مهران محمدی امین

با تصمیم ناسا برای عیب‌یابی اولیه و جایگزینی یک بخش معیوب، موشک ماه آرتمیس ۱ ناسا فعلا بر سکوی پرتاب باقی خواهد ماند

1401\06\16 17:37:16


ناسا عیب‌یابی موشک آرتمیس ۱ را روی سکوی پرتاب ادامه می‌دهد

با تصمیم ناسا برای عیب‌یابی اولیه و جایگزینی یک بخش معیوب، موشک ماه آرتمیس ۱ ناسا فعلا بر سکوی پرتاب باقی خواهد ماند

با تصمیم ناسا برای عیب‌یابی اولیه و جایگزینی یک بخش معیوب، موشک ماه آرتمیس ۱ ناسا فعلا بر سکوی پرتاب باقی خواهد ماند.

مأموریت «آرتمیس ۱» (Artemis 1) از موشک جدید «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (SLS) ناسا برای فرستادن کپسول فضایی بدون سرنشین «اوریون» (Orion) به مدار ماه، در یک سفر رفت و برگشتی استفاده خواهد کرد.

ناسا روز شنبه ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) برای دومین بار تلاش کرد تا این مأموریت کلیدی را به فضا پرتاب کند، اما زمانی که موفق به عیب‌یابی به موقع نشت سوخت هیدروژن مایع فوق سرد (LH2) نشد، از ادامه‌ی فرآیند پرتاب خودداری کرد.

  • پرتاب موشک آرتمیس ۱ با نشت سوخت هیدروژن باز هم به تعویق افتاد

این نشتی در یک «قطع‌کننده‌ی فوری» رخ داد که مرحله‌ی مرکزی SLS را به یک لوله‌ی سوخت آمده از برج پرتاب، متصل می‌کند.

مقامات ناسا پس از چند روز تجزیه‌وتحلیل این موضوع اعلام کردند که تیم آرتمیس ۱ تصمیم گرفته است که عایق‌بندی این بخش را تعویض کند.

این کار نه در ساختمان مونتاژ، بلکه بر سکوی ۳۹B مرکز فضایی کندی، که مجموعه‌ی موشک و فضاپیما از سه هفته پیش در آن مستقر شده‌اند، انجام خواهد شد.

مقامات ناسا در به‌روزرسانی مأموریت خاطرنشان کردند: «هرچند انجام کار روی سکوی پرتاب، مستلزم آن است که تکنسین‌ها با ایجاد یک محفظه در اطراف محل کار خود، از سخت‌افزار در برابر آب‌وهوا و شرایط محیطی دیگر محافظت کنند، اما از سوی دیگر به مهندسان امکان می‌دهد تا تعمیرات انجام شده را تحت شرایط برودتی یا فوق سرد آزمایش کنند.»

آن‌ها افزودند: «عیب‌یابی در سکو همچنین کمک می‌کند تا داده‌های بیشتری برای رفع مشکل جمع‌آوری شود. با این وجود ممکن است تیم‌های فنی موشک را به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (VAB) بازگرداندن تا کارهای اضافی دیگری را که به امکانات برودتی موجود در سکوی پرتاب نیاز ندارند، پیش ببرند.»

و حتی بدون تصمیم تیم‌های فنی هم ممکن است نیاز به بازگشت به ساختمان مونتاژ باشد. نیروی فضایی آمریکا گواهی «سیستم خاتمه‌ی پرواز» (FTS) مأموریت را که در صورت مشکل هنگام برخاست، موشک را نابود می‌کند، فقط برای ۲۵ روز صادر کرده است.

تبلیغات
ساختمان سازی - ساختمان و صنعت ساختمان
ساختمان سازی - ساختمان و صنعت ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

صدور گواهی تازه اما نیاز به آزمایش مجدد FTS دارد که فقط در ساختمان مونتاژ قابل انجام است.

هرچند ممکن است مقامات ناسا درخواست تمدید گواهینامه‌ی فعلی و معافیت از آزمایش مجدد را بدهند، اما هنوز مشخص نیست که آیا آن‌ها چنین کاری خواهند کرد یا خیر. آرتمیس ۱ پیش از این یکی از این معافیت‌ها را دریافت کرده است و گواهینامه‌ی آن از ۲۰ روز به ۲۵ روز تمدید شد.

توقف عملیات روز شنبه دومین مورد برای آرتمیس ۱ بود. اولین مورد، که ۲۹ آگوست (۷ شهریور) رخ داد، پس از آن صورت گرفت که اندازه‌گیری‌ها نشان داد یکی از چهار مرحله‌ی موتور به دمای فوق سرد مناسب برای پرتاب نمی‌رسد.

تیم مأموریت اما خیلی زود دریافت که خوانش نادرست یکی از حسگرهای دمایی باعث این اشتباه شده است و بنابراین تصمیم گرفت که تلاش دوباره‌ای داشته باشد.

در آن زمان هم نشت سوخت LH2 شناسایی شد، اما بسیار این مورد بسیار کوچک‌تر از موردی بود که متخصصان اکنون روی آن کار می‌کنند.

این مأموریت دارای دو دوره‌ی پرتاب در دو ماه آینده است. اولی از ۱۹ سپتامبر تا ۴ اکتبر (۲۸ شهریور تا ۱۲ مهر) و دومی از ۱۷ اکتبر تا ۳۱ اکتبر (۲۵مهر تا ۹ آبان) خواهد بود. اما در صورت بازگشت به ساختمان مونتاژ، پرتاب در بازه‌ی ۱۹ سپتامبر تا ۱۹ اکتبر (۲۸ شهریور تا ۲۷ مهر) ممکن نخواهد بود.

عکس کاور: مجموعه‌ی موشک و فضاپیمای مأموریت آرتمیس ۱ بر سکوی پرتاب
Credit: NASA

منبع: Space

/*/ .

.


بازنشر از : digimag