مهران محمدی امین

بورس کالا بستری امن و شفاف برای عرضه کالاهای مختلف به حساب می‌آید که روند فروش در آن حالت مزایده‌ای داشته و به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. بارها گفته که شده که خودرو

1401\06\27 20:19:12


نماینده مجلس: احتمال افزایش سنگین قیمت خودرو در بورس کالا وجود دارد

بورس کالا بستری امن و شفاف برای عرضه کالاهای مختلف به حساب می‌آید که روند فروش در آن حالت مزایده‌ای داشته و به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. بارها گفته که شده که خودرو ...

بورس کالا بستری امن و شفاف برای عرضه کالاهای مختلف به حساب می‌آید که روند فروش در آن حالت مزایده‌ای داشته و به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

بارها گفته که شده که خودرو در بورس کالا با قیمت پایین‌تری به متقاضیان فروخته می‌شود. این حال یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تازگی از گرانی خودروها در بورس کالا شکایت کرده و مدعی شده که امکان افزایش چند صد میلیونی قیمت ها در این بستر وجود دارد.

به گفته لطف اله سیاه کلی: «میزان عرضه و تقاضا همخوانی چندانی با یکدیگر ندارد و به همین خاطر، برخی خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا ممکن است بیش از ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمت واقعی به فروش رسند.»

روند فروش در بورس کالا بر حسب مزایده و پیشنهاد قیمت بالاتر است. به بیان بهتر، کالا در نهایت به خریداری تعلق می‌گیرد که قیمت بالاتری را ارائه و پرداخت کند.

بدین ترتیب، خودروهای کم تیراژ و همین‌طور خودروهای پرطرفدار و محبوب به سبب حجم فراوان تقاضا ممکن است با قیمت گران‌تری فروخته شوند، چرا که رقابت بین متقاضیان بیشتر بوده و قیمت پیشنهادی بدون محدودیت خاصی بالا می‌رود.

عضو کمیسیون مجلس ضمن انتقاد از گرانی خودروها در بورس کالا به عدم شایستگی این سیستم برای عرضه خودرو اشاره کرد و گفت: «در هیچ نقطه دیگری در جهان، خودرو در بورس کالا به حراج گذاشته نمی‌شود، چرا که این بستر محل تک‌فروشی نیست. برخی خودروها تا ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر به متقاضی فروخته می‌شود و مشخص نیست که سود ناشی از این مزایده در نهایت صرف چه چیزی خواهد شد.»

البته جای هیچ شکی نیست که عرضه کالا در بورس دارای شفافیت است، اما رقابت بر سر قیمت می‌تواند گرانی برخی خودروها را به همراه داشته باشد. بورس کالا با اهداف متعددی جهت عرضه خودرو مورداستفاده قرار گرفته، اما وزیر صمت بهتر است متناسب با شرایط خودرو در بازار ایران، به دنبال سامانه جداگانه‌ای برای عرضه و فروش این کالا باشد.

.

.


بازنشر از : دیجیاتو