مهران محمدی امین

میانگین محدوده واقعی یا به اختصار (ATR) یک شاخص تحلیل تکنیکال رایج برای تخمین نوسانات بازار در یک دوره معین است

1401\07\13 21:44:14


میانگین محدوده واقعی (Average True Range) چیست؟

میانگین محدوده واقعی یا به اختصار (ATR) یک شاخص تحلیل تکنیکال رایج برای تخمین نوسانات بازار در یک دوره معین است

میانگین محدوده واقعی یا به اختصار (ATR) یک شاخص تحلیل تکنیکال رایج برای تخمین نوسانات بازار در یک دوره معین است.

ATR به عنوان ابزاری برای تعیین نوسانات استفاده می‌شود، این شاخص توسط تحلیلگر مطرح تکنیکال  .J. Welles Wilder Jr در کتاب “مفاهیم جدید در سیستم‌های تجاری بر مبنای تحلیل تکنیکال” منتشر شده در سال ۱۹۷۸ ایجاد شد.

در یک دوره ۱۴ روزه، ATR می‌تواند برای محاسبه و ارائه نوسانات تخمینی قیمت در محدوده‌های مختلف واقعی برای تعیین میانگین استفاده شود. در حالی که ATR مزایای مختلفی دارد، از جمله به عنوان کمکی برای معامله‌گران برای تعیین حد ضرر «stop-loss»، اما این شاخص دارای محدودیت‌هایی نیز است.

مقدمه

تریدینگ به دلیل نوسانات خود، به ویژه در مورد ارزهای دیجیتال، به خوبی شناخته شده است.

معامله‌گران اغلب به دنبال سود بردن از این تغییرات قیمت هستند و سعی می‌کنند همواره قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند. یکی از روش‌های ممکن تحلیل تکنیکال و شاخص‌های نوسان قیمت، میانگین محدوده واقعی (ATR) است. برای بسیاری از معامله‌گران، این میانگین یک ابزار ارزشمند برای تحلیل تکنیکال آنها است.

میانگین محدوده واقعی چیست؟

ATR توسط تحلیلگر فنی J.

Welles Wilder Jr در سال ۱۹۷۸ به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری نوسانات ایجاد شد. ATR از آن زمان به یکی از شناخته شده‌ترین انواع شاخص‌های تحلیل تکنیکال تبدیل شده است. اکنون این ابزار بخش مهمی از شاخص‌های دیگری است که حرکت جهت‌دار بازارها را مشخص می‌کند، مانند میانگین شاخص حرکت جهت‌دار (ADX) و میانگین رتبه‌بندی شاخص حرکت جهت‌دار (ADXR).

با ATR، معامله‌گران سعی می‌کنند یک دوره بهینه را برای معامله تعیین کنند.

این شاخص میانگین قیمت دارایی‌های بازار را در محدوده ۱۴ روزه محاسبه می‌کند. ATR اطلاعات روند یا جهت قیمت را ارائه نمی‌دهد، اما دیدگاهی از نوسانات قیمت در آن دوره ارائه می‌دهد. ATR بالا به معنی نوسان قیمت بالا در طول دوره معین است و ATR پایین نشان‌دهنده نوسان قیمت پایین است.

این اندیکاتور اگرچه برای تحلیل سهام و یا حتی شاخص به کار می‌رود اما در واقع برای تحلیل قیمت کالا طراحی شده است.

یک دارایی مالی و یا یک رمزارز هرچه قیمت بالاتری داشته باشد ATR بالاتری هم دارد.

ATR به معامله‌گران اجازه می‌دهد به صورت روزانه ارزش گذاری دقیق‌تری از دارایی‌های مالی و یا رمزارزها داشته باشند، نقاط ورود و خروج را مشخص کنند و همچنین نوسان قیمت بر اساس شکاف‌های بازار و سفارشات محدود را مشخص کنند. به طور معمول،ATR برای مشخص کردن نقطه خروج از یک معامله و یا موقعیت به کار می‌رود و یکی از بهترین شاخص‌ها برای طراحی حد ضرر «stop-loss» به صورت متحرک است.

چگونه میانگین محدوده واقعی محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه ATR، باید بزرگترین محدوده واقعی یک دوره معین یا TR را پیدا کنید. این به معنای محاسبه سه محدوده مختلف و انتخاب بزرگترین از این سه است:

  1. بالاترین قیمت دوره زمانی اخیر منهای کمترین قیمت دوره اخیر باشد.
  2. مقدار مطلق بالاترین قیمت دوره گذشته منهای قیمت پایانی دوره قبلی باشد.
  3. مقدار مطلق کمترین دوره اخیر منهای قیمت پایانی قبلی باشد.

این دوره بسته به دوره تمرکز معامله‌گر می‌تواند متفاوت باشد.به عنوان مثال، با ارزهای دیجیتال، دوره می تواند ۲۴ ساعت باشد، در حالی که برای سهام، ممکن است یک روز معاملاتی باشد.

برای تعیین میانگین دامنه واقعی در یک دوره زمانی (معمولاً ۱۴ روز)، محدوده واقعی برای هر دوره محاسبه و جمع می‌شود و یک میانگین ساده گرفته می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع بیایید با هم به یک مثال بپردازیم، یک بازیکن فوتبال را در نظر بگیرید، در دقایق اولیه مسابقه توان متفاوتی برای دویدن نسبت به دقایق پایانی دارد حال اینکه هریک از بازیکنان نیز از این لحاظ با هم متفاوتند. کندل‌ها نیز در حرکات اولیه شروع یک روند ممکن است پتانسیل زیادی برای رشد در روند‌های صعودی و همچنین نزول در روند‌های نزولی داشته باشند. اندازه گیری این پتانسیل توسط شاخص ATR انجام می‌شود، به بیان دیگر این شاخص می‌تواند به معامله‌گر نشان دهد که رمزارز در کجای روند قرار دارد و چه توانی برای رشد (در روند صعودی) و نزول (در روند نزولی) وجود دارد.
به عبارت دیگر ATR قدرت تقاضا در روند‌های صعودی و قدرت عرضه در روندهای نزولی را نشان می‌دهد.

نکته: ورود و خروج (خرید یا فروش) نباید صرفا بر اساس شاخص ATR باشد.

به خصوص در بازار ارز دیجیتال ترکیب دو یا سه شاخص می‌تواند به تصمیمات بهینه‌تر و تحلیل‌های دقیق کمک کند.

تعیین ATR دوره مذکور به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا از نوسانات قیمت دارایی‌ها در آن زمان مطلع شوند. به طور معمول، یک معامله‌گر ATR را به عنوان یک خط در نمودار خود مشاهده می‌کند. در زیر، می‌توانید ببینید که خط ATR با افزایش نوسانات (در هر جهت قیمت) افزایش می‌یابد.

چرا معامله‌گران ارزهای دیجیتال از میانگین محدوده واقعی استفاده می‌کنند؟

معامله‌گران ارزهای دیجیتال اغلب از ATR برای تخمین نوسان قیمت در یک دوره استفاده می‌کنند.

ATR به دلیل نوسانات بالا که در بازارهای کریپتو مشاهده می‌شود، به ویژه در ارزهای دیجیتال سودمند است. یکی از استراتژی‌های رایج استفاده از ATR برای تنظیم سفارشات برداشت سود (take-profit) و حد ضرر (stop-loss) است.

هنگام استفاده از ATR به این روش، می‌توانید از نویز بازار که بر استراتژی‌های معاملاتی شما تأثیر می‌گذارد جلوگیری کنید. اگر می‌خواهید پوزیشن لانگ باز کنید و نمی‌خواهید به دلیل نوسانات روزانه پوزیشن‌هایتان را زودتر ببندید.

یک روش معمولی ضرب ATR در ۱.۵ یا ۲ است، سپس از این رقم برای تعیین حد ضرر زیر قیمت ورودی خود استفاده کنید. نوسانات روزانه نباید به قیمت حد ضرر شما برسد. اگر این اتفاق بیفتد، نشانگر آن است که بازار به طور قابل توجهی به سمت پایین حرکت می‌کند.

معایب و محدودیت‌های استفاده از میانگین محدوده واقعی چیست؟

در حالی که ATR برای سازگاری و تشخیص تغییر قیمت مزایایی را برای کاربران خود فراهم می‌کند، اما با دو عیب اصلی همراه است:

۱- ابتدا همانطور که قبلا اشاره شد این شاخص جهت حرکت قیمت را مشخص نمی‌کند.

فرض کنید بر اساس یک خبر بنیادی و یا اتفاق اقتصادی مثبت یک رمزارز یا سهم شروع به رشد می‌کند در این صورت هر چقدر اتفاق یا خبر تاثیرگذارتر باشد ATR هم روند صعودی خود را دنبال می‌کند، حال اگر در میانه روند صعود، یک خبر اقتصادی منفی موجب فشار عرضه و شروع روند نزولی شود، جهت حرکت ATR تغییر نمی‌کند و ممکن است با تفسیر اشتباه این ابزار به موقع نتوان از معامله خارج شد.

۲- برای درک دومین محدودیت، فرض کنید قیمت یک رمزارز یا یک سهم در طول یک روز به طور متوسط ۱دلار جا به جا شود در حالی که هیچ خبر مهم اقتصادی منتشر نشده است و نمی‌توان دلیل بنیادی قابل اتکایی برای این افزایش قیمت یافت، اما قیمت رمزارز یا سهم به ۱.۲۴دلار افزایش می‌یابد. در این صورت فرض کنید TR یا همان (high-low) 1.35دلار محاسبه شده باشد، بنابراین قیمت به میزان ۳۵% از نوسان متوسط روز که ۱دلار بود بیشتر است. در این شرایط معامله‌گر در حال دریافت سیگنال خرید از سوی اندیکاتورATR می‌باشد اما این سیگنال ممکن است غلط باشد.

در بازار رمزارزها باید به Market cap برای استفاده از ATR توجه شود چراکه ممکن است پامپ و دامپ‌های صورت گرفته توسط نهنگ‌های بازار موجب حرکت اندیکاتورها از جمله ATR شده باشد.

سخن‌ آخر

به کارگیری اندیکاتورها و اسیلاتورها در تحلیل ارزهای دیجیتال در بازار یکی از موثرترین روش های تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری و ترید می‌باشد. یکی از این اندیکاتورها ATR می باشد که نشان دهنده‌ی روش مناسبی برای محاسبه‌ی نوسان قیمت است. این اندیکاتور ابزار مناسبی برای اندازه گیری پتانسیل حرکتی قیمت به سمت بالا یا پایین می‌باشد که می‌توان با استفاده از آن احتمال رسیدن به نقاط حمایت و مقاومت‌های پیش روی رمزارز را حدس زد نقاط قوت آن در سادگی آن نهفته است، اما اگر تصمیم دارید آن را در فعالیت‌های تجاری خود آزمایش کنید، به محدودیت‌ها و معایب آن نیز حتما توجه کنید.

  • هر آنچه باید درباره آپدیت بزرگ The Merge اتریوم بدانید

منبع: investopedia / binance.academy

/*/ .

.


بازنشر از : digimag