مهران محمدی امین

استقلال سازمان اکوسای مهرداد بذرپاش تاجیکستان رئیس دیوان محاسبات کل کشور خطاب به

1401\07\07 19:41:08


بذرپاش: با همکاری‌های نظارتی، می‌توان سطح روابط ایران و تاجیکستان را ارتقا داد

رئیس دیوان محاسبات کل کشور خطاب به همتای تاجیک خود،گفت: انجام حسابرسی‌های مشترک می‌تواند افزون بر ارتقای سطح همکاری‌های نظارتی، بر افزایش سطح روابط دو کشور یاری برساند.

مهرداد بذرپاش رئیس سازمان دیوان محاسبات‌های اکو (اکوسای) از طریق ارتباط مجازی با «شیلازودا کاراهون» رئیس دیوان محاسبات تاجیکستان، دیدار و گفتگو کرد.

بذرپاش در این دیدار با اشاره به اشتراکات گسترده فرهنگ، ادبیات، دین و تاریخ دو کشور، گفت: این اشتراک تمدنی می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های مضاعف در تمامی شئون و حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و نظارتی باشد؛ در عین حال اما تا سطح مطلوب تعاملات فاصله معناداری وجود دارد که باید با گسترش مناسبات این خلاء را جبران کرد. وی تاکید کرد: احیا و عملیاتی کردن تفاهمنامه همکاری مشترک میان دیوان محاسبات دو کشور که در گذشته منعقد شده است، از جمله اقداماتی است که باید توسط دو دیوان ایران و تاجیکستان در دستور کار قرار گیرد. بذرپاش با ارائه پیشنهادهایی به همتای تاجیک خود، بیان کرد: انجام حسابرسی‌های مشترک در زمینه‌های زیست محیطی، آب و صنایع استخراجی می‌تواند افزون بر ارتقای سطح همکاری‌های نظارتی، بر افزایش سطح روابط دو کشور در سایر زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز یاری برساند.

رئیس کل دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران، سپس به طرح تأسیس سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی (اسلام سای) پرداخت و خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی از تشکیل این سازمان بین المللی استقبال کردند و همین استقبال مبنایی شد تا با نامه نگاری با ۵۸ کشور اسلامی، به شکل رسمی سازوکار تأسیس این نهاد را آغاز کنیم. بذرپاش گفت: احداث تونل استقلال، تأسیس نیروگاه سنگتوده دو در تاجیکستان، ثمره تفاهمات مشترک و دوستی میان دو کشور است که می‌توان با ملاک عمل قرار دادن آنها، سطح روابط نظارتی میان دیوان‌های محاسبات ایران و تاجیکستان را نیز گسترش داد. در این دیدار، رئیس دیوان محاسبات تاجیکستان نیز ضمن تبریک ریاست بذرپاش بر سازمان اکوسای، گفت: مایه خوشحالی و مباهات است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و برادر جمهوری تاجیکستان، توانست به عنوان رئیس جدید این نهاد بین المللی معرفی شود.

وی افزود: تجربه‌های غنی دیوان محاسبات ایران در زمینه‌های حسابرسی و نظارت بر نهادها، می‌تواند برای دیوان محاسبات تاجیکستان نیز راهگشا باشد و در همین باره، درخواست می‌کنم با برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، این تجارب را انتقال دهید. رئیس دیوان محاسبات تاجیکستان در پایان ضمن استقبال از پیشنهاد بذرپاش مبنی بر تأسیس سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی، تاکید کرد: این پیشنهاد می‌تواند زمینه ساز تأسیس سازمانی قدرتمند و متشکل از کشورهای اسلامی باشد که بتواند همکاری‌ها میان پیروان آئین محمد (ص) را نیز گسترش دهد. گفتنی است، دیدارهای متناوب رئیس سازمان اکوسای با رؤسای دیوان محاسبات کشورهای عضو این سازمان بین المللی، به صورت متناوب و از طریق مجازی در دستور کار دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران قرار دارد..

.


بازنشر از : مهر

استقلال

سازمان اکوسای

مهرداد بذرپاش

تاجیکستان