1402\10\19 11:31:43
کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی اثر شرکت مکنزی و شرکا بهشیوهای مدون چگونگی کاربست هوش مصنوعی در بانکداری را توضیح میدهد. گفتنیست این تکنولوژی توانایی ادارهی یک بانک کامل را دارد و میتواند با هزینهی کم امکان...
نویسنده: گروه نویسندگانمترجم: حسین حقیقی، محمد شیریجیان، علی حسین نبی زادهناشر: انتشارات راه پرداخت
کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی اثر شرکت مکنزی و شرکا بهشیوهای مدون چگونگی کاربست هوش مصنوعی در بانکداری را توضیح میدهد.
گفتنیست این تکنولوژی توانایی ادارهی یک بانک کامل را دارد و میتواند با هزینهی کم امکان تولید درآمد زیاد را فراهم کند.
هوش مصنوعی به ماشین هوشمندی اطلاق میشود که برای انجام وظایفش مانند انسان فکر و عمل میکند. کاربرد هوش مصنوعی در صنایع مختلف به تسهیل و توسعهی فرآیند آن صنعت در سطح گسترده کمک میکند. کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی(Building the AI bank of the future) با تمرکز بر بهکارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری، به چالشها، مزایا و چگونگی کاربرد هوش مصنوعی در عرصهی بانکداری میپردازد.
شرکت مکنزی و شرکا (McKinsey & Company)، یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای مشاورهی مدیریت در سطح دنیا، با توجه به لزوم ایجاد تحول در صنعت بانکداری و اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد تعامل صحیح با مشتریان، خصوصاً پس از همهگیری کرونا، اقدام به انتشار کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی کرده است.
این کتاب از پنج مقالهی اصلی تشکیل شده است که رنی توماس، شوایتانگ سینگ، برنت کارسون و وایولت چانگ به همراه تعدادی از همکاران خود در نگارش آن دخیل بودهاند.
مقالهی نخست، مواجههی بانکها با چالش هوش مصنوعی، ضمن توضیح و تبیین اصطلاحات و مفاهیم کلی، چهار لایهی اساسی برای فهم و بهکارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری ارائه میکند که این چهار لایه به ترتیب عناوین فصول بعدی کتاب را تعیین کرده است. در فصل دوم، بازتعریف لایهی تعامل با مشتری، نکات کلیدیای دربارهی چگونگی برخورد با مشتریان برای ایجاد رابطهای بدون تنش با توجه به تحولات بانکداری ارائه میشود. سپس در فصل سوم، تصمیمگیری با استفاده از هوش مصنوعی، به کاربرد هوش مصنوعی در ارسال محتواهای شخصیسازیشده برای مشتریان و کارمندان در زمان اندک میپردازد.
در فصل چهارم، نوسازی فناوری مرکزی برای بانک مبتنی بر هوش مصنوعی، به اهمیت حضور مجموعهای مقیاسپذیر، انعطافپذیر و قابلانطباق از اجزای فناوری میپردازد که استقرار قابلیتهای هوش مصنوعی در سراسر سازمان وابسته به آن است. و در نهایت، فصل پنجم و لایهی چهارم، مدل عملیاتی پلتفرمی برای بانک مبتنی بر هوش مصنوعیرا ارائه میدهد. اولین بانک هوش مصنوعی در آینده به یک مدل عملیاتی کاربردی نیاز دارد تا به سرعت همگام با لایههای دیگر پیشرفت کند.
نویسندگان در هر فصل به تفصیل و با استفاده از اشکال و نمودارها کوشیدهاند تا مفاهیم را بهترین شکل منتقل کنند.
کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی با ترجمهی حسین حقیقی، علی حسین نبیزاده و محمد شیریجیان در انتشارات راهپرداخت منتشر شدهاست.
کتاب ساخت بانک مبتنی بر هوش مصنوعی گرچه با زبانی ساده نوشته شده و قابلفهم است، اما در دستهی کتابهای تخصصی قرار میگیرد و مخاطبان آن دانشجویان رشتههای بانکداری و کامپیوتر هستند. همچنین برای علاقهمندان نیز خالی از لطف نخواهد بود.
تعامل همیشگی بانک مبتنی بر هوش مصنوعی با مشتری
ضرورت تغییر مدل عملیاتی بانک ناشی از ترکیب عوامل خارجی و داخلی بانک است. از بُعد عوامل خارجی با توجه به اینکه مشتریان و کسبوکارها به شکل فزایندهای به فناوریهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره متکی شدهاند، بانکها پایه مدلهای کسبوکاری خود را از تمرکز بر محصولات به بهبود تجربه مشتریان تغییر دادهاند؛ به عبارت دیگر بسیاری از محصولات سنتی بانکی در سفرهای خارج از بانک مشتریان تعبیه میشوند یا به عبارتی «نامرئی» میشوند.
لذا تجارب به عنصر بارز ارتباط مشتری با بانک تبدیل میشوند. این تغییر شامل افزایش سریع تعداد تعاملات مشتری و در عین حال ارزان شدن تعاملات برای مشتری است. لذا این امر، یک تغییر بنیادین است.
پیش از این، مشتریان با مراجعه به شعبه یک یا دو بار در ماه با بانک تعامل داشتند؛ اما در حال حاضر مشتریان بانکی، چندینبار در هفته از طریق وبسایت بانک و بهطور عمده توسط پلتفرمهای غیربانکی تراکنشهای خود را انجام میدهند. در حال حاضر بسیاری از مشتریان روزانه از طریق اپلیکیشنهای بانکی خود و اغلب چندینبار در روز با بانک خود ارتباط برقرار میکنند. بهطور خلاصه، بانکها و مشتریانشان اکنون رابطهای بههمپیوسته و دائمی دارند.
..