتبط باشد. تصویربرداری های انجام شده از سیستم اعصاب، به کاهش احتمالی چگالی ماده خاکستری در مناطق خاصی از مغز افراد چاق اشاره دارد.

گفتنی است، تجمع بیش از حد چربی در بدن بیانگر شرایطی است که به عنوان اضافه وزن و چاقی شناخته می شوند.

این دو حالت در میزان چربی بیش از حد انباشته شده متفاوت هستند و معمولاً با استفاده از شاخص توده بدن تعریف می شوند.

شاخص توده بدنی  از تقسیم وزن فرد بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد فرد بر حسب متر  به دست می آید. مقادیر شاخص توده  بین ۲۵ تا ۳۰ نشان می دهد که فرد دارای اضافه وزن است، در حالی که مقادیر  بالاتر  از ۳۰ ، فرد را به عنوان چاق طبقه بندی می کند.

محققان مرکز اعصاب دانشگاه مک گیل اخیراً تحقیقات پیشگامانه ای انجام داده اند که تأثیر چاقی بر مغز را آشکار می کند. امروزه اکثر مردم می دانند که چاقی بیش از یک عدد در مقیاس است و می تواند عواقب بزرگی بر سلامت داشته باشد، اما به ندرت افراد تأثیرات چاقی بر مغز را در نظر گرفته یا ارتباط مستقیمی بین آلزایمر و اضافه وزن مشاهده می کنند.

به نظر می رسد رابطه بین چاقی و عملکرد شناختی مغز، دلایل متعددی از جمله افزایش التهاب، تنظیم هورمونی، متابولیسم گلوکز و مقاومت به انسولین دارد.

همه اینها مواردی هستند که به بدتر شدن عملکرد و سلول های مغز کمک می کند.

محققان اعلام کردند: این مطالعه در ادامه یک مطالعه قبلی انجام شد که در آن مشاهده کردند که الگوهای تخریب عصبی مرتبط با چاقی از نظر بصری شبیه به الگوهای بیماری آلزایمر هستند. در این مطالعه، آنها آتروفی ماده مغز و از دست دادن سلول های مغزی را در بیماران چاق و آلزایمری دریافتند.

. .


بازنشر از : منبع: سیناپرس