مهران محمدی امین

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور درحالی به پکن سفر کرده است که توافق ۲۵ساله میان ایران و چین سالهاست در بلاتکلیفی به سرمی‌برد.

1401\11\25 15:11:18


۵ اولویت رئیسی در سفر به چین/ از شکست پروژه انزوا تا بهبود معیشت مردم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور درحالی به پکن سفر کرده است که توافق ۲۵ساله میان ایران و چین سالهاست در بلاتکلیفی به سرمی‌برد.

این سفر احتمالا تلاشی خواهد بود برای اینکه روابط دوجانبه ایران و چین به سطحی بالاتر ارتقا یابد و در این مسیر، رئیس‌جمهور کشورمان باید ۵ اولویت را در نظر داشته باشد.

اول: اولویت نخست در هدف‌گذاری این سفر، شکستن پروژه انزوای ایران است.

غربی‌ها پس از بن‌بست مذاکرات برجام در شهریورماه، موج بی‌ثبات‌سازی داخلی کشور را به راه انداخته و مقدمات انزوای دیپلماتیک کشورمان را فراهم کردند. حالا سفر رئیسی به پکن این سیگنال را به غرب می‌فرستد که پروژه انزوا شکست خورده و تهران مناسبات خود با قدرتهای جایگزین را تقویت می‌کند.

دوم: این سفر می‌تواند جانی دوباره به توافق ۲۵ساله دو کشور دهد. توافقی که اجرای آن با حاشیه‌سازی‌های سیاسی دچار دست‌انداز شده و پس از کناره‌گیری علی لاریجانی از مسئولیت پیگیری آن، عملا کمرنگ شد تا اینکه احتمالا در این سفر توافقاتی برای احیای آن صورت بگیرد.

از یاد نبباید برد که از این توافق به‌عنوان جایگزین شرقی برجام یاد می‌شود.

سوم: رئیسی در این سفر باید موضع قاطعی در ارتباط با مواضع منطقه‌ای چین اخذ کند. او باید به همتای چینی خود این نکته را یادآوری کند که همکاری پیکن با ریاض نمی‌تواند له قیمت تهدید تمامیت ارضی ایران تمام شود و چین باید از موضعی که در قبال جزایر سه‌گانه گرفت، حتما عقب بنشیند. رئیسی باید به چینی‌ها این موضوع را گوشزد کند که فشار غربی‌ها به ایران نمی‌تواند فرصتی به چین برای هم‌نوایی با رقبای منطقه‌ای دهد.

چهارم: چین در شرایط تحریم فرصت مناسبی برای جبران کاستی‌های اقتصادی ایران است.

خرید نفت ایران با قیمت مناسب از یکسو و واردات محصولات چینی به کشور از سوی دیگر، سفره‌های ایرانی‌ها را بزرگتر خواهد کرد. موضع ایران در دادوستد با چینی‌ها البته باید محتاطانه باشد تا پکن احساس نکند ایران در موضع ضعف، باید به این کشور امتیاز دهد. انتظار از ابراهیم رئیسی آن است که پس از این سفر، سیگنال‌های مثبت به بازار ارسال شود، نه منفی.

پنجم: و در نهایت، رئیسی در این سفر باید از چین به‌عنوان عضو امضاکننده برجام بخواهد که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موضع مسئولانه‌تری اخذ کرده و به بازگشت توافق بدون زیاده‌‌خواهی غربی کمک کند.

برجام الگویی برای همکاری‌های بین‌المللی است و شکست آن، برای پکن بی‌هزینه نخواهد بود، بنابراین چینی‌ها در صورت تلاش برای خروج برجام از بن‌بست، می‌توانند نشان دهند که بازیگر بین‌المللی موثری هستند.

به این ترتیب اگر رئیسی بتواند در پیگیری ۵ هدف یادشده موفق عمل کند، سفری موفق پیش‌رو خواهد داشت اما اگر هر یک از این اهداف تحت تاثیر فشار طرف مقابل قرار گرفته و به حاشیه رود، بعید است این سفر در داخل کشور و به ویژه در عرصه اقتصادی بازتاب مثبتی از خود برجای بگذارد.

. .


بازنشر از : منبع: جام جم آن