مهران محمدی امین

خرید لپ‌تاپ کار راحتی نیست زیرا باید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، دنبال بهترین مشخصات ممکن بگردید

1401\06\23 20:29:11


یک لپ‌تاپ مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

خرید لپ‌تاپ کار راحتی نیست زیرا باید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، دنبال بهترین مشخصات ممکن بگردید

خرید لپ‌تاپ کار راحتی نیست زیرا باید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، دنبال بهترین مشخصات ممکن بگردید.

در این میان برای برخی کاربران این سوال ایجاد می‌شود که یک‌ لپ‌تاپ مناسب و باکیفیت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این زمینه یک پاسخ مستقیم سرراست وجود ندارد و هر شخصی با توجه به نیازهای خود می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی را برای این پرسش مطرح کند. اما در این زمینه معیارهای مشخصی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اول از همه به راحتی می‌توانیم ویژگی‌های یک لپ‌تاپ بد را مطرح کنیم. به عنوان مثال لپ‌تاپی با عمر باتری ۱ ساعته مطمئنا مدل خوبی نیست و اگر بوت شدن آن زمان زیادی طول بکشد، تجربه‌ی بدی را برای کاربران رقم می‌زند.

اما در رابطه با ویژگی‌های یک لپ‌تاپ مناسب با این قاطعیت نمی‌توانیم صحبت کنیم. زیرا مثلا شاید برای شما عمر باتری ۷ ساعته کافی باشد اما برای یک کاربر دیگری این عمر باتری یک مشکل بزرگ محسوب شود. کاربری که می‌خواهد با لپ‌تاپ خود بازی کند، به دنبال سیستم مجهز به گرافیک قدرتمند است ولی کاربر دیگری که صرفا می‌خواهد کارهای اداره را انجام دهد، چنین مشخصه‌ای هیچ اهمیتی نخواهد داشت.

لپ‌تاپ مناسب

اما در هر صورت اگر به دنبال خرید لپ‌تاپ معمولی هستید و نمی‌خواهید کار خاص و عجیب و غریبی با آن انجام دهید، در ادامه به مشخصه‌هایی می‌پردازیم که بهتر است هنگام خرید لپ‌تاپ به آن‌ها توجه کنید.

  • حداقل رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ برای نمایشگر: در حال حاضر برخی از لپ‌تاپ‌ها با نمایشگرهای مبتنی بر رزولوشن پایین‌تر از این مقدار به فروش می‌رسند که لپ‌تاپ‌های موردنظر اصلا مدل‌های خوبی محسوب نمی‌شوند.
  • وجود حداقل ۲ پورت و یک جک هدفون: ای کاش می‌توانستیم محدودیت بالاتری برای تعداد پورت‌ها تعیین کنیم اما واقعیت این است که این روزها بسیاری از بهترین مدل‌های لپ‌تاپ دارای فقط دو پورت USB-C و یک جک هدفون هستند.

    بنابراین لپ‌تاپ موردنظر شما باید حداقل چنین پورت‌هایی را داشته باشد.

  • فن‌های مفید و آرام: اگر فن لپ‌تاپ شما با باز کردن ۱۰ تب در مرورگر کروم سروصدای زیادی راه می‌اندازد، پس باید بگوییم که مدل خوبی نیست. اما اینکه فن لپ‌تاپ تا چه حد می‌تواند سروصدا ایجاد کند، بین کاربران مختلف نظر ثابتی وجود ندارد.
  • بک‌لایت کیبورد: اگر به هر دلیلی چاره‌ای جز کار کردن با لپ‌تاپ در محیط‌های تاریک ندارید، بک‌لایت کیبورد می‌تواند زندگی شما را تا حد زیادی ساده‌تر کند.

لپ‌تاپ مناسب

  • کلید‌های مبتنی بر مسافت حداقل ۱ میلی‌متر: اگرچه برخی کاربران به کیبورد‌های نسبتا تخت علاقه‌ی زیادی دارند، ولی واقعیت این است که مسافت کمتر از ۱ میلی‌متر برای کلید‌ها تجربه‌ی چندان خوبی را رقم نمی‌زند. در همین زمینه می‌توانیم به کیبورد‌های پروانه‌ای مک‌بوک‌ها اشاره کنیم که صدای کاربران زیادی را درآوردند و اپل در نهایت آن‌ها را کنار گذاشت.
  • عمر باتری حداقل ۷ ساعته برای لپ‌تاپ‌های معمولی: در سال ۲۰۲۲، ۵ ساعته بودن عمر باتری لپ‌تاپ دیگر قابل قبول نیست.

    بنابراین اگر دنبال خرید لپ‌تاپ هستید، مدل موردنظر باید عمر باتری حداقل ۷ ساعته ارائه کند.

  • پردازنده‌ی مفید: دیگر وقت آن رسیده که شرکت‌ها استفاده از پردازنده‌های بسیار ضعیف مانند سری Celeron اینتل را متوقف کنند. حتی برای کاربرانی که کار خاصی با لپ‌تاپ خود انجام نمی‌دهند، این پردازنده‌ها بسیار کند هستند.
  • رم و حافظه داخلی: برای لپ‌تاپ ویندوزی، باید حداقل از ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده کنید. این یعنی اگر قصد انجام افزایش حافظه داخلی را ندارید، به طور کامل از لپ‌تاپ‌های دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه دوری کنید.

بعد از مشخص کردن ویژگی‌های کلی، حالا نوبت آن است که ویژگی‌های مشخص‌تری را برای کاربردهای خاص اعلام کنیم:

ارتقا لپ‌تاپ

  • لپ‌تاپ خوب برای دانشگاه: اگر برای دانشگاه دنبال لپ‌تاپ هستید، در وهله‌ی اول باید به وزن آن توجه کنید.

    زیرا باید این لپ‌تاپ را برای ساعات زیادی حمل کنید و اگر سنگین باشد، احتمالا دچار کمر‌درد می‌شوید.

  • لپ‌تاپ خوب برای گیمینگ: اگر گیمر هستید، یک لپ‌تاپ گیمینگ خود باید بتواند برای بازی‌های موردنظر شما فریم‌ریت بالایی را ارائه دهد. اگرچه ویژگی‌هایی مانند کیفیت مانیتور و کیبورد هم اهمیت زیادی دارند، اما اگر لپ‌تاپ نتواند فریم‌ریت بالایی ارائه کند، دیگر مشخصات هم به چشم نمی‌آیند. اما این که چه مقدار فریم‌ریت کافی است، بستگی به نظر شما دارد.

در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید.

شاید برای شما سرعت پردازنده بیشترین اهمیت را دارد و اصلا به کیفیت نمایشگر توجه نشان نمی‌دهید. خوشبختانه در بازار لپ‌تاپ‌ها تنوع بسیار زیادی وجود دارد و اگر حداقل بودجه‌ی مناسبی را کنار گذاشته باشید، می‌توانید مدل‌های بسیار خوبی را بخرید.

  • راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی و دانش‌آموزی – شهریور ۱۴۰۱

منبع: The Verge

/*/ . .


بازنشر از : digimag