1402\10\19 11:20:50
توسعهی صنعت گردشگری، مثل هر صنعت دیگر نیازمند آگاهی از علم و دانش مربوطه و اجرای زیرساختهاست. کتاب مدیریت هتلداری نوشتهی ناصر امینیان شرح خوبی از وظایف مدیریت هتلداری و چالشهای این صنعت ارائه میکند. دربارهی کتاب...
نویسنده: ناصر امینیانناشر: موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
توسعهی صنعت گردشگری، مثل هر صنعت دیگر نیازمند آگاهی از علم و دانش مربوطه و اجرای زیرساختهاست.
کتاب مدیریت هتلداری نوشتهی ناصر امینیان شرح خوبی از وظایف مدیریت هتلداری و چالشهای این صنعت ارائه میکند.
ناصر امینیان کتاب مدیریت هتلداری را با هدف آموزش بخشهای مختلف علم مدیریت و صنعت هتلداری برای دانشجویان و مدیران نگاشته است.
صنعت گردشگری و هتلداری، اگرچه بهعنوان یک صنعت، سابقه و پیشینهی زیادی ندارد، اما به دلیل گستردگی و چند بخشی بودنِ آن از مقبولیت و اهمیت زیادی در جهان امروزی برخوردار شده است. هتلداری هماکنون بهعنوان پرمخاطبترین و جذابترین صنعت در دنیا معرفی شده است. توسعهی صنعت گردشگری ایران، در گرو توسعهی دانش علمی و تجربی متصدیان بخش هتلداری و جهانگردی است.
توسعهی دانشگاههای گردشگری و هتلداری همراه با افزایش کتب علمی در این حوزه، قطعاً باعث تأثیرات بسیار مثبتی در این زمینه خواهد بود.
برای کسب علم و دانش در حوزهی مدیریت هتلداری، ملزم به اطلاع از زمینههای مختلفی چون بستر اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی، روانشناسی و فرهنگی هستیم. یک مدیر باید توانایی شناسایی مشکلات موجود و همچنین برنامهریزی دقیق و عملی برای رفع مشکلات را داشته باشد. نویسنده در کتاب مدیریت هتلداری، یک مدیر متخصص را ملزم به آگاهی دربارهی مسائل زیر دانسته است:
ناصر امینیان در این کتاب شرحی دقیق از وظایف مدیر هتلداری را نیز بیان کرده است.
وظایف مدیران در هتل در پنج دستهی کلی میگنجد: برنامهریزی، سازماندهی، کارگزینی، هدایت و کنترل. او همچنین اطلاعات کاملی دربارهی فرآیند مدیریت و فعالیتهای بخشهای مختلف در هتلها را شرح میدهد. تبلیغات، کاهش هزینهها در هتل، مدیریت تعارض در هتل و مدیریت بحران عوامل تعیینکنندهای هستند که مدیریت هتلداری باید توجه به آنها را در دستور کار خود قرار دهد.
کتاب مدیریت هتلداری در نُه فصل به مباحث کلی مربوط به مدیریت، صنعت گردشگری، صنعت هتلداری، انواع مراکز اقامتی، مقررات هتلداری، خانهداری، آداب و معاشرت در هتلها، تختخواب در هتلها و چالشهای صنعت هتلداری در ایران میپردازد.
این کتاب را انتشارات دیباگران تهران به چاپ رسانده است.
مدیران و کارکنان هتلها و دانشجویان هتلداری در این کتاب مباحث مهمی درباب علم مدیریت و هتلداری میآموزند.
ناصر امینیان متولد سال 1353، مدرک دکترای مدیریت گردشگری دارد. او عضو هیئتمدیرهی انجمن اقتصاد شهری ایران، عضو هیئتمدیرهی انجمن علمی گردشگری ایران، بازرس انجمن علمی گردشگری ایران، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و استادیار دانشکدهی گردشگری است. او مقالات زیادی در همایشها و کنفرانسهای ملی و بینالمللی ارائه داده و مقالات متعددی در ژورنالهای تخصصی داخلی مثل فصلنامهی مدیریت و اقتصاد شهری و فصلنامهی مطالعات مدیریت گردشگری منتشر کرده است.
از تألیفات دیگر او میتوان به کتابهای «امور مسافرت و صدور بلیت هواپیما»، «مدیریت دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی»، «مدیریت بازاریابی گردشگری» و «حکمروایی مطلوب (کلید توسعهی پایدار در صنعت گردشگری ایران)» اشاره کرد.
ناصر امینیان جوایزی مثل لوح برتر مدیریت تعالی گردشگری را در سال 1399، جایزهی رسالهی دکتری برتر همایش ملی ناصر خسرو را در سال 1396 و جایزهی دانشجوی برتر علمی و اخلاقی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال 1383 دریافت کرده است.
مدیریت علمی است که هنر کار کردن از طریق دیگران برای رسیدن به اهداف فردی، سازمانی با برنامهی مشخص و نیروی انسانی و بودجهی مناسب و با درنظرگرفتن عناصر زمانی و مکانی و آمادگی مقابله با تعارضات، بحرانها و تقابلات درونسازمانی و برونسازمانی را دربرمیگیرد. علم مدیریت در جهان کنونی، دارای شاخههای متعددی است که از آن جمله میتوان به مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، هتلداری، جهانگردی، بیمه، امور گمرکی و... اشاره کرد.
یک مدیر موفق شخصی است که بتواند دانش و قدرت خود را هنرمندانه در تمام امور به کار ببندد.
برای کسب علم و دانش مدیریت هتلداری، اطلاع از حوزههای مختلفی چون زمینههای اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی، روانشناسی و فرهنگی الزامی است؛ اینگونه یک مدیر میتواند امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی را که در این صنعت وجود دارد، شناسایی کرده و سپس براساس دانش و تجارب بهدستآمده، با یک برنامهریزی دقیق و عملی به اهداف سازمان (هیئتمدیرهی هتل یا گروه هتلها)، جامهی عمل بپوشاند.البته در این راه بهرهگیری از مدیران کارآمد و متخصص در گروه و تیم مدیریتی در صنعت هتلداری امری اجتنابناپذیر است.
. .