مهران محمدی امین

این تصویر که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا گرفته شده، سطح مریخ را در رنگ و شکل‌های عجیبی نشان می‌دهد.

1401\11\25 15:04:57


تصویر خارق‌العاده‌ای از مریخ که شکاف‌های باستانی سیاره سرخ را نشان می‌دهد

این تصویر که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا گرفته شده، سطح مریخ را در رنگ و شکل‌های عجیبی نشان می‌دهد.

فضاپیمای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا (ESA) تصویر جدید و خیره‌کننده از مریخ منتشر کرده است که زمین‌شناسی پیچیده سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهد.

تصویر جدید که با استفاده از دوربین استریوی با وضوح بالا (HRSC) مارس اکسپرس گرفته شده است، یک فلات آتشفشانی وسیع به نام Thaumasia Planum را نشان می‌دهد.

شکستگی‌های سطحی عمیق و دره‌های تراش‌خورده با آب که از کنار این منطقه آتشفشانی سرازیر می‌شوند، سرنخ‌هایی درباره گذشته باستانی مریخ ارائه می‌کنند.

سیاره سرخ

ویژگی‌های سطحی این منطقه بسیار متنوع به‌نظر می‌رسد، به‌طوری که بلندترین قله‌های آن با ارتفاع حدود 4500 متر بالاتر از پایین‌ترین نواحی فلات آن قرار دارند. این قله‌ها و دره‌ها که نزدیک به چهار میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند، تغییرات بسیار کمی را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل است که حاوی اطلاعات زیادی درباره مریخ آن زمان هستند.

منطقه آتشفشانی مریخ

براساس بیانیه آژانس فضایی اروپا، تصور می‌شود که منطقه Thaumasia Planum در اولین روزهای مریخ شکل گرفته و عمدتاً از جریان‌های گدازه‌ای عظیمی تشکیل شده باشد که باعث شده است سطح این قسمت سیاره سرخ با خاکستر و غبار آتشفشانی پوشانده شود.

مقامات ESA در بیانیه خود گفتند:

«این زمان یک دوره پرتلاطم بود و بسیاری از ویژگی‌های برجسته مریخ تازه شروع به شکل‌گیری کردند.

آتشفشان‌های Tharsis که از بزرگ‌ترین آتشفشان‌های منظومه شمسی هستند، در نزدیکی Thaumasia Planum قرار دارند. بار و تنش ناشی از تشکیل این آتشفشان‌ها ممکن است باعث شود این منطقه شروع به شکستن کند، قبل از اینکه آتشفشان‌ها آن را با گدازه پر کنند.»

فضاپیمای مارس اکسپرس

در ادامه بیانیه توضیح داده شده است که یکی از مهم‌ترین برجستگی‌ها در سمت راست پایین مرکز تصویر قرار دارد که به‌صورت یک خط مورب ناپایدار دیده می‌شود که روی سطح مریخ قرار گرفته است

بااین‌حال، مقامات ESA توضیح می‌دهند که «منشأ پیدایش این جریان‌های آب نامشخص است و به‌نظر می‌رسد که آن‌ها در ارتفاعات مختلف ظاهر شده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است آب از لایه‌های زیرسطحی مریخ نفوذ کرده باشد».

. .


بازنشر از : دیجیاتو