مهران محمدی امین

احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که چرا وقتی یک هارد ۱ ترابایتی را به ویندوز وصل می‌کنید، ظرفیت آن را کمتر نشان می‌دهد و این موضوع برای سایر حافظه‌ها مانند فلش مموری هم اتفاق م

1401\08\07 20:53:18


چرا در ویندوز ظرفیت هارد و حافظه کمتر نشان داده می‌شود؟

احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که چرا وقتی یک هارد ۱ ترابایتی را به ویندوز وصل می‌کنید، ظرفیت آن را کمتر نشان می‌دهد و این موضوع برای سایر حافظه‌ها مانند فلش مموری هم اتفاق می‌افتد

احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که چرا وقتی یک هارد ۱ ترابایتی را به ویندوز وصل می‌کنید، ظرفیت آن را کمتر نشان می‌دهد و این موضوع برای سایر حافظه‌ها مانند فلش مموری هم اتفاق می‌افتد.

در این ویدیو به دلیل این اتفاق می‌پردازیم.

تولیدکننده‌ی تجهیزات ذخیره‌سازی، ظرفیت این محصولات را بر مبنای دستگاه شمارش ده‌تایی مشخص می‌کنند. در این سیستم همانطور که احتمالا می‌دانید، هر هزار کیلوبایت معادل یک مگابایت است و هر هزار مگابایت معادل یک گیگابایت و الی آخر. این یعنی هر ۱ ترابایت برابر با هزار میلیارد بایت است.

اما ویندوز برای بررسی اطلاعات هارد و انواع حافظه از دستگاه شمارش دوتایی استفاده می‌کند.

به زبان ساده در سیستم شمارش دوتایی، هر ۱۰۲۴ بایت معادل ۱ کیلوبایت است. به دلیل همین تفاوت در سیستم شمارش، ویندوز ظرفیت انواع حافظه‌ها و هارد‌ها را کمتر نشان می‌دهد. در این زمینه باید به سیستم‌عامل macOS اشاره کنیم که از سیستم شمارش ده‌تایی استفاده می‌کند و در نتیجه ظرفیت هاردها و حافظه‌ها را مطابق با انتظار کاربر نشان می‌دهد.

.

.


بازنشر از : digimag