مهران محمدی امین

نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: موکول کردن توافق به آینده، به ضرر ایران است چون امکان دارد شرایط تغییر کند و آن زمان ما ناچار باشیم با هزینه بیشتری توافق کنیم.  سید

1401\06\30 17:49:25


بن‌بست مذاکرات در نیویورک شکسته می‌شود؟

نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: موکول کردن توافق به آینده، به ضرر ایران است چون امکان دارد شرایط تغییر کند و آن زمان ما ناچار باشیم با هزینه بیشتری توافق کنیم.  سیدابراهیم رئیسی وارد نیویورک شد.

نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: موکول کردن توافق به آینده، به ضرر ایران است چون امکان دارد شرایط تغییر کند و آن زمان ما ناچار باشیم با هزینه بیشتری توافق کنیم. سیدابراهیم رئیسی وارد نیویورک شد.

او علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدارهای دیپلماتیک نیز در این اجلاس خواهد داشت. با توجه به پیام‌های جدید آژانس برای بستن موضوعات مورد مناقشه، انتظار می رود که طرف های برجامی در نیویورک گام موثری برای خروج مذاکرات از بن بست کنونی بردارند.قاسم محبعلی در گفتگو با نامه نیوز درباره سفر رئیسی به نیویورک و احتمال خروج مذاکرات برجامی از بن بست گفت: این اتفاق نیاز به یک تصمیم سیاسی دارد. اگر ایران و آژانس در ابتدا موضوعات مورد مناقشه را حل و فصل کنند یا ایران شرط بسته شدن پرونده موضوعات پادمانی قبل از احیای برجام را بردارد، احتمال پیشرفت مذاکرات وجود دارد.وی افزود: مسئله اصلی بین ایران و آمریکاست.

اگر مجوز برای مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا صادر شود شاید راه حل نیز برای رسیدن به توافق پیدا شود، در غیر این صورت باید قدری تأمل کرد تا از مذاکرات آقای رئیسی با رهبران کشورهای اروپایی چه نتیجه ای حاصل می شود. در واقع باید منتظر ماند و دید که آیا آقای رئیسی برای اروپایی ها پیامی دارد؟ اگر چنین پیامی است حاوی چه نکاتی خواهد بود؟این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد:‌ تأکید ایران به حل موضوعات پادمانی قبل از احیای برجام خیلی از نظر حقوقی قابل پذیرش برای اروپا و آمریکا نیست چون این دو مسئله گرچه به هم مربوط هستند اما مسیر جداگانه ای برای آنها باید طی شود. مسئله اخذ تضمین هم شرایط خاص خود را دارد چون هیچ توافقی مطلقا با تضمین همراه نیست بلکه به شرایط زمانی و مکانی و منافع طرفین بستگی دارد.وی ادامه داد: اگر طرفین احساس کنند، ‌از توافق سود می برند،‌آن را ادامه می دهند اما اگر چنین احساسی نداشته باشند یا زیر توافق می زنند یا در مسیر اجرای آن ایجاد چالش می کنند.

منافع ایران در این است که به توافق برسد چون طرفی که روزانه از تأخیر توافق زیان می کند طرف ایرانی است.محبعلی تأکید کرد: اگر برخی به رقم خوردن زمستان سرد برای اروپا فکر می کنند،‌اشتباه در محاسبه است. معتقدم موکول کردن توافق به آینده، به ضرر ایران است چون امکان دارد شرایط تغییر کند و آن زمان ما ناچار باشیم با هزینه بیشتری توافق کنیم.. .


بازنشر از : آخرین خبر