مهران محمدی امین

استقامت اکنون قرار است نمونه‌های موجود در لوله‌های خود را در محلی به نام Three Forks ذخیره کند تا آماده بازگشت به زمین شوند.

1401\08\07 22:28:15


ناسا محل ذخیره‌سازی نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد استقامت را مشخص کرد

استقامت اکنون قرار است نمونه‌های موجود در لوله‌های خود را در محلی به نام Three Forks ذخیره کند تا آماده بازگشت به زمین شوند.

نزدیک به دو سال است که مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا حاشیه غربی دهانه جیزرو را برای جمع‌آوری سنگ و تصویربرداری از سطح سیاره، کاوش می‌کند.

هدف اصلی این مریخ‌نورد جمع‌آوری نمونه‌های سنگی از مریخ است که می‌توان آن‌ها را روی سطح سیاره ذخیره کرد و سپس در سال 2033 برای بررسی‌های بیشتر به زمین آورد. اکنون تیم مریخ‌نورد در ناسا سرانجام نقطه مناسب برای ذخیره‌سازی اولین نمونه‌های خود را انتخاب کرده‌اند.

سوال اصلی دانشمندان ناسا این است که آیا حیات در مریخ وجود داشته یا خیر و به همین دلیل مریخ‌نورد استقامت چند سال گذشته را در دهانه جیزرو، جایی که زمانی آب در آن جریان داشته، سپری کرده است. نمونه‌های سنگ برای بررسی این سوال و همچنین درک بهتر ساختار زمین‌شناسی سیاره و نحوه تغییر آن در طول زمان بسیار مهم هستند.

اعتقاد بر این است که میلیاردها سال پیش، دهانه جیزرو دریاچه‌ای بوده که از دلتای رودخانه تعذیه می‌کرده است.

دانشمندان فکر می‌کنند که اگر حیات در مریخ وجود داشته، احتمالا در مناطقی مانند دلتای جیزرو آن را پیدا خواهند کرد.

مکان ذخیره‌سازی نمونه‌های جمع‌آوری شده مریخ نورد استقامت

مکان فعلی استقامت (ستاره) در کنار منطقه بارگیری نمونه‌ها (Three Forks)

Perseverance نمونه‌های سنگی جمع‌آوری شده از لبه غربی جیزرو را در لوله‌های نمونه خود ذخیره می‌کند و قرار است آن‌ها را در یک منطقه صاف و بدون مانع به نام Three Forks رها کند. تاکنون مریخ نورد استقامت بیش از 12 کیلومتر روی مریخ سفر کرده و 14 نمونه سنگ و هوا جمع‌آوری کرده است.

«توماس زوربوشن»، معاون مدیر علمی ناسا در بیانیه منتشر شده توسط وب‌سایت آژانس فضایی اروپا (ESA) گفت:

«ناسا و ESA منطقه پیشنهادی و نمونه‌های مریخ که قرار است ماه آینده در این محل مستقر شوند را بررسی کرده‌اند. هنگامی که اولین لوله روی سطح قرار گیرد، لحظه‌ای تاریخی در اکتشافات فضایی خواهد بود.»

ماموریت بازآوری نمونه مریخ (MSR) تقریبا ساده به نظر می‌رسد.

ابتدا یک فضاپیما به مریخ پرتاب شده و جایی فرود می‌آید که نمونه‌های سنگی جمع‌آوری شده توسط Perseverance نگهداری می‌شوند و سپس آن‌ها را دریافت می‌کند. پس از آن، فضاپیما نمونه‌ها را برای تحویل نهایی به زمین، به فضاپیمای دیگری (Earth Return Orbiter) تحویل می‌دهد که بر فراز مریخ منتظر آن است.

. .


بازنشر از : دیجیاتو