مهران محمدی امین

هر آنچه که باید در مورد عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی بدانید مجموعه: متفرقه اينترنت و كامپيوتر آموزش عکاسی ماکرو  عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی چیست و چه کاربردی دارد

1401\06\16 14:22:24


هر آنچه که باید در مورد عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی بدانید

هر آنچه که باید در مورد عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی بدانید مجموعه: متفرقه اينترنت و كامپيوتر آموزش عکاسی ماکرو  عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی به عکس گرفتن از فاصله ای نزدیک از اجسام کوچک مانند حشرات، گل و گیاه و هر چیز کوچکی گفته می شود. این کار از فاصله ای نزدیک انجام می شود تا اثر حرکت و لرزش را به حداقل برسانند

هر آنچه که باید در مورد عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی بدانید مجموعه: متفرقه اينترنت و كامپيوتر آموزش عکاسی ماکرو    عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟ عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی به عکس گرفتن از فاصله ای نزدیک از اجسام کوچک مانند حشرات، گل و گیاه و هر چیز کوچکی گفته می شود.

این کار از فاصله ای نزدیک انجام می شود تا اثر حرکت و لرزش را به حداقل برسانند. بدین ترتیب عکسی با جزئیات کامل و کیفیتی خوب گرفته می شود. عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی تعریفی علمی تر از عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی را می توان بدین صورت ارائه داد که عکاسی ماکرو عکاسی با حسگری تقریبا هم اندازه با سوژه است. عکاسی ماکرو در گذشته نیاز به تجهیزات خاصی داشت و عکاسان حرفه ای از لنزهای ماکرو برای این کار استفاده می کردند. در حال حاضر حتی تلفن های همراه هوشمند معمولی نیز دارای تجهیزات عکاسی ماکرو هستند و می توان بوسیلۀ آنها نیز عکس های ماکروی با کیفیتی گرفت.   عکاسی ماکرو با تلفن هوشمند   عکاسی ماکرو با تلفن همراه هوشمند اغلب تلفن های هوشمند امروزی دارای چند دوربین هستند و هر دوربین نیز دارای لنز متفاوتی است که برای کار ویژه ای تعبیه شده است. این تلفن های هوشمند در کنار دوربین اصلی که لنز معمولی دارد از دوربین دیگری نیز برخوردار هستند که دارای لنز زاویه باز یا واید و حتی اولتراواید است و دوربین دیگرشان دارای لنزی از نوع تله فوتو است که برای عکاسی از فواصل دور با زوم کردن کاربرد دارد.   برای عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی باید از دوربینی استفاده کرد که بتواند روی اشیاء نزدیک فوکوس کند.

این فاصله ممکن است حتی به اندازۀ 2 سانتی متر یا کمتر باشد که فاصلۀ بسیار کمی است.   برخی از گوشی های با قیمت و امکانات متوسط و حتی ارزان دارای چنین دوربینی هستند اما این دوربین دوربین اصلی آنها نیست و حسگر آن دارای رزولوشن پایینی است. عکاسی ماکرو با چنین دوربین هایی عکس های با کیفیتی تولید نمی کند اما برخی از گوشی های میان رده دارای دوربین هایی با رزولوشن بالا هستند که عکس های با کیفیتی می تواند با آنها گرفت.   دوربین برخی از گوشی های هوشمند دارای لنز زاویه باز یا واید هستند که با کاهش فاصلۀ کانونی امکان فوکوس روی فاصلۀ کم را فراهم می آورند و می توان با آنها عکس های ماکروی با کیفیتی گرفت.   ماکروگرافی با گوشی های اندروید یا آیفون   عکاسی ماکرو با گوشی های اندروید یا آیفون علاوه بر اینکه تلفن همراه اندرویدی یا آیفون شما باید دارای دوربین همراه با لنز و قابلیت عکاسی ماکرو باشد، اپلیکیشن عکاسی ماکرو نیز باید باید روی آن نصب شده و حالت ماکروی آن فعال باشد. شرکت اپل در برخی گوشی های هوشمند خودش این قابلیت را اضافه کرده است و وقتی دوربین این گوشی ها خیلی به سوژه خیلی نزدیک می شود این تلفن های همراه هوشمند به صورت اتوماتیک حالت عکاسی ماکرو را فعال می کنند. البته تا نسخۀ 15.1 سیستم عامل ios از طریق تنظیمات نمی توان این حالت را به صورت دستی کنترل کرد.   قابلیت مشابهی در بعضی از تلفن های هوشمند دیگر نیز وجود دارد.

برای مثال در تلفن همراه هوشمند گلکسی اس 21 اولترا سامسونگ اگر از دوربین واید استفاده کنید، وقتی فاصلۀ دوربین با سوژه بسیار کم باشد حالت بهینه سازی فوکوس یا فوکوس انهنسر فعال می شود که چیزی شبیه به حالت عکاسی ماکرو در دوربین های تخصصی ماکروگرافی است.   اگر در اپلیکیشن پیشفرض تلفن همراه گزینه ای به نام عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی وجود ندارد می توانید از اپلکیشن های تخصصی و حرفه ای مانند اوپن کمرا برای تنظیم دستی فوکوس استفاده کنید.   اپلیکیشن های زیادی برای عکاسی ماکرو در گوگل پلی استور وجود دارند که می توانید آنها را امتحان کنید. اگر تلفن همراه هوشمند تان فاقد لنز عکاسی ماکرو است می توانید با دوربین اصلی و از فاصلۀ دورتر عکس بگیرید تا امکان فوکوس فراهم شود و پس از اینکه عکس برداری کردید باید عکس را برش دهید و سوژه را از بقیۀ بخش های آن جدا کنید.   تنظیمات عکاسی ماکرو    تنظیمات عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی یکی از محدودیت های عکاسی ماکرو عمق کم میدان دید است. عمق میدان به معنای فاصلۀ هر چیز موجود در جلو و پشت سوژۀ اصلی در حالت فوکوس دوربین است. این فاصله در حالت عکاسی ماکرو خیلی کم است و باعث تار شدن تصویر می شود.

تبلیغات
نمایندگی یخچال سامسونگ تهران
نمایندگی یخچال سامسونگ تهران

24تعمیر ارائه خدمات تعمیر و نصب محصولات سامسونگ در تهران با تعرفه نمایندگی .

اما این محدودیت عمق میدان دید فایده ای هم دارد زیرا می تواند توجه بیننده را به طور کامل به سوژه جلب کند.   ویژگی دوم در عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی زمان نور دهی زیاد است. زمان نور دهی به مدت زمانی می گویند که شاتر دوربین عکاسی برای ثبت کردن تصویر باز می ماند. کوچک بودن دیافراگم در حالت ماکرو باعث می شود تا شاتر این نور دهی را جبران کند.   اگر در زمان عکاسی دست ثابت نباشد یا سوژه بنا به دلایل مختلف حرکت کند، تصویر ثبت شده تار خواهد شد.

باید دقت شود که دوربین را پس از عکاسی از حالت ماکرو خارج کنیم تا از تار شدن عکس های بعدی جلوگیری شود.   تنظیم دوربین به صورت ماکرو در برخی از دوربین ها به طور مستقل انجام می شود و حالت ماکرو در دوربین های دیگر ممکن است به صورت مکمل حالت های دیگر فعال شود که در این دوربین ها انتخاب گزینۀ پرتره در اپلیکیشن دوربین می تواند بهترین گزینه برای عکاسی ماکرو باشد.   بزرگ نمایی در عکاسی ماکرو   بزرگ نمایی در عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی اندازه و بزرگی و کوچکی سوژه در سنسور دوربین در عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی مسئله بسیار مهمی است. بزرگ نمایی به معنای نسبت اندازۀ سوژه در دوربین و در دنیای واقعی است. اگر این نسبت یک به یک باشد، در این حالت اندازۀ سوژه را به اصطلاح «اندازۀ زندگی» می نامند.

برای مثال هنگام عکاسی ماکرو از چیزی به اندازۀ یک سانتی متر اگر اندازۀ تصویر آن روی دوربین هم یک سانتی متر باشد یعنی با اندازۀ واقعی از آن عکس برداری کرده اید.   لنز ماکرو در ماکروگرافی   لنز ماکرو در عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی برای عکس برداری با فاصلۀ بسیار نزدیک از سوژه از لنز های ماکرو استفاده می شود. اکثر تصاویری که از فاصلۀ 30 سانتی متری و کمتر عکس برداری شده اند از تکنیک عکاسی ماکرو برای ثبت آنها استفاده شده است.   دوربین هایی که قابلیت چنین بزرگ نمایی ای را ندارند از لنز ماکرو برخوردار نیستند. فاصلۀ فوکوس برای لنز های ماکرو چیزی حدود 8 تا 12 اینچ است.

فاصلۀ فوکوس لنز های ماکرو تنها تفاوت آنها با سایر لنز های عکاسی نیست بلکه توانایی این لنز ها در مرتبط کردن فاصلۀ فوکوس کم با طول بلند کانونی ویژگی متفاوت مهم تری است که ثبت تصاویر با بزرگ نمایی بیشتر را برای عکاسان فراهم می آورد.   کاربردهای عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی عکاسان به لطف تکنیک عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی توانسته اند عکس های زیادی از گیاهان، حیوانات و حشرات کوچک بگیرند که دید ما را نسبت به جهان موجودات کوچک تر باز تر کرده است. تکنیک عکاسی ماکرو در بسیاری از زمینه های علمی و تحقیقاتی همچون پزشکی و علوم مختلف دیگر می تواند مورد استفاده قرار گیرد ضمن اینکه برای علاقه مندان به عکاسی نیز بسیار جذاب است.   گردآوری: بخش کامپیوتر و اینترنت     { . .


بازنشر از : بیتوته