مهران محمدی امین

تکثیر گیاهان زینتی انجمن علوم باغبانی دانشگاه شیراز بنیاد م برنده سومین جایزه عل

1401\06\23 14:52:44


سومین جایزه علمی پرفسور خوشخوی زهتاب بنیاد ملی نخبگان اعطا شد

برنده سومین جایزه علمی و بورس تحصیلی پرفسور مرتضی خوشخوی زهتاب در زمینه علوم باغبانی معرفی و تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی ایران، این جایزه از سوی بنیاد نخبگان استان فارس و با همکاری دانشگاه شیراز و مجمع خیران نخبه پرور استان فارس اعطا شده و به منظور بزرگداشت و تجلیل از مقام علمی دکتر خوشخوی زهتاب، استاد ممتاز دانشگاه شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران پایه‌گذاری شده است.

این جایزه به دانشجویان و دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های سراسر کشور که پژوهش‌های برتری در گرایش‌های مختلف علوم باغبانی به ویژه گل و گیاهان زینتی دارند، اعطا می‌شود. برنده سومین دوره این جشنواره که همزمان با پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی ایران معرفی شد، دکتر محمد مهدی عرب، دانش‌آموخته دانشگاه تهران است. پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی ایران توسط انجمن گل و گیاهان زینتی ایران و با همکاری دانشگاه شیراز به صورت غیرحضوری در حال برگزاری است.

دکتر پژمان آزادی، رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران طی سخنانی در افتتاحیه این کنگره با اشاره به گردش مالی ۱۰۰ میلیارد دلاری صنعت گل و گیاهان زینتی در دنیا گفت: گل‌های زینتی علاوه بر اقتصاد عظیمی که دارد در سلامت روانی جامعه هم بسیار موثر است و هم فناوری‌های جدید و هم پایایی تولید و نگاه زیست محیطی و مدیریت منابع آب در آن مورد توجه است‌. رئیس پنجمین کنگره گل و گیاهان زینتی ایران، توجه به مقوله فضای سبز شهری با تمرکز بر مدیریت مصرف آب و پرداختن به حوزه‌ فناوری‌های نوین و کارآفرینی دانش بنیان و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی صنعت گل و گیاهان زینتی را از ویژگیهای این دوره از کنگره عنوان کرد. دکتر حسن صالحی، دبیر علمی کنگره نیز با اعلام این که از ۲۱۵ مقاله ارسالی به دبیرخانه این کنگره ۱۹۱ مقاله پذیرش شده که شش مقاله در قالب سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارایه می‌شوند، گفت: علاوه بر این، ۱۶ استاد و پژوهشگر بین‌المللی برای سخنرانی در این کنگره دعوت شده‌اند و شش استاد ایرانی نیز به عنوان سخنران کلیدی و ۱۴ استاد و محقق دیگر به عنوان سخنران مدعو در کنگره به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

در حاشیه این کنگره، یک کارگاه بین‌المللی و هشت کارگاه داخلی نیز برگزار خواهند شد. مهندس غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی هم در سخنانی با اشاره به ضربه ای که در پاندمی کرونا به صنعت گل و گیاهان زینتی وارد شد، گفت: با همه این مشکلات در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴.۵ میلیارد شاخه و گلدان گل در کشور تولید شد و بالغ بر ۵۱ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این عرصه اشتغال داشتند. همچنین ۱.۷ میلیارد دلار از محل صادرات گل و گیاه عائد کشور شده است.

وی با بیان این که سرانه مصرف گل و گیاهان زینتی در ایران با ۲۱ شاخه، کمتر از کشورهای اروپایی است که باید برای گسترش فرهنگ هدیه دادن گل در کشور تلاش کرد، اظهار داشت: سطح زیرکشت گل و گیاه کشور از هشت هزار و ۵۸۷ هکتار در سال ۹۹ به ۹ هزار هکتار و حجم تولیدات این حوزه از چهار میلیارد و ۱۴۴ میلیون شاخه و گلدان به ۴.۵ میلیارد افزایش یافته است. تقوی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار یک مطالعه تطبیقی در خصوص وضعیت حوزه گل و گیاهان زینتی بین ایران و هلند – به عنوان مرجع اصلی این حوزه – انجام و عوامل موثر در رشد و پیشرفت هلند در این عرصه شناسایی و رتبه بندی شده اند که امیدواریم در برنامه ریزی های آتی مورد توجه قرار گیرد. پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی ایران، ۲۲ تا ۲۴ شهریور ماه جاری به میزبانی دانشگاه شیراز به صورت غیرحضوری در حال برگزاری است..

.


بازنشر از : مهر

تکثیر گیاهان زینتی

انجمن علوم باغبانی

دانشگاه شیراز

بنیاد م