مهران محمدی امین

مصطفی تاجزاده حمیدرضا جلالی شورای شهر لواسان اکبر طبری بررسی پرونده‌های شش

1401\06\23 20:39:53


آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی. از دستگیری شیطان‌پرستان تا پرونده‌های جاسوسان فرانسوی، حاتمی و تاج

بررسی پرونده‌های شش ماه اخیر بیانگر افزایش پرونده‌هایی است که برخی از آنها با فشار افکار عمومی و با محتوای اجتماعی تشکیل شده و در جریان رسیدگی قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ پرونده‌هایی قضائی که در نیمه نخست امسال در دستگاه قضا تشکیل شد، بر خلاف سال گذشته که بیشتر رنگ و بوی اقتصادی و سیاسی داشتند، به نظر می‌رسد بیشتر از نوع پرونده‌هایی با رگه‌های اجتماعی است.

با مرور پرونده‌های قضائی در ۶ ماه اخیر امسال می‌توان گفت برخی از پرونده‌های مهم در یک قدمی تعیین تکلیف نهایی قرار گرفتند که برخی از آنها پرونده‌های کثیرالشاکی است. نکته قابل توجه در رابطه با برخی پرونده‌هایی که هم در شش ماه اخیر امسال تشکیل شدند این است که در مقایسه با سال‌های گذشته، پرونده‌هایی با رنگ و بوی اجتماعی از جمله جرایم خشن جای پرونده‌های سیاسی و اقتصادی را گرفته است. در جدول زیر آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضائی را می‌توان دید: نام و عنوان پرونده آخرین وضعیت ۱ پرونده حادثه حرم رضوی اجرای حکم اعدام ضاربان ۲ پرونده گروگانگیری آجودانیه مفتوح در دادسرا / انتقال متهم به زندان ۳ پرونده متروپل صدور حکم برای متهمان ۴ پرونده پتروشیمی میانکاله توقف اجرای پتروشیمی ۵ پرونده کودک جان باخته در آمبولانس مفتوح در دادسرا ۶ پرونده زورگیری اتوبان نیایش صدور حکم اعدام ۷ پرونده میلاد حاتمی افساد فی الارض / در انتظار رسیدگی ۸ پرونده‌های مهدی تاج در جریان رسیدگی ۹ پرونده سرقت طلای زنان در شهریار اعدام زورگیر ۱۰ پرونده سرقت از بانک ملی ایران مفتوح، در جریان اعاده اموال مسروقه ۱۱ پرونده شرکت کروز نقص در پرونده / در انتظار تعیین تکلیف ۱۲ پرونده باند قاچاق دختران ایرانی صدور حکم اعدام برای سرکرده باند ۱۳ پرونده مصطفی تاج زاده برگزاری دادگاه ۱۴ پرونده سید مهدی میر سلیم صدور حکم ۵ سال حبس ۱۵ پرونده جاسوسان فرانسوی در حال رسیدگی ۱۶ پرونده حسن رعیت صدور حکم قطعی از سوی دیوان عالی ۱۷ پرونده فساد زنگنه برگزاری دادگاه ۱۸ پرونده دستگیری یک گروه شیطان پرستی مفتوح در مرحله تحقیقات مقدماتی ۱۹ پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی رفع نقص / در انتظار برگزاری دادگاه ۲۰ پرونده ترور شهید صیاد خدایی شناسایی چند عامل ۲۱ پرونده گروهک الاهوازیه برگزاری چندین جلسه دادگاه ۲۲ پرونده سپیده رشنو برگزاری دادگاه ۲۳ پرونده فائزه هاشمی در انتظار صدور حکم / تشکیل پرونده جدید ۲۴ پرونده حمیدرضا جلالی در مرحله اجرای حکم ۲۵ پرونده شارمهد برگزاری چندین جلسه ۲۶ پرونده اکبر طبری و همدستان تعیین وقت برای بررسی دوباره ۲۷ پرونده دهباشی ارسال به دادگاه تجدید نظر ۲۸ شرکت مفتاح رهنورد صدور حکم در بخشی از پرونده ۲۹ پرونده شهرداری و شورای شهر لواسان برگزاری چندین جلسه دادگاه ۳۰ پرونده قضائی سیل فارس مفتوح / در انتظار بررسی ترک فعل‌ها از میان پرونده‌های مذکور، پرونده‌های سرقت و به نوعی جرایم خشن از زورگیری و حمله به روحانی تا سرقت طلای زنان و صندوق امانات بانک، گروگانگیری از جمله پرونده‌هایی است که بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

جرایم خشن، صدای مسئولان را هم در آورده و آنها را به سمت تشکیل قرارگاه سرقت کشانده است. رئیس قوه قضائیه در این رابطه به دادستان کل کشور دستور داد تا ستادی ویژه برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها با کمک ضابطین، تشکیل شود. القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران پیشتر به مهر اعلام کرده بود: حقوق و امنیت مردم و امنیت روانی جامعه برای ما مهم و حائز اهمیت است.

تبلیغات
خرید اینترنتی لباس بچه
خرید اینترنتی لباس بچه

فروشگاه اینترنتی دُرین کیدز فروش اینترنتی لباس کودک با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت .

قرارگاه پیشگیری از سرقت ایجاد شده که اقدامات پبشگیرانه را برعهده دارد و سعی شده حضور پلیس یک حضور سریع و اثرگذار باشد. همچنین رسیدگی به پرونده‌های سرقت با سرعت بیشتری و دقت کافی بررسی می‌شود تا مجازات‌ها هم جنبه عینی و اجرایی داشته باشد و اهم آثار پیشگیرانه به همراه داشته باشند. وی افزود: در رابطه با سرقت‌هایی که با زور و آسیب به اشخاص است، دستگاه قضائی با قاطعیت ویژه ای به آن رسیدگی می‌کند و ما نسبت به سارقین به عنف و کسانی که تحت عنوان خفت گیری و یا تعرض به عنف اقدام به سرقت می‌کنند، سخت گیری داریم و این افراد با قرار بازداشت موقت روانه زندان می‌شوند که تعدادشان کم نیست و در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد و پرونده آنها خارج از نوبت و فوری رسیدگی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران از صدور مجازات‌های سنگین برای این افراد خبر داد و گفت: در تعیین مجازات‌ها هم سخت گیری می‌شود، بعضاً ۱۰ سال حبس برای یک موبایل قاپی همراه با ارعاب و زورگیری بوده است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای مجازات‌های حدی گفت: اگر شرایط اجرای حدود باشد در چارچوب خاص خود رسیدگی می‌شود. نسبت به این بخش همکاران ما در برخوردها با حساسیت برخورد می‌کنند و در اعطای تخفیفات هم استنثا قائل می‌شوند و سارقان در لیست کمیسیون عفو و مرخصی‌ها قرار نمی‌گیرند..

.


بازنشر از : مهر

مصطفی تاجزاده

حمیدرضا جلالی

شورای شهر لواسان

اکبر طبری