مهران محمدی امین

دو فضانورد ناسا به همراه فضانوردان آژانس‌های فضایی ژاپن و روسیه سوار بر فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس و تحت مأموریت کرو-۵ راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند

1401\07\13 21:47:10


فضانوردان مأموریت کرو-۵ اسپیس‌ایکس راهی ایستگاه فضایی شدند

دو فضانورد ناسا به همراه فضانوردان آژانس‌های فضایی ژاپن و روسیه سوار بر فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس و تحت مأموریت کرو-۵ راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند

دو فضانورد ناسا به همراه فضانوردان آژانس‌های فضایی ژاپن و روسیه سوار بر فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس و تحت مأموریت کرو-۵ راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

گروه جدید فضانوردان برای اقامتی شش ماهه به آزمایشگاه مداری زمین می‌روند.

این مأموریت با نام «کرو-۵» (Crew-5) توسط اسپیس‌ایکس برای ناسا انجام می‌شود و پنجمین مأموریت عملیاتی در توافقنامه‌ی برنامه‌ی سرنشین‌دار تجاری آژانس فضایی آمریکا محسوب می‌شود.

این پرتاب ساعتی پیش در ۱۲:۰۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) ۵ اکتبر (۱۳ مهر) از سکوی پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی انجام شد. طوفان ایان تنها یک هفته پیش از این منطقه گذر کرد اما خسارتی به تأسیسات پرتاب وارد نشد.

پس از پرتاب امروز، بوستر مرحله اول موشک «فالکون ۹» (Falcon 9) اسپیس‌ایکس حدود ۹ دقیقه بعد بر سکوی شناور بدون سرنشین «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان» در اقیانوس اطلس فرود آمد.

دقایقی بعد هم با جدا شدن بوستر مرحله دوم، کپسول سرنشین‌دار «دراگون» (Dragon) اسپیس‌ایکس سفر مستقل خود به سوی ایستگاه فضایی را آغاز کرد. در این فضاپیما «نیکول مان» (Nicole Mann) و «جاش کاسادا» (Josh Cassada) از ناسا، «کویچی واکاتا» (Koichi Wakata) از آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن و «آنا کیکینا» (Anna Kikina) فضانورد روس حضور دارند.

انتظار می‌رود که این فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس که «ایندیورنس» (Endurance) نام دارد، ۶ اکتبر (بامداد ۱۵ مهر) در ساعت ۱۶:۵۷ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۰:۲۷ به وقت تهران) در ماژول «هارمونی» (ISS) ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو بگیرد تا فضانوردان به خدمه‌ی مأموریت «اعزام ۶۸» (Expedition 68) بپیوندند.

حضور کیکینا از آژانس فضایی روسیه در این پرواز، طبق قرارداد جابه‌جایی صندلی میان ناسا و روس‌کاسموس انجام می‌شود.

اول سپتامبر، «فرانک روبیو» (Frank Rubio) فضانورد ناسا و دو فضانورد روسیه توسط موشک «سایوز» (Soyuz) این کشور به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند و اکنون نوبت ناسا است که این کار را جبران کند. کیکینا اکنون نخستین کیهان‌نورد (فضانورد روس) است که سوار بر فضاپیمای اسپیس‌ایکس دراگون می‌شود.

ترتیب تعویض صندلی‌ها در زمان بسیار پرچالشی انجام می‌شود زیرا جنگ بی‌دلیل روسیه در اوکراین همچنان ادامه دارد. مقامات ناسا تا کنون در تلاش برای حفظ شراکت بین‌المللی مبتنی بر فضا، در مورد این جنگ نسبتا سکوت کرده‌اند.

هرچند این آژانس در ماه جولای آشکارا روسیه را به دلیل استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ترویج تبلیغات جنگ‌افروانه سرزنش کرد. صرف نظر از این موضوع، تعویض صندلی ظاهر خوبی هم ندارد.

پس از حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی، خدمه‌ی کرو-۵ در بیش از ۲۰۰ آزمایش علمی و فناوری، از جمله مطالعات چاپ اعضای بدن انسان در فضا، آزمایشی برای درک بهتر شیوه‌ی عملکرد سیستم‌های سوخت در ماه و تحقیق درباره‌ی بیماری قلبی شرکت خواهند کرد.

با ورود خدمه‌ی تازه، فضانوردان مأموریت کرو-۴ ناسا به‌زودی باید با ایستگاه فضایی خداحافظی کنند. بدین ترتیب «کیل لیندگرن» (Kjell Lindgren)، «رابرت هاینز» (Robert Hines) و «جسیکا واتکینز» (Jessica Watkins) فضانوردان ناسا و «سامانتا کریستوفورتی» (Samantha Cristoforetti) فضانورد آژانس فضایی اروپا در روزهای آینده به خانه بازمی‌گردند.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون ۹ در مأموریت کرو-۵
Credit: NASA

منابع: Gizmodo, Space

/*/ .

.


بازنشر از : digimag