مهران محمدی امین

رودستر تسلا و مانکن فضانورد آن پس از پنج سال حالا به کجا رسیده‌اند؟

1401\11\25 15:04:54


رودستر قرمز تسلا پس از پنج سال سفر فضایی اکنون کجاست؟

رودستر تسلا و مانکن فضانورد آن پس از پنج سال حالا به کجا رسیده‌اند؟

اسپیس‌ایکس پنج سال پیش یک اتومبیل تسلا رودستر را به‌همراه یک مانکن شبیه به فضانوردان روی راکت فالکون هوی به‌فضا فرستاد.

حالا اگر فرض کنیم که محیط ناخوشایند فضا آن‌ها را نابود نکرده باشد، سؤال این است که رودستر و سرنشینش به کجا رسیده‌اند؟ پاسخ این سؤال شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اسپیس‌ایکس پنج سال پیش در اولین پرواز راکت فالکون هوی نیاز داشت تا به‌نحوی توجهات را به‌سمت خود جلب کند. ازاین‌رو، تصمیم گرفت تا یک مانکن به‌ نام «استارمن» یا «مرد ستاره‌ای» را به‌همراه یک خودروی تسلا رودستر قرمز به فضا بفرستد. ایلان ماسک در آن زمان گفته بود که نرخ موفقیت این پرتاب حدود 50 درصد است.

بااین‌حال، همه‌چیز بدون مشکل پیش رفت و استارمن هم سفر خود به دور خورشید را آغاز کرد.

حالا بررسی‌های وب‌سایت WhereIsRoadster.com که از زمان پرتاب، حرکت رودستر تسلا را دنبال کرده است، نشان می‌دهد که این اتومبیل و سرنشین آن در مداری حرکت می‌کند که با مدار زمین و مریخ تلاقی دارد. درواقع، رودستر در پنجمین سالگرد پرتاب خود، به مدار سیاره سرخ رسیده است. البته مریخ در سمت دیگر خورشید قرار داشته و این مسافر فضایی با این سیاره برخورد نکرده است.

چقدر احتمال دارد که رودستر به زمین برخورد کند؟

ناسا می‌گوید مرد ستاره‌ای و اتومبیل تسلا تا سال 2035 به نزدیک مریخ نمی‌رسند.

به‌علاوه، باید تا سال 2047 و 2050 منتظر بمانیم تا رودستر قرمز تسلا را در نزدیک‌ترین فاصله با کره زمین ببینیم. عده‌ای از محققان حتی احتمال برخورد رودستر با زمین را محاسبه کرده‌اند و می‌گویند فقط 22 درصد احتمال دارد که این خودرو در 15 میلیون سال آینده به زمین برخورد کند. البته اگر چنین اتفاقی بیفتد، رودستر در اتمسفر زمین می‌سوزد و از بین می‌رود.

اتومبیل تسلا تاکنون چهار میلیون کیلومتر در فضا حرکت کرده است.

این رقم معادل 63 بار طی‌کردن جاده‌های سراسر دنیا و 70 هزار برابر مقداری است که موجب ابطال گارانتی تسلا می‌شود. استارمن در این مأموریت طولانی با دو موسیقی همراه شده است. اگر باتری این خودرو هنوز زنده باشد، او احتمالاً تاکنون 500 هزار بار به آهنگ Space Oddity و 670 هزار بار به آهنگ Life of Mars گوش داده است.

از آنجایی که رودستر دوربینی ندارد، برای مشاهده این شیء کوچک در مقیاس کیهانی، باید تلسکوپی با قطر 14,640 متری داشته باشیم!

.

.


بازنشر از : دیجیاتو