مهران محمدی امین

در مسابقه دنیای کوچک نیکون، ویدیوهای شگفت‌انگیزی از دنیای میکروسکوپی و پدیده‌های که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، به نمایش گذاشته می‌شود.

1401\06\23 19:15:13


سفر به جهان میکروسکوپی؛ برندگان مسابقه «دنیای کوچک نیکون» 2022 اعلام شدند

در مسابقه دنیای کوچک نیکون، ویدیوهای شگفت‌انگیزی از دنیای میکروسکوپی و پدیده‌های که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، به نمایش گذاشته می‌شود.

مسابقه دنیای کوچک نیکون (Nikon Small World) در دوازدهمین سال برگزاری خود، ویدیوهای شگفت‌انگیزی را به نمایش درآورده که زیبایی‌های دنیای میکروسکوپی را نشان می‌دهند.

از جمله موارد قابل توجهی که برای مسابقه امسال ارسال شده، می‌توان به ویدیویی دیدنی از سلول‌های عصبی جنین ماهی اشاره کرد که در ادامه می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

نیکون این مسابقه عکاسی را در سال 1975 راه‌اندازی کرد که در آن روی عکس‌های میکروسکوپی تمرکز شده است. سپس به مهم‌ترین مسابقه عکاسی میکروسکوپی در جهان تبدیل شد و سال 2011 نسخه دیگری از آن با تمرکز بر ویدیوهای میکروسکوپی نیز معرفی شد.

روند مسابقه ساده است و شامل هیچ دسته‌بندی یا موضوع خاصی نمی‌شود. اساسا هرگونه ویدیویی که با هر نوع تکنیک میکروسکوپی ضبط شده، می‌تواند در آن شرکت کند.

با این وجود، آثار ارسالی بر اساس موازنه هنر و علم ارزیابی می‌شوند، بنابراین همه‌چیز از تاثیر زیبایی شناختی گرفته تا مهارت فنی و اصالت در آن‌ها بررسی می‌شود.

برندگان مسابقه دنیای کوچک نیکون

برنده کلی امسال (ویدیو بالا) یک عصاره کامل و خیره‌کننده از این مسابقه محسوب می‌شود که سلول‌های ستیغ عصبی جنین یک گورخرماهی را نشان می‌دهد که در یک دوره هشت ساعته جابجا می‌شوند. این ویدیو خارق‌العاده توسط «ادواردو زاتارا»، زیست‌شناس آرژانتینی و با استفاده از فلورسانس گرفته شده که عملکردهای سلولی مختلف در این دوره حیاتی رشد را نشان می‌دهد.

همانطور که «اریک فلم» از نیکون اشاره می‌کند، پیشرفت سالانه در فناوری منجر به ارسال ویدیوهای با جزئیات و حیرت‌آور بیشتری می‌شود و ویدیوی برنده مسابقه امسال که توسط زاتارا گرفته شده، نمونه مناسبی از این موضوع است که این مسابقه چگونه می‌تواند نگاهی اجمالی به دنیای میکروسکوپی ارائه کند.

مقام دوم امسال (ویدیو بالا) به یک محقق فرانسوی به نام «کریستوف لتریر» تعلق گرفت که یک ویدیوی تایم‌لپس کوتاه و خیره‌کننده (با مدت زمان واقعی 12 ساعت) از سلول‌های یک میمون تربیت شده را نشان می‌دهد. در این ویدیو که 60 برابر بزرگنمایی شده، غشای پلاسمایی را به رنگ زرد و DNA به رنگ آبی نشان داده می‌شود.

ویدیوهای برجسته دیگری که برای این مسابقه ارسال شده‌اند، شامل نمایی از متبلور شدن نمک‌های اپسوم به ظاهری روان‌گردان، نمایی نزدیک و ترسناک از تغذیه شپش‌ها در داخل یک زنبور در حال پوسیدگی و یک ویدیوط باورنکردنی از لارو پشه‌هایی که از زیر آب بیرون آمده‌اند، می‌شود که در ادامه می‌توانید آن‌ها را نیز تماشا کنید.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو