مهران محمدی امین

ریگ اتریوم یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا مجهز به پردازنده قدرتمند یا یک سیستم کامپیوتری با قدرت محاسباتی بالابرای استخراج اتریوم است.

1401\07\07 23:10:19


ریگ اتریوم چیست؟

ریگ اتریوم یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا مجهز به پردازنده قدرتمند یا یک سیستم کامپیوتری با قدرت محاسباتی بالابرای استخراج اتریوم است.

آیا می‌دانید ریگ اتریوم (Ethereum Rig) چیست؟ چه انواعی دارد؟ یک ریگ اتریوم خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چگونه می‌توان یک ریگ اتریوم مناسب تهیه کرد؟ در این مطلب قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و هر آنچه را که باید در رابطه با ریگ اتریوم بدانید، بیان کنیم.

اتریوم نیز مانند بیت کوین ارز دیجیتالی سودآور است؛ اما برای استخراج آن به شکلی که سودآور و از نظر اقتصادی قابل توجیه باشد، باید از دستگاه استخراج یا همان ماینر (Miner) یا به‌اصطلاح «ریگ ماینینگ» (Mining rig) مناسب با قدرت پردازشی مناسب استفاده کنید تا سود قابل‌قبول استخراج این رمزارز بتواند هزینه‌های قابل‌توجه مرتبط با استخراج را جبران کند.

ریگ اتریوم چیست؟

ریگ اتریوم

ریگ اتریوم یا به بیان دقیق‌تر ریگ ماینینگ اتریوم (ethereum mining rig) دستگاهی کامپیوتری یا یک کامپیوتر معمولی طراحی‌شده برای استخراج اتریوم است.

افرادی که قصد استخراج اتریوم از شبکه بلاکچین این کریپتوکارنسی را دارند، باید با استفاده از ریگ به شبکه بلاکچین آن متصل شوند تا این دستگاه با بهره‌گیری از قدرت پردازشی خود محاسبات لازم را انجام دهد و موفق به کسب پاداش بلاک اتریوم است تا فرد بتواند رمزارز را استخراج کند. به بیان ساده ریگ ماینینگ مهم‌ترین ابزار لازم برای استخراج است.

انواع ریگ اتریوم و مزایا و معایب آن‌ها

ریگ‌های ماینینگ از یک یا چند سی‌پی‌یو یا کارت گرافیک تشکیل شده‌اند؛ البته انواع حرفه‌ای‌تری از این ریگ‌ها نیز وجود دارد که دارای «مدارهای مجتمع با کاربرد خاص» (Application-specific integrated circuit) یا به‌اختصار ASIC هستند و در برخی از ریگ‌ها از قطعاتی به نام «مدار مجتمع دیجیتال برنامه پذیر» (Field-programmable gate array) یا به‌اختصار FPGA استفاده می‌شود. هر کدام از این انواع ریگ مزایا و معایب خود را دارند.

مزایا و معایب ریگ ماینینگ کارت گرافیک

ریگ‌های کارت گرافیک (ریگ‌های مجهز به یک یا چند کارت گرافیک) که متداول‌ترین نوع ریگ ماینینگ هستند و به‌عنوان ریگ اتریوم نیز استفاده می‌شوند، به دلیل کم سروصدا بودن برای استخراج رمز ارز در منزل یا حتی اتاق خواب گزینه مناسبی هستند.

درصورتی‌که قصد دارید از یک ریگ کارت گرافیک یا سی‌پی‌یو برای استخراج اتریوم یا هر رمز ارز دیگری استفاده کنید، می‌توانید از یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند با چند کارت گرافیک یا یک کامپیوتر ورک استیشن قدرتمند نیز به‌عنوان ریگ اتریوم استفاده کنیم

در ضمن برای خنک‌سازی این ریگ‌ها نیازی به استفاده از سیستم خنک‌سازی قدرتمند و حرفه‌ای ندارید و می‌توانید با یک سیستم خنک‌سازی دمنده ساده متشکل از چند فن، به‌راحتی ماتع افزایش دمای آن‌ها در حین فعالیت شوید. دمای ریگ‌های ماینینگ در حین فعالیت به دلیل انجام محاسبات سنگین و پیچیده به‌صورت مستمر و بدون توقف، افزایش می‌یابد و برای حفظ عملکرد مناسب این دستگاه‌ها، باید همیشه آن‌ها را در دمای مناسب نگه داشت.

یکی دیگر از مزایای ریگ‌های ماینینگ کارت گرافیک با کارت گرافیک‌های قدرتمند این است که چنانچه دیگر زمانی متمایل به استفاده از آن‌ها نبودید، می‌توانید کارت‌های گرافیک این دستگاه‌ها را با قیمت مناسب بفروشید (درصورتی‌که قیمت کارت گرافیک با توجه به قدرت و فناوری‌های مورداستفاده در آن منصفانه باشد، سریعاً خریدار پیدا می‌کند) یا از آن‌ها در سیستم‌های گیمینگ یا سیستم‌های مورداستفاده برای ویرایش حرفه‌ای ویدیو یا رندرینگ‌های گرافیکی سنگین استفاده کنید.

یکی از معایب اصلی ریگ‌های کارت گرافیک قدرت محاسباتی کمتر و سودآوری کمتر نسبت به ریگ‌های ASIC است.

درصورتی‌که قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای اتریوم استخراج کنید و سود قابل‌قبولی از این کار به دست آورید، ریگ ماینینگ کارت گرافیک اتریوم گزینه مناسبی برای این کار نیست.

یکی دیگر از معایب ریگ ماینینگ کارت گرافیک، لزوم ارتقای سخت‌افزار آن است. برای حفظ عملکرد مناسب یک ریگ کارت گرافیک و حفظ میزان سودآوری آن، باید کارت‌های گرافیک آن‌ را ارتقا داد که مستلزم صرف وقت و هزینه قابل‌توجه است. در ضمن ایجاد یک ریگ کارت گرافی با عملکرد مناسب کار دشواری است؛ به‌خصوص برای افراد مبتدی؛ زیرا از یک سو برای افزایش قدرت محاسباتی ریگ‌های کارت گرافیک باید کارت گرافیک آن‌ها را اورکلاک کرد که کاری تخصصی محسوب می‌شود و انجام آن توسط افراد مبتدی توصیه نمی‌شود و از سوی دیگر تنظیم کردن و پیکربندی کردن صحیح ریگ کارت گرافیک برای دستیابی آن به بهترین عملکرد ممکن، کار ساده‌ای نیست و نیازمند برخورداری از دانش لازم است.

انتخاب نرم‌افزار استخراج (یا نرم‌افزار ماینینگ) مناسب برای استخراج رمز ارز با ریگ کارت گرافیک از بین نرم‌افزارهای متعدد طراحی‌شده برای این کار، از دیگر دشواری‌های استفاده از ریگ کارت گرافیک است. خنک کردن کارت گرافیک اورکلاک‌شده نیز کمی دشوار است؛ زیرا پس از اورکلاک شدن یک کارت گرافیک دمای آن در حین فعالیت سنگین نسبت به قبل بیشتر افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل باید سیستم قدرتمندتری برای خنک شدن آن انتخاب شود. نبود اسلات PCI-E به تعداد کافی روی مادربرد در صورت تمایل برای استفاده از ریگ کارت گرافیک با چند کارت گرافیک نیز می‌تواند یکی از مشکلات استفاده از این ریگ‌های باشد.

مزایا و معایب ریگ ماینینگ سی‌پی‌یو

سخت‌افزار ریگ سی‌پی‌یو برخلاف سخت‌افزار ریگ کارت گرافیک، نیازمند ارتقاء در هرچند سال یک‌بار نیستند و این ریگ‌ها می‌توانند تا چند سال بدون نیاز به ارتقا، محاسبات لازم را با عملکرد مناسب انجام دهند.

از دیگر مزایای استفاده از ریگ سی‌پی‌یو عدم نیاز به استفاده از سیستم خنک‌سازی قدرتمند برای خنک‌سازی آن است و می‌توانید آن را مانند ریگ کارت گرافیک تنها با استفاده از یک سیستم خنک‌کننده دمنده (فن) خنک کنید.

در ضمن سی‌پی‌یوی قدرتمند دست‌دوم با قیمت مناسب نیز مانند کارت گرافیک دست‌دوم مناسب به‌راحتی مشتری پیدا می‌کند و چنانچه روزی دیگر متمایل به استفاده از ریگ نبودید، می‌توانید سی‌پی‌یو یا سی‌پی‌یوهای آن را به‌راحتی بفروشید یا از آن‌ها برای ارتقای کامپیوترهای خود استفاده کنید.

البته ریگ سی‌پی‌یو را اصلاً نمی‌توان به‌عنوان یک ریگ اتریوم مناسب استفاده کرد؛ زیرا استفاده از یک یا چند ریگ اتریوم زمانی از نظر اقتصادی به‌صرفه است که قدرت هشینگ (hashing power) دستگاه یا دستگاه‌های مورداستفاده در حد چند گیگاهش یا تراهش باشد (در ادامه با مفاهیم قدرت هشینگ آشنا خواهیم شد)؛ اما حداکثر قدرت یک سی‌پی‌یو مناسب برای استخراج رمز ارز در حد کیلوهش است که برای استخراج اتریوم حرفه‌ای و سودآور اتریوم اصلاً میزان مناسبی نیست.

استفاده از ریگ‌های سی‌پی‌یو برای استخراج سودآور اتریوم زمانی مناسب است که یک «مزرعه استخراج» (شبکه‌ای متشکل از تعداد زیادی ریگ ماینینگ متصل‌شده به یکدیگر) یا «ماینینگ فارم» (Mining farm) با آن‌ها ایجاد شود که اصلاً از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست و هزینه بسیار زیادی دارد. ریگ‌های سی‌پی‌یو تنها برای استخراج رمزارزهایی مناسب است که به‌تازگی ایجاد شده‌اند و ارزش زیادی ندارند و افراد زیادی متمایل به استخراج آن‌ها نیستند.

درکل ایجاد یک ریگ سی‌پی‌یو سودآور هزینه زیادی دارد. ریگ‌های سی‌پی‌یو تنها برای رمزارزهای جدید دارای ارزش نه‌چندان بالا مناسب هستند.

مزایا و معایب ریگ ماینینگ FPGA

ریگ ماینینگ FPGA

ریگ FPGA گزینه کاملاً مناسبی برای استخراج رمزارزهای مختلف ازجمله اتریوم است و می‌توان از آن به‌عنوان یک ریگ اتریوم مناسب سودآور استفاده کرد. استخراج ارز دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌های استخراج مختلف از طریق ریگ FPGA امکان‌پذیر است و در هنگام استفاده از این نوع ریگ مجبور نیستید تنها از یک الگوریتم استفاده کنید.

این نوع ریگ به دلیل ساختار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر، برای استخراج رمزارز قابل‌برنامه‌ریزی و قابل بهینه‌سازی است.

در ضمن میزان هش‌ریت در ریگ‌های FPGA قابل‌تغییر است و شما می‌توانید این پارامتر را در آن‌ها بر اساس نیاز خود تغییر دهید؛ بنابراین درصورتی‌که توانایی پرداخت قبوض سنگین برق را ندارید یا به هر دلیل دیگری می‌خواهید مصرف برق ریگ را کاهش دهید، می‌توانید از ریگ‌های FPGA استفاده کنید با تغییر میزان هش‌ریت آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

یکی از معایب بزرگ ریگ‌های FPGA، دشوار بودن انجام تنظیمات لازم برای شروع به کار آن‌ها است. برای استخراج کریپتوکارنسی با این ریگ‌ها باید ساختاری تحت عنوان دروازه آرایه و همچنین نرم‌افزار استخراج را خودتان طراحی کنید که هر کسی از عهده آن برنمی‌آید؛ بنابراین این نوع ریگ ماینینگ اصلاً برای افراد مبتدی مناسب نیست.

مزایا و معایب ریگ ماینینگ ASIC

ریگ ماینینگ ASIC

ریگ‌های ASIC مناسب‌ترین گزینه برای استخراج ارزهای دیجیتال پرطرفدار و سودآور مثل اتریوم و بیت کوین هستند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان بهترین ریگ اتریوم استفاده کرد. هش‌ریت (hashrate) ریگ‌های ASIC رده‌بالا بسیار بالا و معمولاً در حد تراهش است؛ بنابراین چه از آن‌ها به‌عنوان ریگ ماینینگ انفرادی اتریوم استفاده کنید و چه با آن‌ها یک ماینینگ فارم اتریوم ایجاد کنید، نتیجه بسیار خوبی مشاهده خواهید کرد.

قیمت این ریگ‌ها هم نسبت به کارایی و قدرت ساخت آن‌ها کاملاً قابل‌قبول است و پول پرداخت‌شده برای خرید آن‌ها در مدت کوتاهی به شما بازگردانده خواهد شد. چنانچه بخواهید یک ریگ کارت گرافیک با قدرت هشینگ یک ریگ ASIC رده‌بالا ایجاد کنید؛ باید چند برابر بیشتر از خرید یک ریگ ASIC هزینه صرف کنید.

ایجاد یک ریگ سی‌پی‌یو با قدرت هشینگی در حد تراهش در ثانیه هم عملاً غیرممکن است و حتی با ایجاد یک ماینینگ فارم متشکل از ریگ‌های سی‌پی‌یو، نیز نمی‌توان به این میزان قدرت هشینگ دست پیدا کرد.

یکی دیگر از مزایای بسیار خوب استفاده از ریگ‌های ASIC، سهولت راه‌اندازی و استفاده از آن‌ها است.

استفاده از ریگ‌های ASIC و راه‌اندازی آن‌ها برخلاف سه ریگ معرفی‌شده دیگر، نیازمند انجام تنظیمات پیچیده و تخصصی یا انجام هر فرایند تخصصی دیگری یا مونتاژ کردن سخت‌افزارهای مختلف برای ساخت ریگ نیست و برای استفاده از این نوع ریگ‌ها تنها باید آن‌ها را به برق متصل کنید؛ بنابراین استفاده از ریگ ASIC به‌عنوان ریگ اتریوم، ساده‌ترین و کاربرپسندترین روش و درعین‌حال سودآورترین روش استخراج اتریوم است.

مصرف برق ریگ‌های ASIC کمتر از ریگ‌های کارت گرافیک است که مزیت شاخصی برای این دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

البته این ریگ‌ها نیز معایب خود را دارند. صدای ریگ‌های ASIC در حین فعالیت بسیار زیاد و حتی بیشتر از میزان آلودگی‌های صوتی در بزرگراه‌ها است (صدای یک ریگ ASIC در حین فعالیت معمولاً بین ۷۵ تا ۹۰ دسی‌بل است؛ درحالی‌که ریگ‌های کارت گرافیک و سی‌پی‌یو ۵۵ تا ۷۰ دسی‌بل صدا تولید می‌کنند.

صدای ریگ‌های ASIC از آلودگی صوتی ۷۵ تا ۸۵ دسی‌بلی بزرگراه‌ها هم بیشتر است!).

به بیان ساده صدای یک ریگ ASIC در حد صدای یک کامیون در حال کار است! بنابراین استفاده از این ریگ برای استخراج رمز ارز در منزل یا هر مکان دیگری که باید ساکت باشد، اصلاً گزینه مناسبی نیست. درصورتی‌که مجبور به استفاده از این دستگاه در منزل هستید، یا باید جداره‌های محل نگهداری آن را با عایق‌های صوتی عایق کنید یا آن‌ را در باکس‌های ماینری که برای جلوگیری از انتشار صدای ماینرها طراحی شده‌اند، قرار دهید؛ در غیر این صورت باعث همسایه‌آزاری خواهد شد و آرامش خودتان هم سلب می‌شود.

افزایش دمای ریگ‌های ASIC به دلیل قدرت محاسباتی بیشتر و فعالیت سنگین‌تر در حین انجام عملیات محاسباتی، نیز در مقایسه با افزایش دمای ریگ‌های کارت گرافیک و سی‌پی‌یو بیشتر است و به همین دلیل باید از سیستم قدرتمند‌تری برای خنک‌سازی آن‌ها استفاده شود.

توصیه می‌کنیم برای خنک‌سازی این ریگ‌ها یا آن‌ها را در داخل باکس‌های ماینر با قابلیت خنک‌سازی قرار دهید یا از سیستم خنک مایع استفاده کنید. یکی دیگر از معایب بسیار بد ریگ‌های ASIC قابل‌استفاده بودن آن‌ها تنها برای استخراج یک رمز ارز است؛ بنابراین درصورتی‌که یک ریگ ASIC برای استخراج اتریوم طراحی و ساخته شده باشد، استفاده از آن برای استخراج سایر رمز ارزها امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین در این زمینه در برابر ریگ‌های کارت گرافیک، سی‌پی‌یو و FPGA کاملاً قافیه را باخته است.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

متأسفانه ارتقای سخت‌افزار ریگ‌های ASIC نیز امکان‌پذیر نیست و درصورتی‌که چند سال آینده قدرت هشینگ ریگ شما برای استخراج سودآور رمز ارز های مختلف کافی نباشد، مجبور به تعویض آن خواهید شد.

ویژگی‌های یک ریگ اتریوم مناسب

مهم‌ترین ویژگی لازم برای یک ریگ اتریوم مناسب برای استخراج سودآور این رمز ارز برخورداری از قدرت هشینگ بالا یا هش‌ریت بالا است.

اجازه دهید برای فهم بهترِ مفهوم قدرت هشینگ و هش‌ریت کمی در مورد فرایند استخراج اتریوم توضیح دهیم.

در زمان کنونی تعداد کاربرانی که برای استخراج و کسب رمز ارز اتریوم از شبکه بلاکچین این رمزارز تلاش می‌کنند، زیاد است و کاربری موفق به استخراج اتریوم می‌شود که بتواند در رقابت با سایر استخراج‌کنندگان پاداش یک بلاک اتریوم (ethereum blocl award) را زودتر به دست آورد. دستگاه‌های ماینر برای به دست آوردن پاداش بلاک باید تابع‌هایی به نام تابع‌های هش (hash) را که به‌صورت تصادفی در بلاک ایجاد می‌شوند تا زمانی که به هش برنده دست پیدا کنند، محاسبه کنند.

و ماینری که زودتر از سایر ماینرها به هش برنده (Winner hash) دست پیدا کند، پاداش بلوک را از آن خود می‌کند.

منظور از هش برنده هش کوچک‌تر یا مساوی با هش هدف (target hash) بلاک است. ماینرها برای دستیابی به هش پرنده، باید اعدادی به نام اعداد نانس (nounce) را آن‌قدر به الگوریتم استخراج بدهند تا الگوریتم استخراج با قرار دادن این اعداد در هش‌ها، بتواند هش برنده را بیاید؛ بنابراین ماینری می‌تواند در رقابت با سایر ماینرها هش برنده را پیدا کند که قادر باشد در هر ثانیه هش‌های بیشتری را محاسبه کند و به‌اصطلاح دارای هش‌ریت بیشتری باشد.

هش‌ریت یک ریگ با واحد هش بر ثانیه (hash per socond یا H/S) سنجیده می‌شود که هرچقدر بیشتر باشد بهتر است و دستیابی سریع‌تر به پاداش بلوک اتریوم را بیشتر تضمین می‌کند. میزان‌های مختلف هش‌ریت شامل کیلوهش، مگاهش، گیگاهش، تراهش و پتاهش در ثانیه است. توان محاسباتی هر یک از هش‌ریت‌های مذکور به شرح زیر است:

  • کیلوهش: هزار هش در ثانیه
  • مگاهش: یک میلیون هش در ثانیه
  • گیگاهش: یک میلیارد هش در ثانیه
  • تراهش: هزار میلیارد هش در ثانیه
  • پتاهش: یک میلیون میلیارد هش در ثانیه

در حال حاضر با توجه به افزایش میزان سختی استخراج اتریوم (ethereum mining difficulty)، یک ریگ اتریوم برای اینکه بتواند در زمان کوتاه و قابل‌قبولی به پاداش بلوک برست و فعالیت آن از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد، باید هش‌ریتی در حدود ۱۰۰ تراهش یا بیش از میزان داشته باشد.

ریگ‌های دارای هش‌ریتی در حد کیلوهش یا مگاهش یا حتی گیکاهش بیشتر برای استخراج رمز ارزهای نسبتاً جدید که در حال حاضر ارزش چندانی ندارد و افراد زیادی متمایل به استخراج آن‌ها نیستند یا برای استخراج رمز ارز تنها با هدف کنجکاوی و آشنا شدن با این فرآیند، مناسب هستند و استفاده از آن‌ها برای استخراج اتریوم با هدف کسب درآمد قابل‌قبول توصیه نمی‌شود.

در مورد هش‌ریت پتاهش هم باید بگوییم در حال حاضر دسترسی به این میزان هش‌ریت با هیچ یک از ریگ‌های ماینینگ به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست و تنها با ایجاد ماینینگ فارم با تعداد زیادی ریگ دارای هش‌ریت ۱۰۰ تراهش یا بیشتر امکان‌پذیر است؛ ایجاد چنین ماینینگ فارم قدرتمندی شانس شما برای دستیابی به پاداش بلاک را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هش‌ریت می‌توانید به مقاله «هش ریت چیست» دیجیاتو مراجعه کنید.

در این مقاله در مورد مبحث سختی استخراج رمز ارز نیز توضیح داده شده است.

مصرف برقی مناسب نیز دیگر از ویژگی‌های ضروری یک ریگ اتریوم مناسب است؛ اما یک ریگ با هش‌ریت بالا به همان نسبت مصرف برق بالایی دارد.

معرفی بهترین کارت گرافیک‌ها برای ایجاد یک ریگ کارت گرافیک اتریوم

اگرچه ریگ کارت گرافیک اتریوم برای استخراج سودآور چندان گزینه مناسبی نیست؛ اما با این حال تعدادی از بهترین کارت‌های گرافیک برای ایجاد یک ریگ کارت مناسب را معرفی می‌کنیم؛ البته اگر در یک ریگ کارت گرافیک از چند عدد از کارت گرافیک‌های زیر استفاده کنید، نتیجه قابل‌قبولی خواهید گرفت

  • کارت گرافیک ۲۵۰ واتی انویدیا تیتان وی با هش‌ریت ۷۰ مگاهش در ثانیه و قیمت ۰۰۰, ۲۳۴,۰۰۰ تومان (در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۱)
  • کارت گرافیک ۱۲۰ واتی جیفورس GTX 3060 ti با هش‌ریت ۶۰ مگا مگاهش در ثانیه و قیمت ۰۰۰, ۱۹,۱۰۰ تومان
  •  کارت گرافیک ۲۲۵ واتی AMD رادئون RX 5700 XT با هش‌ریت ۵۵ مگاهشی با قیمت ۰۰۰, ۴۱,۰۰۰ تومان

معرفی بهترین سی‌پی‌یوها برای ایجاد ریگ سی‌پی‌یوی اتریوم

بهترین سی‌پی‌یوها برای ایجاد یک ریگ سی‌پی‌یوی اتریوم با قدرتی قابل‌قبول به شرح زیر است:

  • سی‌پی‌یوی AMD اپیک ۷۵۰ اس پی ۳۲ هسته‌ای ۶۴ بیتی ۲.۵۰ گیگاهرتزی با هش‌ریت ۲۳.۹ کیلوهش در ثانیه
  • سی‌پی‌یو AMD تردریپر ۳۹۷۰ ایکس ۳۲ هسته‌ای ساز ۲۴ بیتی ۳.۶۹ گیگاهرتزی با هش‌ریت ۱۹.۹ کیلوهش در ثانیه با قیمت ۰۰۰, ۱۵۳, ۱۰۸ تومان
  • سی‌پی‌یو اینتل زئون ۶۱۵۲ ۶۴ بیتی ۲.۱۰ گیگاهرتزی با هش‌ریت ۱۴.۸ کیلوهش در ثانیه با قیمت ۰۰۰, ۴۹۳, ۳۹ تومان

مناسب‌ترین ریگ FPGA جهت استفاده به‌عنوان ریگ اتریوم

 FPGA مدل CVP-13 با هش‌ریت ۱۵ و ۱۹ گیگاهش در هنگام استفاده از الگوریتم‌های «زیروایکس توکن» (0xToken) و «زیروایکس توکن وی 2» (0xToken v2) برای استخراج اتریوم، بهترین ریگ FPGA برای استخراج اتریوم است؛ متأسفانه این ریگ FPGA که در حقیقت یک برد ماینر FPGA محسوب می‌شود، در ایران موجود نیست.

بهترین ریگ ASIC برای استخراج اتریوم

  • دستگاه ماینر کنان Canaan AvalonMiner 1246 با هش‌ریت ۹۰ تراهش در ثانیه (متأسفانه این ماینر در حال حاضر در بازار ایران موجود نیست)
  • دستگاه ماینر Whatsminer M3OS با هش‌ریت ۱۱۲ تراهش در ثانیه با قیمت ۰۰۰, ۱۵۵,۰۰۰ میلیون
  • دستگاه AvalonMiner 1166 Pro با هش‌ریت ۸۱ تراهش در ثانیه با قیمت ۱۵۹ میلیون تومان به بالا

ساخت ریگ کارت گرافیک اتریوم

ساخت ریگ کارت گرافیک اتریوم

در این بخش شما را با نحوه ساخت یک ریگ کارت گرافیک اتریوم آشنا می‌کنیم

برای ایجاد این دستگاه مراحل زیر را دنبال کنید:

انتخاب کارت گرافیک

توصیه می‌کنیم درصورتی‌که امکان یکی از کارت گرافیک‌های معرفی‌شده را بخرید

انتخاب نرم‌افزار

انتخاب نرم‌افزار مناسب نیز به‌اندازه انتخاب ریگ مناسب مهم است. خوشبختانه نرم‌افزارهای زیادی برای استخراج اتریوم ایجاد شده است. ما به شما استفاده از نرم‌افزار CGminer را پیشنهاد می‌کنیم.

برای آشنایی با نحوه انجام تنظیمات لازم برای این نرم‌افزار و استفاده از آن می‌توانید به مقاله «استخراج لایت کوین» مراجعه کنید

تهیه ابزار لازم

برای ایجاد ریگ ماینینگ باید ابزار زیر را تهیه کنید:

  • چند نبشی آلومینیومی با ابعاد ۱۳ در ۶۰ و ۲۰.۳ در ۳۵.۵ سانتی‌متر
  • سه بلوک چوبی با ابعاد ۸ در ۲.۵ در ۲.۵ سانتی‌متر
  • پاور
  • مادربرد
  • رم
  • سی‌پی‌یو
  • فن هیت سینک
  • رایزر کارت متصل به پاور
  • دریل
  • پیچ مته‌ای
  • بست سیم
  • حافظه فلش خالی
  • کامپیوتر
  • مانیتور کامپیوتر
  • کابل اترنت

ساخت ریگ ماینینگ

برای ساخت ریگ ماینینگ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ایجاد یک باکس مکعب شکل با پیچ کردن نبشی‌ها به یکدیگر و تقسیم باکس به چند پارتیشن با نبشی برای نصب کارت گرافیک‌ها. نبشی‌های مورداستفاده برای پارتیشن‌بندی باید در مکانی با ۸ یا ۹ سانتی‌متر فاصله از لبه باکس پیچ شوند.
  • نصب بلوک‌های چوبی در زیر باکس (یکی از بلوک‌ها را در نزدیکی مادربرد و یکی دیگر را مقابل بلوک اول و بلوک سوم را بین این دو بلوک نصب کنید. درضمن باکس را باید طوری روی مادربرد نصب کنید که مادربرد تقریباً در داخل باکس قرار گیرد)
  • پیچ کردن مادربرد به باکس
  • متصل کردن سی‌پی‌یو به مادربرد: سی‌پی‌یو را با دقت از جعبه محافظش خارج کنید و موقع اتصال آن به مادربرد کاملاً دقت کنید که دستتان با مادربرد و پایه‌های سی‌پی‌یو تماس پیدا نکند؛ زیرا چربی انگشتان‌تان به قطعات حساس موجود در این قسمت‌ها آسیب می‌زند.

    پس از نصب سی‌پی‌یو آن را روی مادربرد محکم کنید.

  • نصب هیت سینک: این قطعه را روی سی‌پی‌یو نصب کنید و ۴ پین کانکتور آن را در کنار سی‌پی‌یو به مادربرد متصل کنید.
  • نصب رم: رم را در اسلات خود روی مادربرد نصب کنید و کمی آن را فشار دهید تا در جای خود محکم شود.
  •  نصب پاور: پاور را با استفاده از کانکتور ۲۴ پین به مادربرد متصل و سپس مادربرد را با استفاده از کابل‌های پاور به پاور متصل کنید.
  • نصب کارت‌های رایزر: در صورت تمایل برای استفاده از چند کارت گرافیک، باید به همان تعداد موردنظرتان برای استفاده از کارت گرافیک، از کارت‌های رایزر کارت‌های گرافیک استفاده و آن‌ها را به مادربرد متصل کنید. در ضمن باید این کارت‌ها را با کابل به پاور نیز متصل کنید
  • روی کارت‌های رایزر معمولاً یک کابل USB وجود دارد که به یک تراشه ختم می‌شود. درصورتی‌که چند کارت ریزر روی سیستم خود نصب کرده‌اید، تراشه‌های انتهای کابل USB موجود روی آن‌ها را باید به اسلات PCI-E مرتبط خود روی مادربرد متصل کنید.
  • نصب کارت‌های گرافیک: در این مرحله باید هر یک از کارت گرافیک‌ها را به یک کارت رایزر متصل کنید.
  • متصل کردن کارت گرافیک‌ها به پاور: کارت گرافیک‌ها را از طریق سوراخ‌های ۸ پین با کابل به پاور متصل کنید
  • متصل کردن کلید پاوربه مادربرد

آماده‌سازی ریگ برای راه‌اندازی

پس از دانلود نرم‌افزار CGminer، آن را به یک فلش منتقل و فلش را نیز به پورت USB مادربرد متصل کنید.

در مرحله بعدی مودم را با استفاده از یک کابل اترنت به مادربرد متصل کنید. در نهایت مانیتور را نیز به مادربرد متصل کنید.

راه‌اندازی ریگ

کلید پاور را بزنید تا مادربرد روشن و ریگ آماده‌به‌کار شود. در صورت نصب صحیح تمام قطعات و اتصال صحیح کابل‌ها، فن‌های کارت گرافیک‌ها روشن و نرم‌افزار به‌صورت خودکار اجرا می‌شود.

توجه: درصورتی‌که قصد دارید باکس ریگ خود را ببندید، طوری آن را ببینید که منافذی برای استمرار جریان هوا و جلوگیری از افزایش دمای کارت گرافیک‌ها در حین فعالیت وجود داشته باشد.

سؤالات متداول در مورد ریگ اتریوم

ریگ اتریوم چیست؟

ریگ اتریوم یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا مجهز به پردازنده قدرتمند یا یک سیستم کامپیوتری با قدرت محاسباتی بالا متشکل از یک یا چند کارت گرافیک یا سی‌پی‌یو یا مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه پذیر (FPGA) یا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) برای استخراج اتریوم از شبکه بلاکچین این رمزارز است.

ریگ اتریوم چند نوع است؟


انواع ریگ اتریوم شامل ریگ کارت گرافیک، سی‌پی‌یو، FPGA و ASIC است.

چه نوع ریگی بهترین ریگ اتریوم برای استخراج سودآور این رمز ارز است؟

ریگ‌های ASIC با هش‌ریت بالا در حد ۱۰۰ تراهش یا بالاتر مثل دستگاه ماینر Whatsminer M3OS با هش‌ریت ۱۱۲ تراهش در ثانیه بهترین ریگ برای استخراج سودآور این رمزارز و کسب درآمد قابل‌توجه از این راه است.

<>

.

.


بازنشر از : دیجیاتو