مهران محمدی امین

AMD مدتی قبل از پردازنده‌های سری Ryzen 7000 رونمایی کرد که همگی مبتنی بر معماری جدید Zen 4 هستند

1401\07\07 22:04:23


۶ نکته‌ی مهم در مورد پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 که باید بدانید

AMD مدتی قبل از پردازنده‌های سری Ryzen 7000 رونمایی کرد که همگی مبتنی بر معماری جدید Zen 4 هستند

AMD مدتی قبل از پردازنده‌های سری Ryzen 7000 رونمایی کرد که همگی مبتنی بر معماری جدید Zen 4 هستند.

این پردازنده‌ها از فناوری ساخت ۵ نانومتری بهره می‌برند و با گرافیک یکپارچه به دست کاربران می‌رسند. از طرف دیگر باید به استفاده از سوکت جدید AM5 و پشتیبانی از فقط رم‌های DDR5 اشاره کنیم.

روی هم رفته این پردازنده‌ها حرف زیادی برای گفتن دارند ولی قبل از اینکه به دنبال خرید آن‌ها باشید، باید به ۶ نکته‌ی مهم بپردازیم که بهتر است به این نکته‌ها توجه کنید.

Ryzen 9 7950X یک غول در عملکرد چند رشته‌ای است

Ryzen 7000

اگر به دنبال گرفتن رندرهای سنگین و دیگر کارهای این‌چنینی هستید، Ryzen 9 7950X می‌تواند به خوبی نیازهای شما را برطرف کند. در زمینه‌ی چند رشته‌ای در مقایسه با Core i9-12900K که سال گذشته عرضه شده، حدود ۳۷ تا ۶۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

اما نقطه ضعف این پردازنده مربوط به عملکرد تک هسته‌ای و برخی حوزه‌های خاص مثل یادگیری ماشینی و رمزگذاری است.

برای برخی برنامه‌ها مانند پریمیر پرو هم ۱۲۹۰۰K اینتل می‌تواند همچنان عملکرد بهتری ارائه کند.

مصرف برق بیشتر

Ryzen 7000

عملکرد خیره‌کننده‌ی پردازنده‌های سری Ryzen 7000 تا حدی نتیجه‌ی افزایش مصرف برق این پردازنده‌ها است. سوکت AM5 استفاده از برق بیشتری را امکان‌پذیر می‌کند و همین موضوع منجر به افزایش توان پردازنده‌های موردنظر شده است.

بنابراین اگر برای ساعات زیادی در طول روز از حداکثر توان این پردازنده‌ها استفاده کنید، در آخر ماه قبض برق شما بیشتر از حد معمول خواهد بود. مصرف برق Ryzen 9 5950X حدود ۱۰۵ وات است و ۷۹۵۰X حدود ۱۷۰ وات برق مصرف می‌کند.

این یعنی در صورت فعال‌سازی حالت Boost، مصرف برق پردازنده‌های موردنظر از این مقدار هم بیشتر خواهد شد. حداکثر انرژی ارائه شده از طرف سوکت به ۲۳۰ وات می‌رسد و این در حالی است که حداکثر مصرف انرژی سری Ryzen 5000 حدود ۱۴۲ وات بوده است.

بهینه شدن مصرف انرژی

Ryzen 7000

زمانی که پردازنده‌ها برق بیشتری را مصرف می‌کنند، با توجه به افزایش قیمت برق در کشورهای مختلف، استفاده‌ی بهینه از این برق دریافتی اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. خوشبختانه معماری Zen 4 نسبت به نسل قبلی در این زمینه عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌کند.

Ryzen 9 7950X در زمینه‌ی وظایف چند رشته‌ای، نسبت به Core i9-12900K می‌تواند کارهای موردنظر را سریع‌تر انجام دهد و از طرف دیگر برق کمتری مصرف کند.

البته در رابطه با بهینه بودن مصرف انرژی برای کارهای تک هسته‌ای، ۱۲۹۰۰K در بیشتر مواقع می‌تواند ۷۹۵۰K را شکست دهد. اما AMD یک قابلیت مفید به نام Eco Mode را ارائه داده که با فعال‌سازی آن در نرم‌افزار ارائه شده، مثلا مصرف انرژی ۷۹۵۰X و ۷۹۰۰X از ۱۷۰ وات به ۱۰۵ یا حتی ۶۵ وات کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه این کاهش مصرف انرژی تاثیر چندانی روی عملکرد تک رشته‌ای ندارد.

گران بودن مادربرد‌های AM5

Ryzen 7000

AMD بعد از سال‌ها استفاده از سوکت AM4، برای نسل جدید پردازنده‌های خود به بهره‌گیری از AM5 روی آورده است.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

AM5 با فناوری‌هایی مانند PCIe 5، DDR5 و USB4 سازگار است و در کل می‌تواند از همه نظر سرعت فوق‌العاده‌ای برای سیستم شما به ارمغان بیاورد.

اما در حال حاضر فقط می‌توانید از بین مادربرد‌های گران‌قیمت X670 و X670 Extreme دست به انتخاب بزنید که قیمت بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال می‌توانید در ادامه قیمت مانیتورهای MSI مبتنی بر این سوکت را مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید، ارزان‌ترین گزینه ۳۲۹ دلار قیمت دارد و برای خرید بهترین مدل هم باید ۱۳۰۰ دلار بپردازید.

همانطور که گفتیم پردازنده‌های سری Ryzen 7000 فقط از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌کنند که این رم‌ها هم اصلا ارزان نیستند.

به عنوان مثال برای خرید یک رم ۳۲ گیگابایتی DDR5 با سرعت ۶۰۰۰ مگاهرتز باید ۲۳۰ دلار بپردازید. این در حالی است که رم ۳۲ گیگابایتی DDR4 با سرعت ۳۶۰۰ مگاهرتز حدود ۱۱۵ دلار قیمت دارد. در ضمن به‌زودی حافظه‌های SSD مبتنی بر PCIe 5 راهی بازار می‌شوند که این حافظه‌ها هم بدون شک قیمت بسیار بالایی خواهند داشت.

بنابراین کاربرانی که برای خرید مادربرد نمی‌خواهند متحمل هزینه‌ی زیادی شوند، باید مدتی صبر کنند تا مادربرد‌های مدل B650 و B650 Extreme راهی بازار شوند.

فعالیت بدون مشکل در دمای ۹۵ درجه‌ای

با گشت و گذار در سایت‌های مختلفی احتمالا با افرادی روبرو می‌شوید که به شدت نگران داغ شدن پردازنده‌ی سیستم خود هستند.

بدون شک وقتی دمای یک پردازنده از حدی بالاتر می‌رود، عملکرد آن دچار افت می‌شود. همچنین برخی افراد هم نگران کاهش عمر پردازنده‌ی سیستم خود به دلیل داغی بیش از حد هستند.

اما اگر دمای پردازنده‌های سری Ryzen 7000 تحت فشار شدید به حدود ۹۵ درجه برسند، لازم نیست چندان نگران باشید. خود AMD در این زمینه می‌گوید که پردازنده‌های موردنظر در این دما هم بدون مشکل کار می‌کنند.

بنابراین حتی اگر هم از طریق روش‌های مختلف به دنبال کاهش دمای آن‌ها هستید، اما در کل لازم نیست چندان نگران این موضوع باشید.

تهدید جدی از طرف پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل

سال‌های گذشته مدت‌ها بعد از معرفی پردازنده‌های AMD، اینتل پردازنده‌های جدید خود را رونمایی می‌کرد. اما امسال دقیقا در همان روزی که پردازنده‌های جدید AMD راهی بازار شدند، اینتل از نسل ۱۳ پردازنده‌های خود رونمایی کرد. یکی از این پردازنده‌ها که قرار است اوایل ۲۰۲۳ به دست کاربران برسد، بدون نیاز به اورکلاک می‌تواند سرعت فوق‌العاده‌ی ۶ گیگاهرتزی را ارائه کند.

از طرف دیگر پردازنده‌ی پرچم‌دار Core i9-13900K نسبت به نسل قبلی در زمینه‌ی تک رشته‌ای و چند رشته‌ای به ترتیب ۱۵ و ۴۱ درصد سرعت بیشتری ارائه می‌کند.

بنابراین با توجه به اعداد ارائه شده، این پردازنده در زمینه‌ی چند رشته‌ای عملکرد مشابه ۷۹۵۰X دارد ولی برای تک رشته‌ای حدود ۱۰ درصد سرعت بیشتری به کاربران ارائه می‌دهد.

با وجود اینکه امسال مصرف انرژی پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل بالاتر از پردازنده‌های Ryzen 7000 است، اما اینتل مدعی شده که ۱۳۹۰۰K با مصرف ۶۵ وات، همان عملکرد ۲۴۱ واتی ۱۲۹۰۰K را به ارمغان می‌آورد. طی روزهای آینده در مورد تفاوت‌های بین این دو سری از پردازنده‌ها می‌توانیم با قاطعیت و آمار دقیق‌تری صحبت کنیم.

  • اینتل از پردازنده‌های نسل ۱۳ رونمایی کرد

منبع: PcWorld

/*/ . .


بازنشر از : digimag