مهران محمدی امین

آب ژرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وزارت نیرو سورنا س توافق‌نامه همکاری در

1401\06\23 17:44:08


توسعه سامانه‌های نمک‌زدایی از منابع آب ژرف در دستورکار قرار گرفت

توافق‌نامه همکاری در زمینه گسترش فعالیت‌های تأمین آب شرب از منابع آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان برای استفاده از فناورانه بین معاونت علمی و فناوری و وزارت نیرو امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به کاهش ورودی آب به چاه نیمه‌ها و لزوم تأمین و تولید آب شرب پایدار در استان سیستان و بلوچستان، لزوم استفاده از دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خصوص اکتشاف آب‌های ژرف، در راستای رفع چالش‌های آب شرب و جهت بهره‌مندی از ظرفیت این منابع تفاهم‌نامه ای بین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو منعقد شد.

از اهداف این تفاهم نامه می‌توان به ارتقای تاب‌آوری و کاهش وابستگی به منابع آبی برون‌مرزی تأمین‌کننده آب استان سیستان و بلوچستان، استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری ها و تجربیات موجود در معاونت علمی و فناوری به‌منظور کاهش هزینه‌ها و تسریع در دسترسی به آب آشامیدنی سالم و توسعه فناوری مرتبط با مطالعات اکتشاف، حفاری و استحصال از منابع آب‌های ژرف اشاره کرد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بهره مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران داخلی برای مطالعات، اکتشاف، حفاری و استحصال آب شرب در استان سیستان و بلوچستان از منابع آب ژرف اقداماتی را در دستورکار خود قرار داده است و وظیفه انتقال و توزیع آب استحصال شده از چاه‌های مطالعاتی اکتشافی موجود و طرح‌های بعدی، طبق این تفاهم نامه بر عهده وزرات نیرو خواهد بود. تاکنون ۳ چاه ژرف در منطقه سیستان با هدف ارتقای فناوری‌های اکتشاف و حفاری به مرحله بهره‌برداری رسیده که امکان تأمین آب شرب مردم این منطقه را تسهیل کرده است.

پس از آنالیز کیفی آب استحصال‌شده، فناوری بهینه برای تصفیه هرکدام از این منابع تعیین و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای نمک‌زدایی طراحی و ساخته شد. از جمله این سیستم‌ها، دستگاه نمک‌زدایی به روش الکترودیالیز معکوس در محل چاه شماره ۳ سیستان و همچنین دستگاه نمک زدایی RO با فیلتر سرامیکی در محل چاه شماره ۲ سیستان با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت پایلوت در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده و وارد شبکه آب شرب شد. این تفاهم نامه با هدف توسعه فناوری‌های به کار رفته در پایلوت‌های موفق اجرایی شده و هم‌افزایی بیش از پیش میان زیست‌بوم فناوری و ساختار اجرایی کشور در حوزه آب به امضا رسیده است گه جریان جدیدی در پاسخگویی عالمانه به مباحث شناخت منابع و تأمین آب کشور فراهم می‌کند..

.


بازنشر از : مهر

آب ژرف

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

وزارت نیرو

سورنا س