1402\10\19 11:32:52
رومن لینداوئر در کتاب توصیههای عملی مدیریت ریسک نوین آموزههای تجاری پرثمرِ خود را در اختیار کارآفرینانی گذاشته که خواهان به کار بردن تازهترین نظریات علم بازرگانی، در کارِ مدیریتِ کسبوکارهای خویشاند. موضوع اصلی این...
نویسنده: رومن لینداوئرمترجم: فاطمه حمیدی فر، فاطمه شهدکار، مهدی ابراهیمیناشر: انتشارات زرین اندیشمند
رومن لینداوئر در کتاب توصیههای عملی مدیریت ریسک نوین آموزههای تجاری پرثمرِ خود را در اختیار کارآفرینانی گذاشته که خواهان به کار بردن تازهترین نظریات علم بازرگانی، در کارِ مدیریتِ کسبوکارهای خویشاند.
موضوع اصلی این اثر، چنانکه از عنوان آن پیداست، مؤثرترین شیوههای مدیریت ریسک در فعالیتهای اقتصادی است.
مدیریت خطر یا مدیریت ریسک، به سلسلهای از فعالیتهای نظاممند اطلاق میشود که هدف از انجام آنها، به حداقل رساندن احتمالِ زیاندهی در امور است. اصطلاح مدیریت ریسک، بیش از هر جا، در حیطهی کارآفرینی و تجارت کاربرد دارد. به واقع، هنگامی که از مدیریت ریسک سخن میگوییم، متدهای مدیریتیِ خاصی را مدنظر داریم که صاحبان کسبوکارها، با توسل جستن به آنها، فعالیتهای مجموعهی خویش را به بهترین شکل ممکن سامان میدهند و اینچنین، در راستای کسب سود هرچه بیشتر گام بر میدارند.
آنچه در کتاب توصیههای عملی مدیریت ریسک نوین (Modern Risk Management Remarks)، نوشتهی رومن لینداوئر، گرد آمده، مجموعهای از توصیههای درخشان و آزمودهشده با موضوع مدیریت ریسک و هزینه در امور تجاری است.
رومن لینداوئر در کتاب پیش رو، تمام اصولِ مرتبط با مدیریتِ ریسک و کنترلِ پروژه را در قالب متنی فشرده و موجز گرد آورده و در اختیار مخاطبین علاقهمند گذاشته است. تلاش او در نگارش این اثر، تماماً معطوف به سادهسازیِ اصول بنیادین مدیریت ریسک بوده است؛ به نحوی که دانشجویانِ مبتدی حیطههای اقتصادی نیز بتوانند به سادگی کتاب حاضر را بخوانند و از مطالب آن بهره بگیرند.
کتاب توصیههای عملی مدیریت ریسک نوین به سرفصلهای نسبتاً پرتعدادی تقسیم شده است؛ سرفصلهایی که ذیل هر کدام از آنها، یکی از مباحث مهم در باب موضوع مدیریت ریسک به تفصیل مورد بحث و واکاوی قرار گرفتهاند. در بخشهای آغازین این اثر، پس از مطالعهی مقدمهی مترجمین و پیشگفتار نویسنده، ابتدا مطالبی در باب تاریخچهی تئوریهای مدیریت ریسک میخوانیم و سپس، تعاریف گوناگون و بعضاً متضادِ ارائهشده از اصطلاح «مدیریت ریسک» را به اختصار از نظر میگذرانیم.
پس از آن نیز به حیطههای تخصصیتر ورود کرده و در جزئیاتِ موضوعِ مورد بحث غور میکنیم.
کتاب توصیههای عملی مدیریت ریسک نوین به قلم فاطمه حمیدیفر، فاطمه شهدکار و مهدی ابراهیمی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات «زرین اندیشمند» روانهی بازار کتاب گشته است.
کارآفرینان، صاحبان کسبوکارهای کوچک و بزرگ و دانشجویان رشتههای اقتصادی، مخاطبین اصلی رومن لینداوئر در کتاب توصیههای عملی مدیریت ریسک نوین بودهاند.
رومن لینداوئر (Roman Lindauer) فارغالتحصیل دانشگاه آزاد بریتانیاست و در حوزههای تجاری و اقتصادی فعالیت دارد. او هماکنون به عنوان دانشیار اخلاقِ تجارت و مدیریت ریسک و بازرگانی، در کالج یونیکورن و دانشکدهی تجارت کمبریج مشغول به کار است و گاه نیز، سخنرانیهایی را با موضوع تجارت در مؤسسات گوناگون، ایراد میکند. کتاب «توصیههای عملی مدیریت ریسک نوین» تنها اثر ترجمهشده از این نویسنده و صاحبنظرِ اقتصادی به زبان فارسی است.
کیفیت خوب دارای ابعاد بسیاری است اما یکی از آنها حفظ توازن میان زمان تحویل و هزینههای مرتبط است.
توصیه نمیشود راهحلهای پیچیده برنامهریزی شوند که میتواند به لحاظ فنی خارج از این حوزه باشد اما مشتری تمایلی به پرداخت برای آن ندارد. کیفیت "وضعیت موجود" است که نتیجه مورد انتظار در کمترین زمان و با حداقل هزینههای بلندمدت حاصل میشود. کارآیی همچنین به معنای نگه داشتن اصل پارتو و موفقیت در کار، بستگی به توانایی کارآفرین در جلب رضایت مشتریان و ارائه بهترین محصول یا خدمات ممکن با هزینههای مناسب دارد که مورد قبول مشتری است.
مشتری کسی است که تجارت را اداره میکند، اما سرمایه گذاریها باید مطابق با خروجیهای مورد نیاز باشد.
(ب) کیفیت به معنای توانایی حذف خطاهای بالقوه قبل از پدیدار شدن آنها است. هر خطای تولید برای تعمیر بسیار گران است. حمایت و مدیریت فعالیتها با هدف حذف این خطاها قبل از پدیدار شدن آنها ایدهآل است.
شرکتهای بالغ پول زیادی را در روشهای تشخیصی پیشرفته سرمایهگذاری میکنند که مواد اولیهای را شناسایی میکنند که تحت کیفیت قابل قبولی هستند. بر مبنای اصل قدیمی GIGI (ورودی اشتباه، خروجی اشتباه)، همه بخشها باید با دقت قبل از مونتاژ نهایی تست شوند. اگر یک قطعه استاندارد کیفی مورد نظر را محقق نسازد، از فرآیند تولید حذف میشود.
یک قیاس را میتوان در صنعت خودرو شاهد بود. اگر یک خودرو موتوری قوی داشته باشد اما لاستیکهای آن قادر به حمل وزن خودرو نباشند، این خودرو چه استفادهای خواهد داشت. واحدهای پیچیده مکانیکی، سازمانی یا اجرایی چیزی بیشتر از مجموعهای از واحدهای فرعی نیستند.
هر بخش باید استانداردهای کیفی خاصی را رعایت کند. این استانداردها باید با دقت بر اساس صنعت خاص یا استانداردهای بهترین روش تدوین شوند.
(ج) کیفیت به معنای پرداخت پس از تحویل کالاها و یا خدمات مورد نیاز است. هر فعالیت کسبوکار باید به لحاظ اقتصادی کارآمد باشد که منجر به یک وضعیت برد برد خواهد شد.
همچنین، این به معنای آن است که همه سرمایهگذاریها در مواد خام، تولید و توزیع باید تحت پوشش قیمت فروش باشند. برای یک شرکت بسیار مهم است کسبوکاری انجام دهد که در آن همه طرفین رها از تعهدات پرداخت هستند؛ به عبارت دیگر، فقط در مواردی که تمام فاکتورها پرداخت شدهاند. بعضی اوقات، ممکن است شاهد باشیم که فروشندگان مشتاق سرمایه و انرژی زیادی را برای جذب مشتری جدید سرمایه گذاری میکنند.
آنها یک محصول عالی را ارائه میدهند و تحویل کالا یا خدمات را ترتیب میدهند. این مرحله شماره یک است. مرحله شماره دو باید برای این کار مشتری هزینهای بپردازد.
شرکتهای با کیفیت بالا، اغلب مشتریان کسبوکار خود را غربال میکنند و بر اساس شاخصهای اعتباری خود، یک انتخاب دقیق را انجام میدهند.
. .