مهران محمدی امین

تا چه حد سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را می‌شناسید؟ در این مطلب ۷ بازی مبتنی بر جغرافیا را معرفی می‌کنیم که دانش شما را در زمینه‌ی کشورها، مکان‌ها و سرزمین‌ها به چالش می‌کشند

1401\06\07 21:17:55


در جغرافیا ادعا دارید؟ این ۷ بازی اعتیادآور را امتحان کنید

تا چه حد سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را می‌شناسید؟ در این مطلب ۷ بازی مبتنی بر جغرافیا را معرفی می‌کنیم که دانش شما را در زمینه‌ی کشورها، مکان‌ها و سرزمین‌ها به چالش می‌کشند

تا چه حد سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را می‌شناسید؟ در این مطلب ۷ بازی مبتنی بر جغرافیا را معرفی می‌کنیم که دانش شما را در زمینه‌ی کشورها، مکان‌ها و سرزمین‌ها به چالش می‌کشند.

خوشبختانه این بازی‌ها اصلا خسته‌کننده نیستند و حتی برخی از آن‌ها اعتیاد‌آور محسوب می‌شوند.

Geotastic

بازی جغرافیا

سال گذشته اپ GeoGuessr به طور ناگهانی شهرت زیادی پیدا کرد. به زبان ساده این اپ با نشان دادن تصاویری از Google Street View از کاربران می‌خواهد مکان ثبت عکس را حدس بزنند. متاسفانه GeoGuessr حالا یک اپ پولی محسوب می‌شود اما خوشبختانه به جای آن می‌توانید از سایت Geotastic استفاده کنید که کاملا رایگان است.

برای بهره‌گیری از این بازی مبتنی بر جغرافیا باید ثبت‌نام کنید و سپس قادر به مشاهده‌ی روند پیشرفت و امتیازات دریافتی هستید.

در این بازی‌ حالت‌هایی مانند شکستن رکورد خود و پشت سر گذاشتن چالش‌هایی که دیگران تعریف کرده‌اند، وجود دارد. در ضمن بازی کردن آنلاین با دیگران در یک لابی مجازی هم امکان‌پذیر است.

نحوه‌ی کارکرد Geotastic دقیقا مانند GeoGuessr است. در هر مرحله با تصاویری از سرویس Street View گوگل روبرو می‌شوید و باید مکان تخمینی عکس را روی نقشه مشخص کنید.

هرچقدر مکان انتخابی شما به مکان واقعی نزدیک‌تر باشد، امتیاز بیشتری دریافت می‌کند.

باید خاطرنشان کنیم با توجه به اینکه این یک سرویس رایگان محسوب می‌شود، بعد از هر بار لاگین کردن باید تبلیغ ۱۵ ثانیه‌ای تماشا کنید که چنین کاری چندان آزاردهنده نیست و خیلی زود به این موضوع عادت می‌کنید.

Hide and Seek World

بازی جغرافیا

همانطور که گفتیم Geotastic بهترین جایگزین برای GeoGuessr است اما باید اعتراف کنیم که بازی Hide and Seek World محیط جذاب‌تری دارد. در این بازی عنصر رقابت با دیگر بازیکنان آنلاین نقش مهمی را ایفا می‌کند و همین موضوع منجر به افزایش جذابیت آن شده است.

برای بازی کردن می‌توانید بازی اختصاصی برای خود و دوستانتان ایجاد کنید یا اینکه به بخش Find Wolly ملحق شوید. در این بازی باید با سرعت مکان عکس‌ها را مشخص کنید و هرچقدر این کار را سریع‌تر و دقیقتر انجام دهید، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنید.

در این بازی به طور همزمان می‌توانید ببینید که دیگر بازیکنان در چه وضعیتی قرار دارند و در نتیجه تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرید. البته در نسخه‌ی رایگان فقط دو بار در روز می‌توانید در بخش Find Wolly شرکت کنید.

Geography Game

بازی جغرافیا

در زمینه‌ی مکان قرارگیری کشورها در کره زمین چقدر ادعا دارید؟ در این بازی ابتدا نام کشور پدیدار می‌شود و سپس باید موقعیت آن را روی کره زمین مشخص کنید. در ابتدا باید مشخص کنید که می‌خواهید دانش خود را در کدام منطقه امتحان کنید و حتی قادر به انتخاب کل کره زمین هستید.

به صورت پیش‌فرض زمانی که سه بار کشور را اشتباهی انتخاب می‌کنید، مکان کشور موردنظر به صورت چشمک‌زن درمی‌آید.

اما با مراجعه به بخش تنظیمات می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید یا محدودیت مربوط به این موضوع را تغییر دهید.

City Guesser

بازی جغرافیا

این بازی مبتنی بر جغرافیا همان مفهوم ارائه شده توسط GeoGuessr را به شکل متفاوتی ارائه کرده است. به طور مشخص به جای استفاده از تصاویر سرویس Street View، در این سایت از ویدیو‌های ضبط شده توسط افراد واقعی استفاده می‌شود. بنابراین باید شهر را از روی مناظر و صداهای ویدیو در کمترین زمان ممکن حدس بزنید تا حداکثر امتیاز را دریافت کنید.

در این سایت مجموعه‌ای عالی از ویدیو‌ها وجود دارد که در دسته‌‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته‌اند.

به غیر از دسته‌بندی‌های رایج و همیشگی، با دسته‌بندی‌هایی مانند مکان‌های شلوغ، فست‌فود، شهرهای ساحلی، مکان‌های زیبا و دیگر موارد روبرو می‌شوید.

در این سایت چندین حالت بازی مختلف وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها جذابیت افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال هرچقدر تعداد پاسخ‌های درست پشت سر هم بیشتر باشد، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنید و همچنین می‌توانید محدوده‌ی مربوط به پاسخ درست را تعیین کنید تا با چالش بیشتری روبرو شوید. یکی از بخش‌های جذاب آن no moving challenge نام دارد که ویدیو‌های مربوط به این بخش با دوربین‌های ثابت ضبط شده‌اند.

Terraclues

این سایت به زبان ساده یک بازی معمایی است که با بهره‌گیری از گوگل مپ کار می‌کند.

برای پشت سر گذاشتن مراحل، باید معماهایی که پاسخ آن مکان‌های مختلفی است را حل کنید و سپس مکان موردنظر را روی نقشه مشخص کنید.

هرکدام از سرنخ‌های معما در یک کادر متنی در سمت چپ بخش فوقانی ظاهر می‌شوند. برای جواب دادن به معماها هم اگر اطلاعات عمومی بالایی ندارید می‌توانید از جستجوی گوگل کمک بگیرید. حتی برای پاسخ دادن به برخی سوالات خاص باید نمای نقشه را از حالت پیش‌فرض به نمای ماهواره تغییر دهید.

بسیاری از معماها از طرف کاربران مطرح شده‌اند و حتی شما هم می‌توانید معماهای مختلفی ایجاد کنید.

The City Map Quiz

اگر به مبحث شهرسازی علاقه دارید، احتمالا این بازی می‌تواند توجه شما را جلب کند. در گوگل مپ به راحتی می‌توانید نام خیابان‌ها، پارک‌ها و بخش‌های مختلف شهرها را مشاهده کنید. اما اگر تمام این نام‌ها حذف شوند، فقط با نگاه کردن به نقشه باز هم قادر به حدس زدن نام شهر هستید؟ اینجاست که سایت The City Map Quiz وارد عمل می‌شود.

در هر مرحله تصویری از نقشه‌ی بخشی از شهر نشان داده می‌شود و بین ۴ گزینه‌ی نمایش داده شده باید دست به انتخاب بزنید.

در این بازی هم می‌توانید دسته‌بندی‌های مشخصی مانند کشورها و قاره مشخصی را انتخاب کنید. برخی از این دسته‌بندی‌ها پولی هستند ولی نسخه‌ی رایگان به اندازه‌ی کافی مراحل زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Zoomtastic

در نهایت باید به یک سایت به‌شدت اعتیاد‌آور برای علاقه‌مندان به جغرافیا اشاره کنیم. سایت Zoomtastic محیط کاربری ساده‌ای دارد و توصیه می‌کنیم زمانی که بیکار هستید آن را امتحان کنید.

در ابتدا باید بین جهان، شهرها (با گزینه‌هایی برای قاره‌ها یا پایتخت‌ها) و مکان‌های دیدنی دست به انتخاب بزنید.

بسته به انتخاب شما، یک نقشه ماهواره‌ای تصادفی روی صفحه به نمایش در می‌آید و شمارش معکوس شروع می‌شود. پس از هر چند ثانیه، نقشه کوچک می‌شود یا بزرگ‌نمایی می‌کند و جزئیات بیشتری در مورد مکان نشان می‌دهد. بعد از گذشت ۱۰ ثانیه، چهار گزینه به نمایش درمی‌آید.

در سمت راست بخش فوقانی هم می‌توانید در کدام نیم‌کره قرار دارد.


تمام بازی‌های معرفی شده در این لیست روی انواع مرورگرها به خوبی کار می‌کنند و با نمایشگرهای لمسی هم سازگار هستند. البته بهره‌گیری از این بازی‌ها با گوشی چندان لذت‌بخش نیست زیر اندازه‌ی نمایشگر کوچک است؛ اما با کامپیوترها و تبلت‌ها با تجربه‌ی جذاب‌تری روبرو می‌شوید.

  • ۵ بازی موبایل برتر استراتژیک در سبک Civilization برای اندروید و iOS

منبع: MakeUseOf

/*/ . .


بازنشر از : digimag