مهران محمدی امین

۴۰ اقدام اساسی برای توسعه ملی هوش مصنوعی ترسیم شد/ اعلام سیاست های خرد و کلان هوش مصنوعی

1401\07\29 12:48:41


۴۰ اقدام اساسی برای توسعه ملی هوش مصنوعی ترسیم شد/ اعلام سیاست های خرد و کلان هوش مصنوعی

پیش نویس نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی منتشر شد و در آن ۴۰ اقدام اساسی در نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی به همراه راهبردها و سیاست های خرد و کلان ترسیم شده است.

تبلیغات
مشاوره خدمات مالیاتی
گروه مشاوره و توسعه مدیریت تیارا ارائه خدمات مالیاتی تنظیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده - تنظیم و ارسال معاملات فصلی- تنظیم اسناد مربوط به دفاتر کانونی- تحریر دفاتر قانونی- تنظیم اظهارنامه مالیاتی (سالانه)- شرکت در جلسات رسیدگی مالیاتی- تنظیم لوایح دفاعیه جهت اعتراض به برگ تشخیص های مالیاتی - صادره و شرکت در هیات های حل اختلاف به کسب و کارها
# مالیات - # اظهارنامه مالیاتی - # اظهارنامه ارزش افزوده

به گزارش خبرنگار مهر، پیش نویس نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده است.

در مقدمه این پیش نویس آمده است: یکی از مهمترین تغییراتی که در سده اخیر در همه بخشهای سیاسی، حقوقی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و در سطوح مختلف فردی، سازمانی و اجتماعی در جوامع مختلف شایع شده، توسعه هوش مصنوعی است. کشورهای مختلف  از جمله ایالات متحده امریکا، چین، آلمان و سنگاپور سرمایه گذاری ویژه ای به منظور نهادینه سازی و توسعه هوش مصنوعی انجام داده اند و در سیاستگذاری ها، راهبرد نگاری ها و عملیات مختلف مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی به تدوین اسناد بالادستی و تشکیل و تأسیس سازمانها و نهادها و مؤسسات مختلف اهتمام ویژه ای مصروف داشته اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز علیرغم تلاش های انجام شده، خلاهای جدی در توسعه هوش مصنوعی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، عدم تدوین برنامه کلان، جامع و راهبردی به منظور توسعه هوش مصنوعی است.

استفاده از هوش مصنوعی یک فرصت منحصربفرد برای ایران است تا بتواند به ابرچالش های مهمی چون بحران آب، بیکاری، نظام بانکی، خروج مستمر سرمایه انسانی، فساد اداری، بحران اعتماد، بحران در نهادهای مالی و اقتصادی بخش عمومی و غیره فایق آید. در صورت عدم توجه به هوش مصنوعی به نظر میرسد که ایران از بعد نظامی و امنیت ملی نیز به شدت تضعیف خواهد شد. رتبه هفتاد و پنجم ایران در حوزه هوش مصنوعی مؤسسه آکسفورد اینسایت به رتبه بندی کشورهای مختلف براساس میزان آمادگی برای توسعه هوش مصنوعی پرداخته که نتایج آن نشان می دهد که کشورهای آمریکا، انگلستان، فنلاند، آلمان و سوئد رتبه های اول تا پنجم را در اختیار دارند و ایران در رتبه نه چندان مناسب ۷۵ قرار دارد.

در منطقه خاورمیانه امارات دارای رتبه ۱۶، قطر رتبه ۳۷، عربستان رتبه ۳۸، بحرین رتبه ۴۰، عمان رتبه ۴۸، کویت رتبه ۵۴، مصر رتبه ۵۶، قزاقستان رتبه ۶۴، آذربایجان رتبه ۶۵، ترکیه رتبه ۶۷، ارمنستان رتبه ۷۷، اردن رتبه ۷۹، ازبکستان رتبه ۹۵، لبنان رتبه ۱۰۱، عراق رتبه ۱۱۶، پاکستان رتبه ۱۱۷، سوریه رتبه ۱۷۱ و یمن رتبه ۱۷۲ دارا هستند که ایران نیز در زمینه آمادگی برای هوش مصنوعی از بسیاری رقبای منطقه ای خود عقب است. با توجه به پیش بینی رشد روزافزون بکارگیری هوش مصنوعی در حوزه های مختلف اعم از بهداشت و سلامت، کشاورزی، اقتصاد، حمل و نقل، انرژی و... نیاز به هوش مصنوعی بیش از پیش احساس می شود.

چرا که هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همه منظوره و انعطاف پذیر است که می تواند باعث پیشرفت بسیاری از صنایع و کسب و کارها شود. در همین راستا و به منظور افزایش گستره استفاده از خدمات این حوزه، هوش مصنوعی هم در بخش فنی و هم در بخش غیرفنی (اخلاقی، قوانین و ...) دائماً در حال تغییر بوده تا بتواند کارایی و ظرفیت خود را در کنار ویژگی پوشش دهی جامع و مناسب افزایش دهد. ساختار نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی بر اساس شکل زیر است که در آن چشم انداز، اهداف کلان، حوزه های اولویتدار جهت تمرکز، سیاست های کلان، راهبردها، اقدامات، سیاستهای خرد، اقدامات، پروژه ها، نقشه نهادی و نقشه راه ارائه شده است.

ارزش ها؛ ۱. بومی سازی و خوداتکایی در فناوری های کلیدی و راهبردی هوش مصنوعی با هدف افزایش استقلال و اقتدار کشور در منطقه و سطح بین المللی ۲. اهتمام به استفاده از خدمات و محصولات هوش مصنوعی داخلی ۳.

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشران های مهم بهره وری و خلق ثروت در بخش های مختلف اقتصادی ۴. استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل راهبردی و ابر چالشهای کشور ۵. ارتقا عدالت از طریق برخورداری عادلانه عموم جامعه از امکانات و مواهب توسعه علوم و فناوری حوزه هوش مصنوعی ۶.

در نظر داشتن ارزشها و هنجارهای ایرانی - اسلامی در تولید محصولات و ارائه خدمات ۷. صیانت از حریم خصوصی افراد و حفاظت از داده های ملّی و حاکمیتی ۸. به کارگیری هوش مصنوعی در راستای ارتقا رفاه عمومی ۹.

حفظ کرامت انسانی و حمایت از معیشت مشاغل آسیب دیده ناشی از توسعه کاربردهای هوش مصنوعی ۱۰. اخلاق مداری، تقدم مصالح عمومی بر منافع فردی و گروهی، مدیریت تعارض منافع، تقویت روحیه تعاون و مشارکت و مسئولیت پذیری جامعه علمی و نهادهای مرتبط ۱۱. فرهنگ سازی عمومی در راستای پذیرش و بهره برداری از محصولات و خدمات هوش مصنوعی ۱۲.

استفاده از هوش مصنوعی در حکمرانی مطلوب و نگاه آینده نگرانه به مدیریت هوشمند مسائل پیش رو ۱۳. همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه هوش مصنوعی با کشورهای پیشرو، کشورهای منطقه و جهان اسلام ۱۴. استفاده از سرمایه گذاری بخش غیردولتی در توسعه فناوری ها و کاربردهای هوش مصنوعی ۱۵.

تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و متعهد، شناسایی نخبگان، پرورش استعدادهای درخشان، حفظ و جذب سرمایه های انسانی و ارتقای روحیه خودباوری و خوداتکایی ۱۶. دسترسی به امکانات توسعه هوش مصنوعی توسط علاقه‌مندان هوش مصنوعی در سراسر کشور مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی- نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی چشم انداز؛ بیانیه نهایی «چشم انداز توسعه هوش مصنوعی در ایران» به شرح ذیل تبیین شده است: جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۰ با بهره گیری از قابلیت های اخلاق مدار هوش مصنوعی، باتکیه بر توانمندی های داخلی و متخصصان کارآمد و خلاق، در بین ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته و منجر به افزایش رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی خواهد شد. سیاست های کلان توسعه؛ سیاست های کلان با ارائه راهنماهای کلی، به یکپارچگی و رفع تناقضات راهبردها در مسیر دستیابی به اهداف کمک می کنند، مسیر اجرای راهبردها را تسهیل کرده و به عنوان یک راهنما در جهت دهی به راهبردها ایفای نقش خواهند داشت؛ سیاستهای کلان توسعه فناوری هوش مصنوعی به شرح ذیل مطرح می شوند: سیاست کلان ۱: فراهم آوردن زمینه های شکل گیری تقاضا برای تحریک فعالیت های تحقیق و توسعه در حوزه های اولویتدار هوش مصنوعی سیاست کلان ۲: حمایت و پشتیبانی سیاسی و اقتصادی از تولید و عرضه کالا و خدمات در حوزه هوش مصنوعی سیاست کلان ۳: بسترسازی مناسب با بهره گیری از هوش مصنوعی در جهت ارتقای سطح بهره وری ملی و بخشی سیاست کلان ۴: تقویت شرکت های فعال در حوزه هوش مصنوعی سیاست کلان ۵: گسترش همکاری و تعامل فعال، سرزنده و الهام بخش در حوزه هوش مصنوعی با کشورهای پیشرو، کشورهای منطقه و جهان اسلام سیاست کلان ۶: گسترش دسترسی به زیرساخت های توسعه هوش مصنوعی در سراسر کشور سیاست کلان ۷: حمایت از ایجاد و توسعه شبکه های تحقیقاتی و فناوری به منظور افزایش تعاملات و تسهیل انتقال و انتشار دانش سیاست کلان ۸: ترغیب سرمایه گذاری بخش غیردولتی و مشارکت آنها برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی سیاست کلان ۹: تأکید بر تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و متعهد، شناسایی نخبگان، پرورش استعدادهای درخشان، حفظ و جذب سرمایه های انسانی و ارتقای روحیه خودباوری و خوداتکایی سیاست کلان ۱۰: به کارگیری هوش مصنوعی در حل ابرچالشهای کشور سیاست کلان ۱۱: اهتمام به به کارگیری هوش مصنوعی پاسخگو و اخلاق محور در توسعه و بومی سازی کاربردها سیاست کلان ۱۲: توسعه متوازن هوش مصنوعی در کشور متناسب با ظرفیتها مناطق جغرافیایی مختلف سیاست کلان ۱۳: آمادگی برای مواجه با اثرات منفی هوش مصنوعی بر اشتغال سیاست کلان ۱۴: تأکید با امنیت، حفظ حریم خصوصی و محدودکردن قدرت دارندگان داده های بزرگ  اهداف کلان توسعه هوش مصنوعی؛ با بررسی و جمع بندی های صورت گرفته، اهداف کلان توسعه هوش مصنوعی برای تحقق چشم انداز در حوزه های پژوهش، قانون و مقررات، پذیرش، رشد اقتصاد، سرمایه گذاری، نیروی کار و زیرساخت پردازشی و ذخیره سازی به صورت زیر تبیین شده است: ۱.

انجام  ۸۰ درصد از پژوهش های حوزه هوش مصنوعی در راستای رفع نیازهای فعلی و آتی کشور ۲. ایجاد محیط قانونی و اخلاقی پویا و پاسخگو به مسائل هوش مصنوعی ۳. پذیرش و به کارگیری ۴۵ درصدی هوش مصنوعی در دولت و صنعت در افق سال ۱۴۱۰ ۴.

سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی در سال ۱۴۱۰  ۵. سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در هوش مصنوعی در افق ۱۴۱۰ ۶. دستیابی به نرخ اشتغال ۱.۸ درصدی در حوزه های مرتبط با هوش مصنوعی ۷.

ایجاد توان محاسباتی ۶۰۰ پتافلاپس و ذخیره سازی ۵۰۰ پتابایت ۸. استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در حل ابرچالشهای کشور ۹. تربیت حداقل ۶۰۰ هزار نفر متخصص هوش مصنوعی ۱۰.

ایجاد حداقل ۱۰۰۰ شرکت با حداقل درآمد سالانه ۱.۵ میلیون دلاری و ۱۰ شرکت بزرگ با حداقل ۵۰ میلیون دلاری راهبردهای توسعه؛ راهبردهای توسعه هوش مصنوعی که در واقع معین کننده مجموعه جهت گیری های اصلی برای رسیدن به اهداف تلقی می شوند در این سند به شرح ذیل است: راهبرد ۱: ارتقای محیط تحقیق و توسعه هوش مصنوعی راهبرد ۲: تقویت ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه هوش مصنوعی راهبرد ۳: توسعه و تقویت کسب و کارهای مبتنی با هوش مصنوعی راهبرد ۴: توسعه همکاری های فناورانه و انتقال فناوری راهبرد ۵: ایجاد محیط قانونی و اخلاقی پویا و پاسخگو برای هوش مصنوعی راهبرد ۶: راه اندازی زیرساخت ها و سکوهای موردنیاز توسعه هوش مصنوعی راهبرد ۷: ایجاد، جمع آوری و به اشتراک گذاری داده های با کیفیت بالا راهبرد ۸: توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های اولویتدار راهبرد ۹: مدیریت و راهبری برنامه توسعه ملی هوش مصنوعی انطباق اهداف و راهبردها؛ جدول زیر برای شفافیت و درک بهتر  ارتباط بین اهداف و راهبردهای نشان داده شده است: جدول: حوزه های راهبردی و اهداف کلان تعیین شده برای هر بخش ردیف راهبردها اهداف کلان ۱ راهبرد ۱ انجام  ۸۰ درصد از پژوهش های حوزه هوش مصنوعی در راستای رفع نیازهای فعلی و آتی کشور ۲ راهبرد ۲ • دستیابی به نرخ اشتغال ۱.۸ درصدی در حوزه های مرتبط با هوش مصنوعی • تربیت حداقل ۶۰۰ هزار نفر متخصص هوش مصنوعی ۳ راهبرد ۳ • سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در هوش مصنوعی در افق ۱۴۱۰ • ایجاد حداقل ۱۰۰۰ شرکت با حداقل درآمد سالانه ۱.۵ میلیون دلاری و ۱۰ شرکت بزرگ با حداقل ۵۰ میلیون دلاری ۴ راهبرد ۴ بهبود روابط بین الملل در حوزه هوش مصنوعی ۵ راهبرد ۵ ایجاد محیط قانونی و اخلاقی پویا و پاسخگو به مسائل هوش مصنوعی ۶ راهبرد ۶ و ۷ ایجاد توان ۶۰۰ پتافلاپس توان محاسباتی و ۱۰۰ پتابایتی توان ذخیره سازی ۷ راهبرد ۸ • استفاده از هوش مصنوعی در حل ابرچالشهای کشور • پذیرش و به کارگیری ۴۵ درصدی هوش مصنوعی در دولت و صنعت در افق ۱۴۱۰ • سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی در سال ۱۴۱۰ راهبرد ۹ به همه اهداف مرتبط است اقدامات مورد نیاز جهت توسعه هوش مصنوعی الف) اقدامات جهت تحقق راهبرد ارتقای محیط تحقیق و توسعه ۱. جهت دهی پژوهشهای حوزه هوش مصنوعی ۲. تأمین مالی پایدار، هدفمند و مستمر از پژوهشهای حوزه هوش مصنوعی ۳.

ایجاد و تأمین زیرساخت های پژوهشی موردنیاز برای انجام پژوهشهای اثربخش در حوزه هوش مصنوعی ۴. راه اندازی مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و مراکز تحقیقاتی تخصصی در حوزه هوش مصنوعی ۵. بالابردن سطح دانش و پژوهش و ارتقا منابع انسانی در حوزه هوش مصنوعی ۶.

توسعه و تقویت ارتباطات صنعت و بخش دولتی با دانشگاهها ۷. ارتقای روابط بین الملل در زمینه تحقیقات، پژوهش و توسعه در حوزه هوش مصنوعی ب) اقدامات جهت تحقق راهبرد تقویت ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه هوش مصنوعی ۱. ارتقا دانش افراد مختلف جامعه در حوزه هوش مصنوعی ۲.

ارتقای مهارت متقاضیان یادگیری هوش مصنوعی ۳. ارتقای کیفیت آموزش هوش مصنوعی در آموزش عالی ۴. تقویت زیرساختهای آموزش حوزه هوش مصنوعی ۵.

بررسی اثرات هوش مصنوعی با مشاغل مختلف ج) اقدامات جهت تحقق راهبرد توسعه و تقویت کسب وکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ۱. شناسایی و حمایت از شرکتهای توانمند در حوزه های کاربردی اولویتدار هوش مصنوعی ۲. شناساندن موارد کاربردی هوش مصنوعی برای شرکتها و کسب و کارها ۳.

شکل دهی محیط رقابتی برای شرکتهای کوچک و متوسط در حوزه هوش مصنوعی ۵. ارائه زیرساختهای موردنیاز توسعه هوش مصنوعی به کسب و کارها د) اقدامات جهت تحقق راهبرد توسعه همکاری های فناورانه و انتقال فناوری ۱. انجام همکاری های فناورانه بین المللی هـ) اقدامات جهت تحقق راهبرد ایجاد محیط قانونی و اخلاقی پویا و پاسخگو برای هوش مصنوعی ۱.

اعتمادسازی استفاده از هوش مصنوعی برای شهروندان، بخش خصوصی و بخش دولتی ۲. ایجاد و بهبود استانداردهای هوش مصنوعی به منظور افزایش ایمنی و امنیت استفاده از هوش مصنوعی و جلوگیری از ریسک های محتمل ۳. ایجاد چارچوب جامع جهت توسعه اخلاقی و پایدار هوش مصنوعی و) اقدامات جهت تحقق راهبرد راه اندازی زیرساختها و سکوهای موردنیاز توسعه هوش مصنوعی ۱.

توسعه زیرساخت های پردازشی سریع توسط مرکز توسعه هوش مصنوعی در ۵ استان کشور ۲. حمایت دولت از بخش خصوصی در جهت توسعه زیرساخت های پردازش سریع ۳. توسعه بسترهای ذخیره سازی داده ۴.

ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تخصصی مجهز به ابزارهای مختلف هوش مصنوعی جهت تحقیق و توسعه ۵. ایجاد سکوها (پلتفرم) و ابزارهای پایه توسعه هوش مصنوعی ز) اقدامات جهت تحقق راهبرد ایجاد، جمع آوری و به اشتراک گذاری داده های با کیفیت بالا ۱. توسعه زیرساختهای اشتراک گذاری و بازکردن داده ها و مدیریت آنها ۲.

توسعه زیرساختهای تولید و جمع آوری داده ح) اقدامات جهت تحقق راهبرد توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های اولویتدار ۱. به کارگیری هوش مصنوعی در اقتصاد (پیش بینی اقتصاد کلان با استفاده از کلان داده ها، شناسایی تقلب ها و پولشویی بانک، پردازش ادعاهای خسارت، مدیریت بازار سرمایه، مبارزه با فرار مالیاتی، تطبیق مقررات، ...) ۲. به کارگیری هوش مصنوعی در حمل و نقل و مدیریت شهری (مدیریت جاده ها، مدیریت خدمات هوایی، مدیریت ترافیک، مدیریت پسماند، نظارت با کیفیت هوا، ...) ۳.

به کارگیری هوش مصنوعی در نظام سلامت (رصد زنجیره دارو و تجهیزات پزشکی، تشخیص بیماری، مدیریت بهداشت و درمان، تحقیق و توسعه، مراقبت از بیمار و ...) ۴. به کارگیری هوش مصنوعی در راستای کاهش اثرات زیست محیطی (اثرات ناشی از بحران آب، آلودگی هوا، مدیریت بحران های طبیعی و ...) ۵. به کارگیری هوش مصنوعی در کشاورزی (رصد محصولات استرتژیک، پیش بینی عملکرد محصولاتی چون گندم، برنج، شناسایی بیماریها، شناسایی کیفیت محصولات، ...) ۶.

به کارگیری هوش مصنوعی در مدیریت مسائل اجتماعی (فساد، بحران اعتماد، تبعیض، حاشیه نشینی، شکاف بین مردم و مسئولان، ...) ۷. به کارگیری هوش مصنوعی در صنعت، معدن و تجارت (مدیریت زنجیره ترأمین در صنایع، رباتیک، بهینه سازی فرایندها، ...) ۸. به کارگیری هوش مصنوعی در آموزش (شخصی سازی آموزش، مدیریت عملکرد دانش آموزان، به کارگیری بازی سازی در یادگیری، ...) ۹.

به کارگیری هوش مصنوعی در انرژی (مدیریت منابع آب، مدیریت ارزیابی زمین شناسی نفت و گاز، مدیریت انتقال و توزیع نفت و گاز، مدیریت تولید و ذخیره سازی و مصرف برق و ...) ۱۰. به کارگیری هوش مصنوعی در فناوری ارتباطات و اطلاعات خ) اقدامات جهت تحقق راهبردهای مرتبط با مدیریت و راهبری برنامه توسعه ملی هوش مصنوعی ۱. راهبری برنامه توسعه ملی هوش مصنوعی و نظارت بر اجرای آن ۲.

انجام مطالعات راهبردی در حوزه تاثیرگذاری هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال سیاست های خرد؛ در این بخش سیاست های خرد مرتبط با راهبردهای مختلف ارائه شده است. الف) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد ارتقای محیط تحقیق و توسعه ردیف سیاست سیاست ۱ استفاده از امکانات و تجهیزات مراکز و آزمایشگاه های موجود در کشور برای انجام تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی سیاست ۲ حرکت به سمت تحقیقات بین رشته ای و کاربردی هوش مصنوعی در سایر رشته ها سیاست ۳ درنظرگرفتن سهم مشخصی از بودجه کشور در زمینه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و تخصیص آن به تمامی بخشهای دولتی جهت انجام، توسعه و بهبود تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در بدنه دولت سیاست ۴ گسترش دسترسی به زیرساخت های توسعه هوش مصنوعی در سراسر کشور سیاست ۵ تسهیل فرایند حمایت از طرح های پژوهشی و اعطای تسهیلات پژوهشی حوزه هوش مصنوعی سیاست ۶ حمایت صندوق های ملی، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد از تحقیقات، پژوهش و توسعه سیاست ۷ تشویق و ترغیب صنعت به واگذاری فعالیت پژوهشی و استفاده از طرح های دانشگاهی سیاست ۸ تشویق دانشگاهها، پژوهشگاهها و شرکتها برای تحقیقات و پژوهش در زمینه هوش مصنوعی سیاست ۹ حمایت از حقوق مالکیت معنوی و صیانت از حقوق صاحبان ایده سیاست ۱۰ افزایش اعتماد صنعت به دانشگاه از طریق بالابردن ضمانت و واسطه گری دولت سیاست ۱۱ حفظ نخبگان حوزه هوش مصنوعی سیاست ۱۲ بهبود شرایط همکاری بین دانشگاهها و پژوهشگاهها داخلی و خارجی در حوزه هوش مصنوعی سیاست ۱۳ ایجاد تیم های تحقیقاتی برتر هوش مصنوعی با شناسایی و جذب استعدادهای این حوزه سیاست ۱۴ تقویت و حفظ جایگاه علمی کشور در مجامع بین المللی در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی سیاست ۱۵ اختصاص ۸۰ درصد حمایت های مالی برای توسعه پژوهش هوش مصنوعی کاربردی و ۲۰ درصد برای توسعه پژوهشهای پایه ای ب) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد تقویت ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه هوش مصنوعی ردیف سیاست سیاست ۱ حرکت مراکز مهارتی به سمت توسعه استعدادهای هوش مصنوعی سیاست ۲ حفظ نخبگان حوزه هوش مصنوعی سیاست ۳ تشویق و حمایت از شرکتهای سرمایه گذار در زمینه آموزش هوش مصنوعی سیاست ۴ آموزش در همه سطوح اعم از شهروندان، مدارس و دانشگاهها جهت افزایش متخصصان هوش مصنوعی و اشتراک منافع حاصل از پیشرفت های هوش مصنوعی سیاست ۵ ارائه آگاهی و آموزش هوش مصنوعی در رشته های غیرفنی مثل اقتصاد، کسب و کار و جامعه شناسی سیاست ۶ لزوم ارائه آموزشهای مرتبط با هوش مصنوعی در بخش خصوصی و در بخش دولتی سیاست ۷ دسترسی مفاد آموزشی رایگان برای عموم سیاست ۸ ترغیب جوانان به انتخاب حرفه و آموزش مهارتهای مرتبط با هوش مصنوعی سیاست ۹ ترغیب بخش خصوصی و دولتی برای به کارگیری راه حل های جدید مبتنی با هوش مصنوعی ج) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد توسعه و تقویت کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ردیف سیاست سیاست ۱ افزایش بودجه حمایت از کسب و کارهای هوش مصنوعی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری و مرکز توسعه هوش مصنوعی سیاست ۲ تشویق و اعطای جوایز به طرحهای خوب و مفید در زمینه هوش مصنوعی و کمک به تجاری سازی آنها سیاست ۳ تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساخت های هوش مصنوعی جهت استفاده کسب و کارها سیاست ۴ تسهیل دسترسی کسب و کارها به داده های دستگاه های اجرایی سیاست ۵ تشویق به همکاری شرکتهای توانمند موجود با کسب و کارهای نوپا در حوزه هوش مصنوعی د) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد توسعه همکاری های فناورانه و انتقال فناوری ردیف سیاست سیاست ۱ تشویق و حمایت از صنعتگرانی که با دانشگاه در ارتباط هستند سیاست ۲ تلاش فعال برای گفت و گو و در صورت امکان تعریف پروژه های مشترک در تحقیقات، مقررات و کاربردهای هوش مصنوعی با سایر ملل پیشرو در این زمینه سیاست ۳ ساده سازی شرایط سرمایه گذاری و کارآفرینی در حوزه هوش مصنوعی شامل دریافت سامایه از کشورهای مختلف، پذیرش از استارتاپها و شرکت های با ابعاد کوچک و متوسط از کشورهای دیگر ه) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد ایجاد محیط قانونی و اخلاقی پویا و پاسخگو برای هوش مصنوعی ردیف سیاست سیاست ۱ ترویج کاربردهای هوش مصنوعی اخلاق محور سیاست ۲ اهتمام به استانداردسازی کاربردها و خدمات هوش مصنوعی سیاست ۳ اهتمام به قانونگذاری و رفع موانع قانونی مرتبط با حریم خصوصی، حقوق مالکیت فکری، رفع موانع دسترسی به داده ها و) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد راه اندازی زیرساختها و سکوهای موردنیاز توسعه هوش مصنوعی ردیف سیاست سیاست ۱ تشویق بخش خصوصی جهت توسعه مراکزداده سازگار با کاربردهای هوش مصنوعی سیاست ۲ تأمین زیرساخت پردازشی و ذخیره سازی ارزانقیمت توسط دولت برای بخش تحقیقات، آموزش، استارت‌آپ ها و شرکتهای کوچک و متوسط سیاست ۳ دسترسی امن و قابل اطمینان مطابق با قوانین حفاظت اطلاعات و داده کشور سیاست ۴ استانداردسازی مراکز داده در راستای تحقق و پاسخگویی نیاز هوش مصنوعی کشور (امنیت، قابلیت اطمینان و...) سیاست ۵ الزام و تشویق نهادها و سازمانهای کشوری برای ایجاد و توسعه انباره داده های سازمانی ز) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد ایجاد، جمع آوری و به اشتراک گذاری داده های با کیفیت بالا ردیف سیاست سیاست ۱ الزام بخش دولتی برای بازکردن داده و به اشتراک گذاری داده های خود سیاست ۲ تشویق برای به اشتراک گذاری داوطلبانه داده با حفظ حریم خصوصی سیاست ۳ ترغیب به دیجیتال سازی سازمانها و نهادهای دولتی و حکومتی جهت تولید داده سیاست ۴ اهتمام به توسعه حوزه های مرتبط با تولید، جمع آوری داده و به اشتراک گذاری داده ها موردنیاز توسعه هوش مصنوعی ح) سیاست های خرد جهت تحقق راهبرد توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های اولویتدار ردیف سیاست سیاست ۱ استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت زندگی شهاوندان و شرایط کسب و کارها سیاست ۲ واردکردن معیارهای هوش مصنوعی در ارزیابی سازمانهای دولتی سیاست ۳ تشویق بخش خصوصی به استفاده از هوش مصنوعی سیاست ۴ استفاده از هوش مصنوعی در راستای حل ابرچالشهای کشور سیاست ۵ استفاده از هوش مصنوعی در ارتقا بهره وری در بخشهای مختلف نقشه راه هوش مصنوعی ایران تا سال ۱۴۱۰. .


بازنشر از : مهر

هوش مصنوعی

طراحی نقشه

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات