مهران محمدی امین

معرفی  کتاب خلق مدل کسب‌ و کار

1402\10\19 11:20:06


معرفی کتاب خلق مدل کسب‌ و کار

کتاب خلق مدل کسب‌ و کار نوشته‌ی الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور به شما کمک می‌کند چشم‌اندازی معقولانه برای سازمان خود در نظر بگیرید. اگر صاحب کسب‌وکاری نوپا هستید، مطالعه‌ی این اثر برای شما از نان شب هم واجب‌تر است!...

تبلیغات
مشاوره کسب و کار
مشاوره مدیریت و توسعه کسب و کار تیارا، ارائه خدمات مشاوره و اجرا در حوزه های مدیریت، فناوری اطلاعات و کسب و کار
# کسب و کار - # مشاوره مدیریت - # فناوری اطلاعات

نویسنده: الکساندر استروالدر، ایو پیگنیورمترجم: غلامرضا توکلی، بابک وطن دوست، حسام الدین ساروقی، بهامین توفیقیناشر: انتشارات آریاناقلم


معرفی کتاب خلق مدل کسب‌ و کار

کتاب خلق مدل کسب‌ و کار نوشته‌ی الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور به شما کمک می‌کند چشم‌اندازی معقولانه برای سازمان خود در نظر بگیرید.

اگر صاحب کسب‌وکاری نوپا هستید، مطالعه‌ی این اثر برای شما از نان شب هم واجب‌تر است! چرا که باعث می‌شود با کمترین خطا، به اهداف مورد نظرتان برسید.

درباره‌ی کتاب خلق مدل کسب‌ و کار

شرکت‌های موفق گاه تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که فهمشان آسان نیست. شگفت‌آورتر اینکه سیاست‌های عجیب آن‌ها - مثلا ارائه رایگان خدمات جستجو از طرف گوگل- به سودی عظیم منجر شده و بعد از گذشت سال‌ها، همچنان ادامه پیدا می‌کنند. در این شرایط احتمالا از خودمان می‌پرسیم:‌ «چرا این ایده به فکر من نرسید؟» و تعجب می‌کنیم چرا تصمیمات معقولانه‌ی ما نتایجی فاجعه‌وار به دنبال دارند.

تفاوت میان شرکت‌های معمولی و آن‌هایی که به موفقیت‌های عظیم می‌رسند در استفاده‌ی هوشمندانه از مدل کسب‌وکار است: چیزی که برای تحقق اهدافتان به آن نیاز دارید و کتاب خلق مدل کسب‌ و کار (Business model generation) از الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور نیز به آن می‌پردازد.

مدل کسب‌وکار را خیلی خلاصه می‌توان به منطق پشت سیاست‌های یک شرکت یا گروه تشبیه کرد؛ چهارچوبی که شیوه‌ی هدف‌گذاری، شروع مسیر و رسیدن به نقطه‌ی مطلوب را برای خالقان خود معین می‌سازد. اگر مسئولیت شما تعیین استراتژی یک سازمان است یا تصمیم به آغاز کسب‌وکاری شخصی گرفته‌اید، خلق مدل مناسب کسب‌وکار اولین قدمی است که باید در این راه بردارید.

این مدل برای شهروندان کشورهایی که سابقه‌ای چندصدساله در کارآفرینی دارد، آشناست. اما در کشورهایی که اقتصاد هنوز تا تحت زیادی تحت سیطره‌ی دولت است، اندکی غریب مانده.

خوشبختانه کتاب خلق مدل کسب‌ و کار راهنمایی جامع در این مورد است که چگونگی ساخت مدل کسب‌وکار را به شما آموزش می‌دهد. با استفاده از آموزه‌های اثر پیش رو به ابزارهای ضروری برنامه‌ریزی مجهز می‌شوید و می‌آموزید چگونه ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنید.

این مدل سلاحی است که وجود آن برای موفقیت هر کسب‌وکار بدون شک ضروری است و می‌تواند سرنوشت نهایی آرزوهای دورودراز شما را تعیین کند. پس اگر تصمیم دارید از جدیدترین روش‌های مدیریتی برای خلق ایده‌هایتان استفاده کنید، از کتاب خلق مدل کسب‌ و کار غافل نشوید.

لازم به ذکر است که کتاب «مدل کسب و کار شما» در ادامه‌ی مباحث این اثر تألیف شده و به نوعی جلد دوم آموزه‌های مطرح شده در کتاب حاضر است.

نکوداشت‌های کتاب خلق مدل کسب و کار

  • خلاصه‌ای جامع از جدیدترین ایده‌های توسعه‌ی کسب‌وکار. (Anglohigher.com، می 2011)
  • راهنمایی کاربردی برای ارزیابی برنامه‌ها و نقشه‌هایی که با هدف سازمان دادن کسب‌وکارتان آماده کرده‌اید.(Anatello.com، ژوئیه 2011)

کتاب خلق مدل کسب و کار مناسب چه کسانی است؟

تمام افرادی که مدیریت یک سازمان را به عهده دارند یا مصمم هستند کسب‌وکار شخصی خود را بنا بگذارند، مخاطب این اثر هستند. همچنین دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث مدیریتی نیز می‌توانند از آموزه‌های این کتاب استفاده کنند.

با نویسندگان کتاب خلق مدل کسب و کار بیشتر آشنا شویم

ایو پیگنور (Yves Pigneur) استاد بازرگانی در دانشگاه لوزان، سوئیس است.

الکساندر اوستروالدر (Alexander Osterwalder) سخنران جهانی، تسهیل‌کننده کارگاه‌های کسب‌وکار و مشاور استراتژیک است.

در بخشی از کتاب خلق مدل کسب و کار می‌خوانیم

نوآوری موفق نیازمند درک عمیقی از مشتریان شامل محیط، قواعد روزمره، دغدغه‌ها و علایق آن‌ها در زندگی است.

دستگاه پخش آیپاد اپل، مثالی مناسب در این زمینه است. اپل متوجه شد که افراد علاقه چندانی به دستگاه‌های پخش دیجیتال موجود ندارند. برداشت اپل این بود که مصرف‌کنندگان خواهان روشی ساده برای جستجو، یافتن، دانلود و گوش دادن به محتواهای دیجیتال مانند موسیقی هستند و در صورتی که راهکار موفقی به آن‌ها ارائه شود، بابت آن حاضر به پرداخت پول می‌باشند.

دیدگاه اپل در زمانی که دانلودهای غیرقانونی بسیار شایع بود و شرکت‌ها ادعا می‌کردند که افراد تمایلی به پرداخت پول برای موسیقی دیجیتال آنلاین ندارند، منحصربه‌فرد بود.

اپل دیدگاه‌های موجود را نپذیرفت و با ترکیب نرم‌افزار موسیقی و رسانه‌ای آیتونز، فروشگاه آنالین آیتونز و دستگاه پخش آیپاد تجربه‌ای منحصربه‌فرد از موسیقی برای مشتریان خود خلق کرد. اپل با ارائه این ارزش پیشنهادی به عنوان هسته اصلی مدل کسب‌وکار خود، بازار موسیقی دیجیتال آنلاین را تحت سیطره خود درآورد.

. .


بازنشر از : کتاب راه