مهران محمدی امین

معرفی  کتاب با پول آشتی کنید: 10 گام ساده برای رسیدن به آزادی مالی

1402\10\19 11:32:13


معرفی کتاب با پول آشتی کنید: 10 گام ساده برای رسیدن به آزادی مالی

کتاب با پول آشتی کنید نوشته‌ی تیفانی آلیش، شما را از مسیر صعب‌العبور بدهی و بی‌پولی می‌گذراند. این کتاب با الگوی ده‌گانه‌ی خود، تصویری واقعی و روشن از مسیر رسیدن به انسجام مالی ترسیم می‌کند. با مطالعه‌ی این اثر پرفروش...

تبلیغات

نویسنده: تیفانی آلیشمترجم: شادبه بصیرناشر: انتشارات اندیشه آگاه


معرفی کتاب با پول آشتی کنید: 10 گام ساده برای رسیدن به آزادی مالی

کتاب با پول آشتی کنید نوشته‌ی تیفانی آلیش، شما را از مسیر صعب‌العبور بدهی و بی‌پولی می‌گذراند.

این کتاب با الگوی ده‌گانه‌ی خود، تصویری واقعی و روشن از مسیر رسیدن به انسجام مالی ترسیم می‌کند. با مطالعه‌ی این اثر پرفروش نیویورک‌ تایمز در امور مالی زندگی خود متخصص خواهید شد.

درباره‌ی کتاب با پول آشتی کنید

مهم نیست پول کم یا زیادی دارید، باید راه‌های رسیدن به امنیت مالی را بلد باشید. کتاب با پول آشتی کنید (Get Good with Money) ده قدم برای رسیدن به آزادی مالی را معرفی می‌کند.

این اثر با ساختاری نزدیک به اتوبیوگرافی، روایت ورشکستگی تیفانی آلیش (Tiffany Aliche)، نویسنده‌ی کتاب را در دوران رکود اقتصادی شرح می‌دهد.

تیفانی آلیش یک مربی پیش‌دبستانی بود که شغل خود را از دست داد. او رؤیای پول‌دار شدن را در سر می‌پروراند، پس یک وام بیست هزار دلاری گرفت و آن را نزد فردی غیرقابل‌اعتماد سرمایه‌گذاری کرد. تمام سرمایه‌ی او به باد رفت و بدهی سنگینی بالا آورد.

او حتی توان بازپرداخت وام مسکن و وام دانشجویی‌اش را نداشت. تیفانی تا مدت‌ها با انکار مسئولیت خود نسبت به ماجرا، به دنبال سارق می‌گشت. پدر تیفانی متخصص امور مالی بود و او را از بچگی با مفهوم پول، سرمایه و پس‌انداز آشنا کرده بود.

حالا وقتش رسیده بود از باتلاق ناامیدی بیرون بیاید و برای وضعیت خود کاری بکند. او سامان‌دهی به وضعیت مالی‌اش را شروع کرد. در این میان به دوستانش که دچار بحرانی مالی بودند، نیز مشاوره می‌داد.

این مشاوره برایش به معنی یادگیری دوباره بود. تمام آموزه‌هایی که راجع‌به مسائل مالی از پدرش به ارث بوده بود را کنار هم گذاشت و به الگویی ده‌گانه رسید. این‌گونه او به مسیر تدریس مسائل مالی وارد شد.

تیفانی علاوه‌ بر اینکه از بدهی نجات یافت، به ثروت زیادی دست یافت.

تیفانی آلیش در کتاب با پول آشتی کنید، مهم‌ترین مسئله برای ثروتمند شدن را انسجام مالی می‌داند. انسجام مالی به این معناست که ده حوزه از زندگی مالی شما باید کارکردی مؤثر داشته باشد. همچنین به این معناست که در مسیر رسیدن به رؤیاهای بلندپروازانه باید دیدگاهی واقع‌بینانه به جایگاه خود داشت.

حتی اگر در ورطه‌ی بحران مالی شدیدی گرفتار شده‌اید، می‌توانید به انسجام مالی دست یابید.

کتاب با پول آشتی کنید هرکدام از مراحل انسجام مالی را در سه بخش نقشه، اقدام و بازبینی تقسیم‌بندی می‌کند. «نقشه» با نظری اجمالی بر هدف کلی فصل، ما را در مسیر درست قرار می‌دهد. «اقدام» به قدم‌هایی گفته می‌شود که برای رسیدن به هدف باید برداشته شود.

در پایانِ اقدامات، بخشی به‌عنوان تکلیف شما وجود دارد که ثمربخشی قدم‌ها را می‌سنجد. «بازبینی» مروری اجمالی بر آموزه‌های هر فصل است.

ده قدم برای رسیدن به انسجام مالی از این قرار است: بودجه‌بندی، مانند سنجاب پس‌انداز کنید، از بدهی خلاص شوید، امتیاز اعتباری بالا بگیرید، درآمدتان را افزایش دهید، آگاهانه سرمایه‌گذاری کنید، با بیمه آشتی کنید، ثروت خود را گسترش دهید، تیمی از کارشناسان مالی دور خودتان جمع کنید و میراثی از خود به جا بگذارید.

کتاب با پول آشتی کنید مملو از توصیه‌ها و نکاتِ گردآوری‌شده از مشاوران مالی و متخصصین است. این اثر توسط انتشارات اندیشه آگاه به چاپ رسیده است.

جوایز و افتخارات کتاب با پول آشتی کنید

  • پرفروش نیویورک‌ تایمز؛
  • کتاب پرفروش یواس‌ای تودی؛
  • کتاب پرفروش وال‌استریت‌ ژورنال.

نکوداشت‌های کتاب با پول آشتی کنید

  • آلیش می‌تواند پیچیده‌ترین مفاهیم مالی را به موضوعی قابل‌درک تبدیل کند.

    (ارین لوری، نویسنده‌ی پرفروش)

  • کتاب آلیش یک شروع عالی برای کسانی است که می‌خواهند ذهنیت خود راجع‌به امور مالی را بهبود ببخشند. (پابلیشرز ویکلی)

  • تیفانی آلیش دستتان را می‌گیرد و شما را از ده مرحله عبور می‌دهد تا بالاخره با پول آشتی کنید. (جین شاتزکی، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک‌ تایمز)

  • به‌شدت تحت‌تأثیر داستان زندگی تیفانی و توانایی او برای بازپرداخت بدهی و بازگشتش به اعتبار مالی قرار گرفتم.

    (فرنوش ترابی، متخصص امور مالی)

کتاب با پول آشتی کنید برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمام کسانی که دچار بحران مالی هستند یا می‌خواهند درآمد و ثروت خود را گسترش دهند پیشنهاد می‌شود.

با تیفانی آلیش بیشتر آشنا شویم

تیفانی آلیش بنیان‌گذار مؤسسه‌ی باجت‌نیستا (The Budgetnista) و یک مدرسه‌ی آنلاین به نام Live Reacher Academy است. در این آکادمی تیفانی به شرکت‌کنندگان یاد می‌دهد چگونه زندگی مالی خود را ارتقا دهند و به اهداف خود برسند. او به‌عنوان مدیر مالی در برنامه‌ی The Real حضور داشته و مجری پادکست Brown Ambition بوده است.

نشریات نیویورک‌ تایمز، وال‌استریت‌ ژورنال، یو‌اس‌ای تودی و بسیاری مجلات دیگر درباره‌ی تیفانی آلیش مقاله نوشته‌اند.

نامزدیِ دریافت جایزه‌ی ایمیج از جمله افتخارات اوست. کتاب‌های «چالش ثروتمند شدن (Live Richer Challenge)»، «چگونه بدهی‌مان را پرداخت کنیم (How to Get Out of Debt)» و «بودجه‌ی یک‌هفته‌ای (The One Week Budget)» از آثار برجسته‌ی آلیش هستند که هنوز به فارسی ترجمه نشده‌اند.

در بخشی از کتاب با پول آشتی کنید: 10 گام ساده برای رسیدن به آزادی مالی می‌خوانیم

بخش قابل‌توجهی از نگرشی که به پول داریم نگرش خود ما نیست و آن را از محیط دریافت کرده‌ایم. رویکردی که درباره‌ی خرج‌ کردن یا پس‌انداز کردن صحیح داریم نمونه‌ای بارز از چنین نگرش‌هایی است.

درواقع، چنین نگرشی مستقیماً از گذشته‌ی ما سرچشمه می‌گیرد.

بسیاری از مردم در دوران کودکی پیام‌هایی را تحت‌تأثیر پدیده‌ی نقش‌پذیری مستقیم دریافت کرده‌اند و هیچ‌گاه آنها را از ذهن بیرون نمی‌کنند: اگر والدینتان فشارهای مالی سختی را تحمل ‌کرده‌ و آن‌ها را به زبان می‌آوردند، شما هم ممکن است در بزرگ‌سالی از ترس دچار شدن به سرنوشتی مشابه، دودستی به پولتان بچسبید.

برخی اوقات آنچه یاد می‌گیریم موجب می‌شود برعکس آن‌چیزی که در گذشته شاهدش بوده‌ایم را انجام دهیم. فرض کنیم والدینتان بیش از اندازه پس‌انداز می‌کردند و با اینکه می‌دانستید پول کافی دارند برایتان لباس نو نمی‌خریدند؛ درنتیجه، ممکن است در بزرگ‌سالی تبدیل به فردی ولخرج شوید. برعکس، اگر از ولخرجی آن‌ها عذاب می‌کشیده‌اید، ممکن است اکنون تبدیل به فردی بسیار خسیس شده باشید.

خانواده تنها مکانی نیست که در آن پیام‌های مرتبط با پول به ما منتقل می‌شود.

جامعه نیز بر ذهنیت مالی ما تأثیر می‌گذارد. از سنین پایین، ما را با پیام‌هایی درباره‌ی آنچه در زندگی اولویت دارد بمباران کرده‌اند. تبلیغات بیش از هرچیزی این کار را انجام داده‌اند.

آن‌ها کوشش کرده‌اند تا در مواجهه با کالاهایی که برای فروش عرضه می‌شوند حسی را در وجود مخاطب برانگیزند.

ما خواسته یا ناخواسته پیام‌هایی را که تبلیغات درباره‌ی جایگاه اجتماعی، قدرت و شادکامی منتقل می‌کنند، در وجودمان نهادینه می‌کنیم و گاهی اجازه می‌دهیم رفتارمان را به‌طور مخرب تغییر دهند. کفش‌های جدیدی که خریده‌اید شما را قدبلند نشان می‌دهند و اعتمادبه‌نفستان را بیشتر می‌کنند اما به همان اندازه به موجودی حساب‌های بانکی یا سرمایه‌هایتان آسیب می‌زنند.

. .


بازنشر از : کتاب راه