مهران محمدی امین

فارس/ آمریکا از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه خواست اظهارات ایران درباره دارایی‌های مسدود شده‌اش را رد کنند. به گزارش رویترز، ایران می‌گوید واشنگتن به

1401\06\30 17:49:23


درخواست آمریکا از دادگاه لاهه برای رد مطالبه ایران

فارس/ آمریکا از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه خواست اظهارات ایران درباره دارایی‌های مسدود شده‌اش را رد کنند. به گزارش رویترز، ایران می‌گوید واشنگتن به طور غیرقانونی به دادگاه‌های آمریکا اجازه داد تا دارایی‌های شرکت‌های ایرانی را مسدود کنند.

آمریکا از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه خواست اظهارات ایران درباره دارایی‌های مسدود شده‌اش را رد کنند.به گزارش رویترز، ایران می‌گوید واشنگتن به طور غیرقانونی به دادگاه‌های آمریکا اجازه داد تا دارایی‌های شرکت‌های ایرانی را مسدود کنند.

طبق این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۶ این دعوی را علیه واشنگتن به دلیل نقض «عهدنامه مودت» سال ۱۹۵۵ با دادن مجوز به دادگاه‌های آمریکا در مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌های ایرانی از جمله ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران به عنوان غرامت ادعایی به قربانیان حملات ترویستی، مطرح کرد. «ریچارد ویسک» مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا با طرح ادعاهای بی‌اساس گفت: «پرونده ایران باید به طور کلی به دلیل اصل «دست‌های ناپاک» رد شود. ایران نمی‌تواند از توقیف دارایی‌ها توسط دادگاه‌های آمریکا شکایت کند زیرا اقداماتی که منجر به مسدود شدن دارایی‌ها شد پیامد رفتار غیرقانونی خود ایران بود».به گزارش رویترز، انتظار می‌رود حکمی در این خصوص سال آینده صادر شود. احکام دیوان بین‌المللی دادگستری الزام‌آور است اما این دادگاه قدرت اجرای آن را ندارد. دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضایی سازمان ملل متحد و عالی‌ترین مرجع حل اختلاف میان دولت‌ها است.

این نهاد مستقر در لاهه هلند، برای اجرای تصمیماتش از پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد برخودار است و تمام اعضای ملل متحد به اجرای تصمیمات دیوان ملزم هستند. با این وجود، از آنجا که آمریکا خود یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است و از حق وتو برخودار است، پیش از این در مواردی از اجرای تصمیمات دیوان خودداری کرده است.جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی ماهوی به دعوای دولت جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا با حضور نمایندگان دو کشور دوشنبه آغاز شد و تا جمعه در جریان است.دیوان بین‌المللی دادگستری مهر ماه ۱۳۹۷ با بررسی درخواست قرار موقت ایران، آمریکا را به رفع تحریم‌های اقلام انسان‌دوستانه، دارویی، کشاورزی و هوانوردی ملزم کرد و از طرفین خواست از اقدامی که مناقشه را تشدید کند، خودداری کنند. آمریکا پس از صدور این حکم اعلام کرد که از عهدنامه مودت که در سال ۱۹۹۵ میلادی میان ایران و آمریکا برقرار شده، خارج می‌شود..

.


بازنشر از : آخرین خبر