1402\10\19 11:21:42
کتاب جاری سازی استراتژی اثر | مجتبی لشکربلوکی را از کتابراه دانلود کنید و از کتابخوانی لذت ببرید.
نویسنده: مجتبی لشکربلوکیناشر: انتشارات آریاناقلم
چرا بسیاری از استراتژیها دچار شکست و یا عدم پیشروی میشوند؟ در کتاب جاری سازی استراتژی، نوشتۀ مجتبی لشکربلوکی، به دنبال نقشۀ راهنمایی هستیم تا از طریق آن در هر مرحله از پیادهسازی استراتژی، ضرورتها و اولویتهای اصلی را مورد توجه قرار دهیم.
تاکنون کتابهای متنوعی در زمینهی برنامهریزی استراتژیک نوشته شده است و نهادهای مختلف زمانهای زیادی را برای تحلیل، بررسی و درآخر تدوین استراتژی صرف کردهاند.
اما آیا همهی این تلاشها موفق بوده و به نتیجه رسیدهاند؟ برخی این شکستها را ناشی از ضعف در تدوین برنامهها میدانند، اما بر اساس آمار ارائهشده در کتاب جاریسازی استراتژی درصد زیادی از این ناکامیها به اجرا نشدن یا اجرای اشتباه این برنامهها برمیگردد. سازوکارها و فرآیندهای لازم برای جاریسازی استراتژی، نکتۀ مهمی است که مدیرها معمولاً از آن غافل هستند.
اصولاً چالشهای اساسی مدیریت بیش از این که مربوط به مرحلۀ تدوین استراتژی باشد، در اجرای استراتژیها نهفته است. بررسیها طی چند ساله گذشته نشان میدهند که درصد قابلتوجهی از شرکتها به اهداف خود دست پیدا نمیکنند.
مطالعات نشان میدهد که بیش از 70 درصد علت شکست استراتژیها در جاریسازی آنها است. مشکل واقعی، استراتژیِ بد نیست بلکه اعمال بد آن است. یک برنامه بدون اجرا قادر به ایجاد تغییر در یک مجموعه نیست و توانایی اجرای برنامه به مراتب مهمتر از کیفیت خود برنامه است.
متأسفانه همیشه از کارمندان خواسته میشود همان سیاستی را اجرا کنند که کسان دیگری آن را طرح کردهاند.
ممکن است این کارمندان حتی نتوانند این سیاست را دریابند و همین موضوع باعث میشود اجرای یک استراتژی تقریباً غیرممکن شود. پس چگونه میتوان به گونهای به کارمندان اجرایی سازمان کمک کرد تا نه فقط استراتژی را درک کنند، بلکه از آن پشتیبانی نیز به عمل آورند.
استراتژی یک پدیدۀ جدا و منزوی نیست؛ بلکه بخش مهمی از دستورالعملی است که یک سازمان به کارمندان اجرایی و بخشهای دیگر میدهد. این نقشۀ ترسیمشده تصویری را از آینده نشان میدهد که به اشخاص کمک میکند تا جهتگیری درستی در اجرای امور داشته باشند و از مسیر اصلی و اهداف مجموعه فاصله نگیرند.
مجتبی لشکربلوکی در کتابش نشان میدهد که اجرای درست استراتژی فرآیندی بعد از برنامهریزی استراتژیک نیست بلکه همزمان با آن و تصمیمگیری شروع میشود.
و برای تدوین و اجرای یک برنامه باید تعامل درستی بین کارکنان یک مجموعه به وجود بیاید تا شکاف بین ایده و اجرا پوشانده شود. نویسنده سعی کرده با برنامهای جامع و عملیاتی، به نقاط ضعف سازمانها اشاره کند و برای حل آنها راهکارهای درستی ارائه دهد.
اگر میان برنامهریزی و اجرای آن در سازمان، مجموعه یا حتی زندگی روزمرۀ خود فاصله میبینید، کتاب حاضر به کمک شما میآید تا با یک دید بهتر به فرآیند چینش استراتژی بنگرید و از آن مهمتر، به توانایی اجرای آن دست پیدا کنید. در واقع، تفاوتی ندارد مدیر یک مجموعه باشید یا نه؛ این کتاب برای همهی کسانی است که برای پیشبرد برنامۀ خود به یک دستورالعمل مناسب احتیاج دارند.
مجتبی لشکربلوکی به سال 1357 متولد شد.
او اکنون نویسنده، مشاور و مدیر چندین شرکت است. لشکربلوکی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه شریف به اتمام رسانده و دکتری مدیریت استراتژیک خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است. از دیگر آثار او میتوان به ذهن استراتژیست و جعبه ابزار استراتژی اشاره کرد.
فرهنگ بهصورتی کاملاً زیرپوستی و بدون آنکه بدانیم یا بخواهیم روی تصمیمات، ترجیحات و اقدامات ما تأثیر میگذارد.
گاهی اوقات من برای یک رفتار تصمیمگیری میکنم مثلاً تصمیمگیری میکنم که پولم را در بانک الف بگذارم یا ب. اما بسیاری از رفتارها و انتخابهای ما ناخودآگاه است مثلاً اینکه تند رانندگی کنم یا کند؟ در سازمان مشارکت کنم یا نکنم؟ به مشتری احترام بگذارم یا نگذارم. فرهنگ خود را در همین تصمیمات، ترجیحات و اقدامات ناخودآگاه جمعی ما نشان میدهد.
در قبیلهای که فرهنگ ازدواج درونقبیلهای وجود ندارد، شما آزادانه و آگاهانه همسرتان را انتخاب میکنید اما در قبیلهای که فرهنگ ازدواج درونقبیلهای وجود دارد ناخودآگاه تصمیمات و انتخابهای شما مشخص میشود.
فرهنگ سازمان بهصورت ناخودآگاه به کارکنان می گوید چگونه رفتار کنند. فرهنگ راهنمای پنهان مدیران و کارکنان در تعیین اولویتهای مربوط به کارشان است. فرهنگ بهصورت ناآشکاری تصمیمات و اقدامات اعضای سازمان را رقم میزند و هدایت می کند.
پس فرهنگ ذاتاً خاصیت هدایت کنندگی دارد. ازطرفی استراتژی نیز برای این طراحی شده است که سازمان را بهسمت خاصی هدایت کند. حال اگر که فرهنگ سازمان با استراتژی ناسازگار باشد بین این دو جنگی پنهان درمیگیرد که بسته به قوت و ضعف فرهنگ و ضرورت استراتژی یکی از این دو با وارد کردن هزینههایی به سازمان برنده میشود و درنتیجه سکان هدایت سازمان را در دست میگیرد؛ چهبسا که فرهنگ بر استراتژی پیروز شود و استراتژیستها را در دسترسی به اهداف خود ناکام بگذارد.
ولی اگر این دو عامل هدایت کننده سازگار و همسو باشند باید به اجرای استراتژی امید داشت. چراکه بررسی ها و تجربیات نیز نشان میدهد که فرهنگ در نهادینه کردن استراتژی شرکت نقش بسیار مهمی دارد. پس باید بین این دو عامل قدرتمند تعامل و همسویی ایجاد کرد.
روشن است که بیان این موضوع بسیار ساده است، اما اجرای آن فوقالعاده مشکل است. این چالش در این فصل تحلیل خواهد شد.
. .