مهران محمدی امین

شیلات شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان معاونت علمی و فنا

1401\05\29 18:46:04


شناسایی چالشهای صنعت شیلات توسط کانون هماهنگی دانش و صنعت

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان معاونت علمی و فناوری درصدد است با شناسایی چالش های صنعت شیلات کشور، به فکر توسعه و پیشرفت در این صنعت باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جهت رشد و توسعه صنعت شیلات، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان، به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم کشور اقدامات مؤثری انجام داده است.

کانون دانش، صنعت و بازار آبزیان برآمده از فعالیت دو کانون آبزیان در دوره نخست فعالیت کانون‌ها (کانون آبزی پروری-کانون فرآوری آبزیان) است. ایران یکی از کشورهای غنی در این حوزه است و علاوه بر صیادی، پرورش شیلات در اشکال مختلف در آن جریان دارد، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان، تلاش دارد تا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رابطه میان فعالان فناور و دانشگاهی را با بازار و صنعت، تقویت کند. عباسعلی مطلبی رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان با اشاره به اینکه ماموریت‌های این کانون در راستای اهداف و وظایف اساسنامه جلو می‌رود، گفت: کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان در جهت ارتقای صنعت شیلات کشور تأسیس شده و به‌عنوان پشتیبان کلیه فعالان صنعت آبزیان کشور در جهت ارتقای کمیت و کیفیت فعالیت‌های این بخش است.

ایجاد بازار و محصولات فناورانه و نوآورانه افزایش همگرایی، همکاری و هماهنگی تمام متصدیان دانش، صنعت و بازار آبزیان، شناسایی چالش‌های کلان و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیت‌های اصلی در حوزه صنعت، دانشگاه و بازار آبزیان، ارائه نظرات مشورتی و ایفای نقش به‌عنوان اتاق فکر و اندیشه برای سازمان‌های اجرائی و زمینه‌سازی بهره‌وری بهتر از دانش و سرمایه‌های صنعت آبزیان از مأموریت‌های این کانون است. همچنین تسهیل دسترسی مخاطبان به بانک‌های اطلاعاتی تخصصی برای برنامه‌ریزی‌های شفاف در صنعت آبزیان و کمک به رفع چالش‌های بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنعت آبزیان از طریق ایجاد بازار و محصولات فناورانه و نوآورانه از دیگر مأموریت‌های اصلی کانون آبزیان محسوب می‌شود. شبکه‌سازی و ارتباط با اعضای پیوسته و غیرپیوسته از سال ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۱ هیئت‌مدیره ۱۸ جلسه برگزار کرده و در خصوص سیاست‌گذاری‌ها، اجرای برنامه‌های مصوب و ارتباط با مجامع تصمیم‌گیری کرده است.

تبلیغات
بسته بندی
بسته بندی

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

در حال حاضر در حدود چهار شرکت خصوصی دانش‌بنیان، سه اتحادیه از تشکل‌های فعال بخش آبزیان کشور از اعضای اصلی کانون هستند، همچنین مراکز علمی و پژوهشی اصلی مرتبط شامل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مرکز تحقیقات تاسماهیان دریای خزر و دانشگاه تهران و همچنین دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت ازجمله سازمان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز با کانون در ارتباط هستند. بانک اطلاعاتی برای خلأها و نیازهای فناورانه کانون دارای دو کارگروه مصوب دانش و صنعت و کارگروه بازار آبزیان است، همچنین بانک اطلاعاتی خلأها و نیازهای فناورانه صنایع بخش دولتی و خصوصی، بانک اطلاعاتی توانمندی‌های فناورانه مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تکمیل است. کانون علاوه بر تشکل‌ها از طریق برگزاری جلسات و نشست‌های هم‌اندیشی در تعامل دائمی با سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های مرتبط از قبیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان دامپزشکی کشور، شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی ایران، بنیاد برکت، مرکز نوآوری دانشگاه تهران و بنیاد غدیر است.

در اختیار قرار دادن کلیه استانداردهای مرتبط برای اهالی صنعت و نیز کمک و مشارکت در تدوین استاندارد صنعت پرورش ماهی در قفس از جمله زمینه‌های فعالیت کانون است. تدوین استاندارد صنعت پرورش ماهی در قفس و آغاز جذب و عضویت گیری افراد حقیقی و حقوقی فعال در صنعت شیلات با تأکید بر شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر عناوین فعالیت‌های سال ۱۴۰۰ است. راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آبزیان ترویج و توسعه ایجاد حداقل ۵ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تخصصی آبزیان، برگزاری دوره‌ها و بازدیدهای آموزشی انتقال دانش فنی، نظارت بر طرح‌های کلان ملی در حوزه فعالیت کانون، برگزاری هم‌اندیشی بین‌المللی توسعه پایدار تیلاپیای گلخانه‌ای، برگزاری هم‌اندیشی ملی بهره‌برداری مسئولانه از ذخایر آبزیان کشور و ارتقای کیفیت فرآوری و بسته‌بندی خاویار پرورشی از برنامه‌های پیش رو و پیشنهادی سال کانون در سال ۱۴۰۱ است.

رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت شیلات توسط مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اول شهریورماه سال ۱۴۰۱ در ۴ محور آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس، صید و صیادی و فرآوری و فرآورده‌های شیلاتی برگزار می شود که کانون دانش، صنعت و بازار آبزیان نیز دارای غرفه در نمایشگاه است.. .


بازنشر از : مهر

شیلات

شرکت دانش بنیان

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری