1402\10\19 11:20:37
تمرکز در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروز از سختترین کارهاست. اگر برای حل این مشکل چارهای نیندیشیم، از بسیاری کارهای مهم و همچنین پیشرفت در تخصص خود عقب میمانیم. مایکل هایت کتاب مجالی برای تمرکز را بهعنوان راهحلی برای...
نویسنده: مایکل هایتمترجم: امیرحسین فتوحیناشر: نشر هورمزد
تمرکز در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروز از سختترین کارهاست.
اگر برای حل این مشکل چارهای نیندیشیم، از بسیاری کارهای مهم و همچنین پیشرفت در تخصص خود عقب میمانیم. مایکل هایت کتاب مجالی برای تمرکز را بهعنوان راهحلی برای دوری از حواسپرتی و رسیدن به بهرهوریِ مناسب نوشته است.
امروزه در دنیای شلوغی زندگی میکنیم که یافتن زمان آزاد آرزویی دستنیافتنی به حساب میآید. بااینحال، ما نمیتوانیم به بهانهی مشغلهی زیاد از فرصتی برای رسیدگی به خود، خانواده و روابطمان صرفنظر کنیم.
مایکل هایت (Michael Hyatt) در کتاب مجالی برای تمرکز (Free to Focus: A Total Productivity System to Achieve More by Doing Less) یافتههای خود را برای افزایش بهرهوری ارائه میدهد و همچنین در وهلهی اول، معنای بهرهوری را برای مخاطب روشن میسازد. خلاف باور عموم، بهرهوری به معنای انجام کارهای بیشتر و بازده بالا در محل کار نیست. بهرهوری یعنی رسیدن به موفقیتهای بیشتر با انجام کار کمتر.
اگر شما نیز در مدیریت زمان خود دچار مشکل هستید، مایکل هایت با پیشنهاد سه گام اساسی به شما کمک خواهد کرد.
کتاب مجالی برای تمرکز به سه بخش اصلی تقسیم شده است. این بخشها سه گام برای افزایش بهرهوری را نشان میدهند که از این قرار است: متوقف شدن، احیا و اقدام. سپس جزئیات این سه گام را در نُه فصل بهطور کامل شرح میدهد.
تمرکز روی همهچیز میتواند به بیتمرکزی منجر شود.
شخصی را تصور کنید که بر روی تعداد زیادی تماسهای کاری، ایمیلها و نامهنگاریها تمرکز میکند. او تمام مدت شبانهروز به صدها مسئلهی مختلف فکر میکند. آیا او واقعاً تمرکز کافی برای انجام تمام کارها را دارد؟ مشخصاً پاسخ منفی است.
هیچکس نمیتواند ادعا کند همزمان میتواند تمام کارها را باهم انجام دهد. مایکل هایت، یکی از افرادی بود که باید همزمان بر روی صدها مسئلهی کاری تمرکز میکرد. او بهدلیل کار و استرس زیاد دچار حملات دردناکی در قفسهی سینهاش میشد.
پس از اینکه دکتر هشداری جدی دربارهی سلامتیاش به او داد، به فکر فرو رفت. وقت آن بود که تعادلی بین کار و زندگی خود ایجاد کند و تمرکز خود را بازیابد. انجام بیوقفهی کارها آدمها را به افرادی تبدیل میکند که معنی هیچچیز را نمیفهمند و از خودشان غافل میشوند.
جمعی از مشاوران کسبوکار به این نتیجه رسیدهاند که تقریباً نیمی از کارهایی که افراد انجام میدهند، در پیشبرد سازمان آنها هیچ نقشی ایفا نمیکنند.
به عبارت دیگر، نیمی از تلاشها و ساعتهای صرفشده نتیجهی مثبتی برای آن کسبوکار ندارد. به این پدیده «کار کاذب» گفته میشود. ما بیشتر کار میکنیم و سود کمتری میبریم و همین امر باعث میشود میان آن چیزی که هدف ماست و چیزی که درحقیقت به آن دست یافتهایم فاصلهی زیادی وجود داشته باشد.
بنابراین ما باید به بهرهوری به معنای انجامِ درستِ کارها نگاه کنیم. کتاب مجالی برای تمرکز نحوهی رسیدن به احساس رضایتی منتج از بهرهوری را به مخاطب میآموزد.
برخلاف باور عموم، حرکت کردنِ پیوسته، شرط رسیدن به موفقیت نیست، بلکه توقفهای بهجا در این مسیر، میتوانند عاملِ تعیینکننده باشند. اگر در ابتدا متوجه نباشیم که چرا مشغول کار کردن هستیم، نمیتوانیم نحوهی انجام دادن کار خود را به شیوههای مناسب ارزیابی کنیم.
به همین دلیل توقف و مکث الزامی است. حالا باید به سراغ گام دوم یعنی برش برویم. در اینجا میفهمیم چیزهایی که نباید انجام دهیم نیز برای رسیدن به بهرهوری حیاتی است.
پس از حذف همهی کارهای غیرضروری، نوبت به اجرا میرسد. در گام سوم، خواهیم فهمید چگونه با صرف زمان کمتر و حداقل استرس کارهای مهم خود را انجام دهیم.
کتاب مجالی برای تمرکز از ما انسانی آرامتر میسازد که بهراحتی میتوانیم بر حواسپرتیها پیروز شویم. این کتاب را انتشارات هورمزد با ترجمهی امیرحسین فتوحی به چاپ رسانده است.
این کتاب برای افراد پرمشغله که توازن زندگی و تمرکز خود را از دست دادهاند، نوشته شده است.
زمانی که کارهای مختلف به ما هجوم میآورند، گاهیاوقات به شکل پیشفرض دو یا چند کار را همزمان برعهده میگیریم.
سپس به این افتخار میکنیم که توانستهایم چند کار مختلف را همزمان انجام دهیم. مشکل اینجاست که مغز انسان نمیتواند چند کار را در آن واحد انجام دهد. درعوض، همانطورکه جان نیش روزنامهنگار میگوید: «ذهنی که مشغول انجامدادن چند کار است، دیوانهوار و مثل یک شعبدهباز تازهکار میان کارهای مختلف در حرکت است.»
این حرکت بین کارهای مختلف هزینهی زیادی برای شما خواهد داشت.
طبق نظر کال نیوپورت، دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه جورجتاون، زمانی که از این کار به آن کار میپرید «توجه شما تکهتکه میشود و قسمتی از آن در همان کار اول باقی میماند؛ بهطوریکه حین انجامدادن کار دوم باز هم به کار اول فکر میکنید.» انتقال بین فعالیتهای مختلف کار آسانی نیست. آن قسمت از توجه که در کارهای قبل باقی میماند شما را از نظر روانی به هم میریزد. در پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا ارواین انجام گرفت، مشخص شد کارمندان با وقفهای که در کارشان به دلیل بررسی ایمیل یا تماس تلفنی حاصل میشود بهطور میانگین 25 دقیقه دیرتر به سر کار اصلی خود بازمیگردند.
پرش بین کارهای مختلف با قطع تمرکز ما همراه است که باعث میشود سرعت پردازش مغز کاهش یابد. زمانی که روی کاری تمرکز میکنیم، هر آنچه برای تکمیل کار مهم است شناسایی میکنیم؛ اگرچه، وقتی همزمان چند کار را انجام دهیم، نمیتوانیم بهخوبی تصمیم بگیریم. با پردازش اطلاعات بیهوده زمان خود را هدر میدهیم و در سراشیبی افزایش مشغلهها و کاهش نتایج سقوط میکنیم.
..