مهران محمدی امین

مشکلات باتری یکی از چالش‌های اصلی کاربران گوشی‌های هوشمند هستند؛ اما خوشبختانه روش‌هایی برای مدیریت و رفع آن‌ها وجود دارد.

1401\11\25 14:54:10


چگونه مشکلات باتری گوشی‌های اندرویدی را رفع کنیم؟

مشکلات باتری یکی از چالش‌های اصلی کاربران گوشی‌های هوشمند هستند؛ اما خوشبختانه روش‌هایی برای مدیریت و رفع آن‌ها وجود دارد.

بروز ایراد برای باتری دستگاه‌های مبتنی بر اندروید می‌تواند بسیار دردساز باشد و حتی استفاده روزمره از آن را هم به چالش جدی تبدیل کند.

اگرچه معمولاً راهکار اساسی برای رفع مشکل باتری گوشی، تعویض آن است؛ اما می‌توان با برخی ترفندها، عمر آن را افزایش داد و مشکلات بروز کرده را هم برطرف کرد. در مطلب پیش‌رو به سراغ توضیح چنین مواردی برای موبایل‌های اندرویدی خواهیم رفت.

رفع مشکل باتری گوشی اندرویدی

باتری یکی از قطعات مصرفی در انواع مختلف دستگاه‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که پس از سپری کردن عمر مفید آن، نیاز به تعویض دارد. با این حال اگر یک گوشی اندرویدی جدید خریداری کرده‌اید که در حد انتظار شما امکان شارژدهی ندارد، می‌توانید از برخی راهکارها به منظور استفاده طولانی‌تر از باتری، کمک بگیرید.


جعبه ابزار: معرفی بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت دما برای اندروید

جعبه ابزار: معرفی بهترین برنامه‌های پایش و تست عملکرد باتری دستگاه‌های اندرویدی


دیر شارژ شدن باتری گوشی‌های هوشمند یکی از دیگر از معضلات رایج برای دارندگان این دستگاه‌ها است که خوشبختانه راه‌حل‌های برای رفع آن وجود دارد.

در پایین به تعدادی از شایع‌ترین مشکل های باتری گوشی های اندرویدی به همراه نحوه برطرف کردن آن‌ها، اشاره شده است.

۱. مشکل دیر شارژ شدن باتری گوشی

وقتی که باتری یک گوشی اندرویدی دیر شارژ می‌شود، معمولاً دستگاه و باتری سالم هستند و مشکل اصلی از کابل شارژ، شارژر یا درگاه USB موبایل ناشی می‌شود. برای همین بهتر است ابتدا یک کابل یا شارژر متفاوت را جهت اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها، مورد استفاده قرار دهید.

همچنین می‌توانید به روش‌های گوناگونی اقدام به تمیز کردن درگاه شارژ موبایل خود کنید.

مشکل باتری گوشی

اگر دستگاه شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، بهتر است مطمئن شوید که شارژر مورد استفاده هم امکان ارائه توان خروجی لازم را دارد. برای مثال اگر موبایل شما از شارژ سریع ۳۰ وات پشتیبانی به عمل آورد،‌ اما شارژر آن حداکثر توان ۲۰ وات را در اختیار داشته باشد، باتری دستگاه هم با سرعت ۲۰ وات شارژ خواهد شد. درحالی که اگر از یک شارژر ۴۰ وات برای شارژ موبایل یا تبلت خود استفاده کنید، باتری همچنان با توان ۳۰ وات به شارژ شدن ادامه خواهد داد.

در صورتی که موارد گفته شده در بالا را بررسی کردید، اما مشکل همچنان پابرجا بود، می‌توانید به معیوب بودن باتری یا خود گوشی شک کنید.

در این حالت چند راه پیش رو دارید. در حالت اول دستگاه را به صورت Safe Mode بوت کنید تا از اجرای اپلیکیشن‌های جانبی خودداری شود. اگر مشکل برطرف شد، می‌توانید نسبت به معیوب بودن نرم‌افزار اصلی یا برنامه‌های نصب شده روی دستگاه اطمینان کسب کنید.

نهایتاً اگر باز هم نتوانستید منشاء مشکل را بیابید، می‌توانید سرعت شارژ دستگاه را در حالت خاموش امتحان کنید یا این که آن را به مرکز تعمیر دستگاه‌های هوشمند ببرید.

۲. مشکل شارژدهی کم باتری گوشی

یکی دیگر مشکل های باتری گوشی های اندرویدی، خالی شدن سریع شارژ دستگاه است. اگرچه این حالت هنگام استفاده از بازی‌های سنگین یا برخی اپلیکیشن‌های خاص مثل اینستاگرام طبیعی است؛ اما نباید در شرایط دیگر رخ دهد.

در صورتی که حالت Adaptive Battery را روی دستگاه خود فعال کرده‌اید اما هنوز با این مشکل مواجه هستید، بهتر است طبق مراحل زیر، میزان مصرف باتری موبایل خود را توطس هر اپلیکیشن بررسی کنید.

  • به قسمت تنظیمات (Settings) دستگاه خود بروید و وارد بخش Battery شوید.
  • در ادامه گزینه Battery Usage را انتخاب کنید.
  • در صفحه Battery Usage می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌ها به ترتیب میزان استفاده باتری از زمان آخرین شاژر کامل را در اختیار داشته باشید.
مشکل باتری گوشی
  • اپلیکیشن‌های پرمصرف اما غیرضروری را انتخاب کرده تا وارد صفحه مختص به هر کدام شوید.
  • اکنون می‌توانید گزینه Force stop را برای متوقف کردن اجرای برنامه یا غیرفعال کردن آن بزنید.
  • همچنین می‌توانید اپ‌ها را روی حالت Optimized یا Restricted قرار دهید تا هنگام عدم استفاده از گوشی، شارژ کمتری مصرف کنند.
مشکل باتری گوشی

شما می‌توانید تنظیمات دیگر را هم جهت رفع مشکل باتری گوشی اندرویدی خود تغییر دهید. برای مثال با رفتن به قسمت تنظیمات و ورود به بخش Display می‌توانید حالت Adaptive Brightness را فعال کنید که نور صفحه نمایش را با توجه به روشنایی محیط تنظیم می‌کند. برای فعال کردن ویژگی ذخیره باتری هم می‌توانید از تنظیمات به قسمت Battery رفته و گزینه Battery Saver را روی حالت فعال قرار دهید.

این دو مورد تاثیر بسزایی روی کاهش مصرف باتری و افزایش شارژدهی آن خواهند داشت.

۳. کم شدن شارژ هنگام عدم استفاده

بسیاری از کاربران نسبت به از دست دادن میزان زیادی از شارژ باتری دستگاه اندرویدی خود هنگام عدم استفاده از آن، گله دارند. باید توجه داشته باشید که میزان مصرف شارژ استاندارد برای گوشی‌های هوشمند امروزی هنگام عدم کار بین ۰.۵ تا ۱.۵ درصد در هر ساعت، طبیعی قلمداد می‌شود.

اگر دستگاه شما در هر ساعت بیشتر از ۳ درصد شارژ کم می‌کند، بهتر است راهکار زیر را امتحان کنید.

ابتدا موبایل خود را روی حالت پرواز (Airplane Mode) قرار دهید تا اتصال آن از شبکه همراه قطع شود. این حالت موجب می‌شود تا بسیاری از اپلیکیشن‌ها از اجرای خودکار مجدد در پس‌زمینه خودداری کنند؛ در نتیجه احتمالاً شارژ کمتری هنگام عدم استفاده از دستگاه مصرف می‌شود. البته باید توجه داشت که هنگام فعال بودن حالت مذکور، امکان دریافت تماس یا پیام را نخواهید داشت.

برای فعال کردن حالت پرواز در دستگاه‌های اندرویدی طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • وارد بخش تنظیمات گوشی یا تبلت خود شده و بخش Network & internet را باز کنید.
  • در ادامه گزینه Airplane mode را روی حالت فعال قرار دهید.
  • البته می‌توانید از پنل دسترسی سریع هم اقدام به فعال کردن این ویژگی که با آیکن هواپیما مشخص است، کنید.
مشکل باتری گوشی

اگر روش گفته شده در بالا کارساز واقع شد، احتمالا باید برخی از اپلیکیشن‌های پرمصرف که در پس‌زمینه به شکل مداوم فعال هستند را حذف یا غیرفعال کنید. برای مشاهده لیست برنامه‌های نصب شده روی گوشی‌های اندرویدی و مدیریت آن‌ها، می‌توانید از قسمت تنظیمات به بخش Apps مراجعه کنید. در صفحه اختصاصی هر برنامه با زدن گزینه Battery حالت Restricted را فعال سازید یا این که آن‌ها را به طور کلی حذف کنید.

محدود کردن فعالیت اپ‌ها در پس‌زمینه ممکن است روی دریافت و نمایش نوتیفیکیشن‌های جدید تاثیر داشته باشد.

۴. باد کردن باتری دستگاه

اگر باتری گوشی یا تبلت اندرویدی شما از حالت عادی بزرگ‌تر شود یا به اصطلاح باد کرده باشد، بهتر است سریعاً استفاده از آن را متوقف کنید. بهتر است دستگاه را در محیطی به دور از سایر افراد و اشیاء قابل اشتعال رها کنید تا شارژ آن به مرور خالی شود.

سپس گوشی را به یک تعمیرگاه ببرید تا باتری آن را تعویض نمایند. البته اگر وقت و حوصله کافی داشته باشید، می‌توانید با دنبال کردن آموزش‌های موجود در اینترنت، خودتان هم اقدام به تعویض باتری کنید؛ اما این فرایند کمی زمان‌بر است و احتمال آسیب به دستگاه در حین آن هم وجود دارد.

مشکل باتری گوشی

توجه داشته باشید که ظرفیت باتری دستگاه‌های هوشمند به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و ممکن است مثل روز اول نتوانند شارژ نگه دارند. معمولاً توصیه می‌شود برای افزایش عمر مفید باتری، شارژ آن‌ را بین ۲۰ الی ۸۰ درصد نگه دارید و شارژ بیش از حد یا خالی شدن کامل باتری خودداری کنید.

در تنظیمات برخی از دستگاه‌های اندرویدی، گزینه‌ای برای جلوگیری از شارژ کامل باتری در نظر گرفته شده است.

۵. مشکل گرم شدن باتری گوشی

داغ شدن باتری گوشی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و بهتر است پیش از هرکاری، دلیل آن را تشخیص دهید؛ اما رفع آن ممکن است چندان ساده نباشد. اجرای اپ‌ها در پس‌زمینه، فشار آوردن به سخت‌افزار، برنامه‌های بهینه‌سازی نشده و مشکلات شارژ از دلایل رایج داغ شدن باتری محسوب می‌شوند که در پایین بیشتر درباره آن‌ها توضیح داده شده است.

  • گرم شدن باتری هنگام بازی معمولاً به دلیل فشار روی سخت‌افزار رخ می‌دهد.

    به این منظور می‌توانید از طریق تنظیمات بازی اقدام به کاهش کیفیت تصویر یا نرخ فریم کنید تا باتری کمتری مصرف شود. البته این گزینه‌ها بیشتر در بازی‌های پیشرفته دیده می‌شوند و ممکن است در عناوین دیگر خبری از آن‌ها نباشد. معمولاً نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و کمترین تنظیمات گرافیکی ممکن می‌تواند مشکل را برطرف سازد.

  • گرم شدن باتری هنگام استفاده از اپلیکیشن بیشتر به دلیل عدم بهینه‌سازی مناسب آن از سوی توسعه‌دهنده صورت می‌گیرد.

    همچنین اجرای برخی از برنامه‌های سنگین در پس‌زمینه به صورت پیوسته هم می‌توانند دمای باتری را افزایش دهند. همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات گوشی یا تبلت خود، فعالیت چنین برنامه‌هایی را در پس‌زمینه محدود کنید.

  • گرم شدن باتری هنگام شارژ پدیده‌ای عادی است؛ اما اگر فراتر از دمای طبیعی باشد، می‌توانید یک مشکل جدی باتری گوشی شمرده شود. علت‌های اصلی بروز این پدیده، کابل شارژ یا شارژر معیوب است و در برخی موارد هم درگاه شارژ دستگاه مشکل دارد.

    شارژ کردن گوشی هنگام خاموش بودن آن هم یکی دیگر از راهکارهای موقت برای جلوگیری از داغ شدن باتری هنگام شارژ به شمار می‌رود.

مشکل باتری گوشی

در آخر باید تاکید کنیم که گرم شدن باتری گوشی به صورت مداوم، می‌تواند تاثیر چشمگیری روی عمر مفید و ظرفیت کلی آن در بلند مدت داشته باشد؛ پس بهتر است حتماً نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. استفاده از برنامه‌های پایش باتری هم می‌تواند در مواردی مفید واقع شود. برای اطلاع از میزان سلامت باتری دستگاه خود هم می‌توانید از مطالب «آموزش تست باتری گوشی شیائومی» و «آموزش تست باتری گوشی سامسونگ» کمک بگیرید.

سوالات متداول

چگونه عمر باتری گوشی‌های اندرویدی را افزایش دهیم؟

با جلوگیری از گرم شدن بیش از حد باتری و نگه داشتن شارژ آن بین بازه ۲۰ الی ۸۰ درصد می‌توانید عمر مفید باتری را افزایش دهید.

چگونه مشکل باتری گوشی های اندرویدی را برطرف کنیم؟

توقف اجرای برنامه‌های پرمصرف در پس‌زمینه و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد باتری می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت و شارژدهی آن داشته باشد.

رایج ترین مشکل های باتری گوشی های اندرویدی کدام هستند؟

دیر شارژ شدن، شارژدهی نامناسب، کاهش ظرفیت کلی، گرم شدن بیش از حد و باد کردن از جمله مشکلات اصلی باتری‌های دستگاه‌های اندرویدی به شمار می‌روند.

چگونه از گرم شدن بیش از حد باتری گوشی‌های اندرویدی جلوگیری کنیم؟

متوقف کردن اجرای برنامه‌های پرمصرف در پس‌زمینه و استفاده از شارژر و کابل مناسب می‌تواند از گرم شدن زیادی باتری حین شارژ جلوگیری به عمل آورد.

<>
.

.


بازنشر از : دیجیاتو